کدخبر : 10941
سه‌شنبه 16 ژوئن 2020 - 13:05
فاقددیدگاه

کتاب «یادگاری با پلنگ مرده» رونمایی شد

کتاب «یادگاری با پلنگ مرده» سروده «محمدرضا رستم پور» در ارتفاعات کوه «قلارنگ» رونمایی شد.

دیدن فراخوانی متفاوت که برای رونمایی کتابی در مورد دغدغه‌های محیط زیستی کافی است تا با گروه انجمن کوهنوردان ایلام به مقصد ارتفاعات قلارنگ راهی شوی تا در مراسم رونمایی از کتاب یادگاری با پلنگ مرده( مرثیه هایی برای محیط بی زیست) شرکت کنی.

 کاروان کوهنوردان که همگی نیز ماسک بردهان گذاشته اند درست سر ساعت ۱۵:۳۰  همان ساعتی که اعلام کرده بودند حرکت می کنند دیدن مناظر طبیعی مسیر عبور از دره ی زیبای ارغوان به جذابیت کریدور ورودی این رونمایی می افزاید.

در ابتدای مسیر کوهنوردی  تعدادی از مسئولان استان نیزمانند رییس انجمن و باشگاه کوهنوردان،مدیر کل حفظت محیط زیست و همکارانش،دبیر انجمن یاوران محیط زیست زاگرس ایلام و شورای هماهنگی شبکه محیط زیست استان و مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان در کنار جوانان و پیشکسوتان و حافظین محیط زیست آغازی خوش را برای این مسیر رقم می زند.

 کوهنوردان با نظم خوبی حرکت می‌کنند.این بار قدم ها نه فقط برای صعود به یک ارتفاع که برای صعود به قله هایی از فرهنگ و عشق به محیط زیست پیش می رود برای همین انگیزه ها و انرژی ها در شرکت کنندگان بیشتر است.

دیدن کوهنوردانی که با عشق بنر رونمایی و امکانات لازم را برکوله هایشان دارند نیز جالب است.در میان گروه تعدادی از شاعران و مجریان توانا و گزارشگران توانای استان مانند داریوش همتی ، کورش صادقی و طاهره صید محمدی نیز دیده می شود که قرار است اجرا و گزارش این برنامه را برعهده داشته باشند.

مسیری دوساعته که به مقصد می رسد کوهنوردان دست به کار می شوند و بنر ها و استند های دکوری که برای اولین بار قرار است به جای یک سالن وری یک ارتفاع نصب شوند و تریبونی که از خود طبیعت است و دکوری که کوههای قلارنگ هستند برای هر بیننده ای جالب است.

«داریوش همتی» و «طاهره صید محمدی» مجریان توانای استان، برنامه را با دعوت از آقای داری پور قاری کوهنورد آغاز می کنند، پس از کلام الهی «باقر رحمانی» به صحنه ی سخنرانی دعوت می شود و دقایقی را در مورد کتاب یادگاری با پلنگ مرده و روند انتشار آن و همینطور همایش های در دست اجرای انجمن کوهنوردان صحبت می کند و پس از آن «کورش صادقی» خبر نگار و اهل قلم توانای استان درصحبت هایش به معرفی کاملی از کتاب می پردازد و از این که شعر و عشق به محیط زیست این گونه در این کتاب پیوندخورده اند ابراز خوشحالی می کند واین کتاب را یکی از پربار ترین کتاب های شعر امروز با محوریت محیط زیست می داند.

پس ازآن مهندس «غلامرضا ابدالی»، مدیرکل محیط زیست استان، از اهمیت پیوند ادبیات و فرهنگ با حفظ محیط زیست می پردازد و با آوردن مثال هایی از این کتاب تجلیل می‌کند.

وی گفت:  وقتی به زبان شعر امروزاز علاقه به حفظ محیط زیست و مرثیه برای بخش آسیب دیده ی محیط زیست می گوییم کلام جذاب تر و تاثیر گذار تر می شود و به دل می نشیند و شاعر این مجموعه دست روی آسیبی گذاشته که به صورت جدی به محیط زیست وارده شده و نیاز به بازسازی دارد.

مهدی جمالی مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان در این مراسم، اظهار کرد : من این شعر ها را به دقت و تک تک خوانده ام و با انها زیسته ام اقای رستم پور معاون فرهنگی کانون به زیبایی احساسات و دغدغه ها و ناراحتی های ما را در دیدن آسیب های محیط زیست نمایندگی کرده وکوتاه و گویا از جنگلی کمی گوید که صدمه دیده از جاندارانی که از بین رفته اند از محیط زیستی که پیش چشم ما آسیب می بیند.

وی گفت:  ما انسان ها وظیفه داریم در بازسازی و بهسازی محیط زیست کوشا باشیم.

«محمدرضا رستم پور» شاعر  این مجموعه هم اظهار کرد:ما محیط زیستمان را به سرعت به طرف محیط بی زیست پیش می بریم و این کتاب دیدن همین مشکل را به تصویر کشیده است.

وی ادامه داد: پلنگی که پس از کشته شدن با لاشه‌اش سلفی گرفته‌اند، رژه‌ی مداوم صدای اره برقی در جنگل بلوط، خرگوشی که فقط در سیرک دیده می‌شود، شغالی که کارش به آشغالگردی خیابان‌ها کشیده شده، کلاغی که بی‌رمق قارقار می‌کند، عقابی که در قفس گرفتار شده، دشت بی لاک‌پشت و حتی نهنگی که با انبوهی از پلاستیک به ساحل افتاده همه‌ی این مشاهدات عینی و ذهنی به شکل شعر در ذهنم شکل گرفت.

پس از این مراسم رونمایی با حضور مسئولین حاضر در برنامه اغاز می شود و تعدادی از کتاب ها به حافظان محیط زیست و شاعران و کوهنوردان از طرف انجمن اهدا می شود .

قدردانی شاعر از همسر و خواهر همسرش نیز با تقدیم هدیه ای به این دو مراسم را جذابیتی دیگر می بخشد.

غروب که می شود پایان مراسم اعلام می شود و حافظان محیط زیست با همان انرژی لحظه ی آغاز برنامه راه بازگشت را طی می کنند.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.