کدخبر : 10657
پنج‌شنبه 16 آوریل 2020 - 23:42
فاقددیدگاه

مسئولیت اجتماعی، وظیفه مغفول مانده نفتی‌های ثروتمند ایلام

مسئولیت اجتماعی شرکت ها (corporate social responsibility) مخفف CSR همان اقدامات اجتماعی خیرخواهانه و نوع دوستانه است که بنگاه های اقتصادی در تمام دنیا بدون توجه به نوع فعالیت، در شرایط و زمان خاص مانند وقوع سیل، زلزله، شیوع بیماری و سایر امور عام‌المنفعه، انجام می دهند.

جامک: مهدی کاکاخانی

با شیوع ویروس کرونا و ایجاد اختلال در برخی کسب و کارها و به تبع آن وارد آمدن فشار اقتصادی به خانواده ها، پویش های همدلی و کمک رسانی به نیازمندان در سراسر کشور شکل گرفته است.

در استان ایلام نیز با تلاش دکتر کریمی تبار نماینده محترم ولی فقیه در استان و دیگر سازمان ها و نهادهای خیریه حرکت امیدبخشی شکل گرفته و عموم مردم به این اقدام خداپسندانه پیوسته و رقم های مناسبی در حال جمع آوری است.

بدون شک تاکنون از نقش شرکت های حوزه نفت و گاز در ایفای مسئولیت های اجتماعی اخبار زیادی شنیده‌اید. کمک به توسعه زیرساخت ها از قبیل احداث ورزشگاه‌ها، بیمارستان ها، مدارس، توسعه راه‌ها، حمایت از تیم های ورزشی، حمایت از قهرمانان، اجرای طرح های خیرخواهانه و…. تنها بخشی از رسالت اجتماعی این شرکت ها بوده که رسانه‌ای شده است.

در استان ایلام با وجود پالایشگاه گاز، مجتمع پتروشیمی، شرکت های فعال در زمینه استخراج نفت و گاز در مناطق جنوب، طرح های بزرگ نفتی در دست اجرا که عمدتا از آب، خاک، ذخایر نفت و گاز، تسهیلات مناسب ارزی و ریالی استفاده کرده و حتی به محیط زیست و اکوسیستم طبیعی منطقه هم آسیب هایی جدی وارد کرده‌اند؛ اما کمتر دیده شده که در طرح های خیرخواهانه، همدردی و همراهی با مشکلات مردم، مشارکت موثری داشته باشند!

متاسفانه این شرکت ها تنها با استخدام نورچشمی های وابسته به برخی مسئولین و کدخداها، به راحتی از زیر بار مسئولیت‌های اجتماعی شانه خالی می کنند.

جالب اینکه در این آشفته بازار و مشکلات پیش آمده، یکی از کانال های تلگرامی پرمخاطب استان از اخراج ۲۵ کارگر توسط پتروشیمی ایلام خبر داد که از نوع خود اقدام قابل تاملی است!!!

‼️(کنکاش و پرداختن به چرایی اخراج کارگران توسط پتروشیمی ایلام را به وقت دیگری موکول خواهیم کرد)

بنابراین منتظر گزارش اقدامات شرکت های نفتی استان در زمینه ایفای مسئولیت های اجتماعی مخصوصا از زمان شیوع ویروس کرونا و گرفتاری های به وجود آمده برای مردم هستیم.

لازم است این شرکت ها به افکار عمومی گزارش دهند که چه کارهایی انجام داده اند؟ برای حمایت از نیازمندان چقدر منابع اختصاص داده اند؟ در بخش تامین و تهیه اقلام بهداشتی مخصوصا مورد نیاز بیمارستان ها، چگونه عمل کرده‌اند؟!
تاکنون به چند نیازمند سر زده و حمایت مادی لازم را به عمل آورده‌اند؟ به راستی آیا در ساختار مدیریتی آنان بخشی برای ایفای مسئولیت های اجتماعی تعریف شده است؟!

منتظر ارسال آمار و گزارش عملکرد این حوزه برای انتشار عمومی هستم.

ضمنا یادتان باشد، مشارکت داوطلبانه کارکنان در پویش های خیرخواهانه جزء عملکرد شما محسوب نمی‌شود.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.