کدخبر : 11667
چهارشنبه 2 دسامبر 2020 - 8:22
فاقددیدگاه

ثبت هشت اثر منقول تاریخی ایلام در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام از ثبت هشت اثر منقول تاریخی این استان در فهرست آثار ملی کشور خبرداد.

به گزارش جامک؛ عبدالمالک شنبه‌زاده با اعلام این خبر گفت: این آثار بر اساس نشست شورای ثبت آثار منقول کشور در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به ثبت رسیده است.

وی افزود: این آثار شامل چهار ظرف سفالی به دست آمده از کاوش‌های گورستان چم پاپی بدره، یک سفالینه کوچک منقوش، یک ظرف سفالی سه پایه، یک ظرف سه پایه دسته دار و یک ظرف دهانه باز دسته دار است.

شنبه زاده با بیان اینکه همه این آثار مربوط به عصر مفرغ هستند، یادآور شد: دو افریز گچی با نقش اسب‌های بالدار به دست آمده از کاوش‌های محوطه و بنا‌های جهانگیر ایوان متعلق به دوره ساسانی، یک گچبری به دست آمده از کاوش‌های شهر تاریخی سیمره (دره شهر) مربوط به قرون اولیه اسلامی و یک سنگ قبر تاریخی به دست آمده از شهرستان آبدانان با قدمت دوره صفوی است.

وی با بیان اینکه ثبت این آثار نقش مهمی در افزایش حفاظت فیزیکی و فنی آن‌ها خواهد داشت تاکید کرد: آثار کشف شده در کاوش‌های باستان‌شناسی، نشان از هویت، تاریخ و فرهنگی آن تمدن دارد و حفظ و صیانت از این آثار، دینی بر گردن نسل امروز است.   استان ایلام یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری دارد که ۷۷۴ اثر آن تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این تعداد ۷۳۷ اثر تاریخی، ۲۴ اثر معنوی، ۶ اثر طبیعی و هفت اثر نیز مکان رویداد دفاع مقدس است.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.