کدخبر : 10536
شنبه 28 مارس 2020 - 14:57
فاقددیدگاه

ایرانیان امسال سیزده بدر نخواهند داشت

در دوران جنگ، زمانی که با بمب و موشک های صدام درگیر بودیم، کوهستان تنها جان‌پناه و سنگرمان بود.

جامک: مهدی کاکاخانی

مردمان زاگرس نشین خصوصا استان ایلام دلبسته و وابسته به طبیعت و کوه‌های زیبایش هستند. برای ما فرزندان کوهستان، فصل و روز خاص، معنا ندارد. هر زمان که احساس شادی و یا دلتنگی به ما دست دهد، پناهگاه دل‌هایمان کوهستان و طبیعت زیبایش است.

در دوران جنگ، زمانی که با بمب و موشک های صدام درگیر بودیم، کوهستان تنها جان‌پناه و سنگرمان بود. اما امروز برعکس تمام دوران، می خواهیم از مردم خواهش کنیم فعلا از رفتن به کوهستان و طبیعت پرهیز کنند.

نیک می دانیم آداب، رسوم و فرهنگ چندین هزارساله، عید نوروز، سیزده بدر و..، با یکبار تعطیل شدن، از بین نخواهند رفت. کما این که همه ما در طول زندگی مان به دلایل متعدد اتفاق افتاده که عید نگرفته و یا سیزده بیرون نرفتیم اما سال های بعد باشکوه‌تر از قبل بودیم.

پرواضح است، مردمان ما حُرمت نگهدار بوده و هستند. این مهم در فرهنگ ایرانیان سابقه دیرین دارد. از گذشته تاکنون وقتی عزیزی از دست می رفت، تا زمانی که خانواده متوفی عزادار بودند، اقوام، همسایگان و نزدیکانش هم شاد نبوده لذا نه جشنی برپا می شود و نه آیین شادی برگزار می گردید.

براساس آمارهای موجود، به دلیل شیوع ویروس کرونا، روزانه به طور متوسط بیش از یکصد خانواده ایرانی عزادار عزیزانشان می شوند. کوچ غریبانه و برگزاری مظلومانه آیین‌های کفن، دفن و سوگواری درگذشتگان ناشی از بیماری کرونا، هیچ رمق و نایی برای شاد بودن و برگزاری آئین کهن سیزده بدر، باقی نگذاشته است.

پیشنهاد می شود سیزده بدر امسال را سیزده درون کنیم. با اجرای یک پویش سراسری “ایرانیان امسال سیزده بدر نخواهند داشت” ضمن همدردی با خانواده های داغدیده، برای اجرای طرح رعایت فاصله اجتماعی و از همه مهمتر برای کمک به قطع چرخه انتشار ویروس کرونا، بیاییم حُرمت‌داری کنیم و امسال سیزده بدر در منزل بمانیم.

#سیزده درون

#کرونا_را_شکست_می‌دهیم

#جامک_رسانه_مردم

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.