کدخبر : 10497
دوشنبه 16 مارس 2020 - 8:16
فاقددیدگاه

یار بودیم؛ بار نباشیم!

شیوع گسترده ویروس کرونا در سطح کشور و جهان نگرانی های زیادی را ایجاد نموده است . آثار و تبعات این بیماری آن چنان وسیع و سریع در حال خودنمایی است که برخی از چهره های مرجع جهان ، معادلات موجود و پیش روی را به دوران قبل و بعد از کرونا تقسیم بندی می کنند .


جامک: رضا رستمی/ در چنین شرایطی طبیعتا دولتها به عنوان تنها مرجع رسیدگی و برنامه ریزی و اجرایی می توانند در راستای مهار، کنترل و درمان این ویروس و بیماری اقدامات لازم را انجام داده و مردم را به همراهی بیشتر خود ترغیب نمایند .
فرهنگ برخورد با چنین مواردی در سطح عمومی جوامع حتما می تواند تاثیر اصلی را در پیشبرد اهداف و برنامه های اعلامی دولت ها ایفا کند .
به هر میزان که مردم در عرصه های عمومی میزان مشارکت فعال و بالایی داشته باشند علاوه بر کمک به دولت برای مهار چنین بحران هایی ؛ عملا سلامت خود و دیگران را نیز تضمین نموده و از آسیب های احتمالی و پیش بینی شده خواهند کاست.
رسانه های جمعی به واسطه مرجعیتی که در افکار عمومی دارند یکی از ارکان مهم این مشارکت و البته نحوه آن هستند ، در واقع اصحاب رسانه در شرایط کنونی رسالتی بسیار مهم بر عهده دارند .
تا کنون البته میشود گفت که نمره ای قابل قبول هم دریافت کرده اند، هم در حوزه آگاهی‌بخشی و هشدارهای پیشگیرانه کوشا بوده اند و هم مطالبات و کمبودها و نیازها را فریاد زده اند .
در این فضا و جوی که فراوانی خبرهای بد و آمارهای رو به افرایش تعداد مبتلایان بر جامعه حاکم کرده است انتظار تامل و تعمق بیشتر از اهالی رسانه نمی تواند توقعی بی جا باشد .
اینکه برخی از ماها همه دیدگاهها و نظرات خود را درست و کامل بدانیم و بر اجرای آنها بدون در نظر گرفتن ابعاد گسترده و مختلف آن اصرار بورزیم شاید نه تنها گره گشا نباشد بلکه بر انبوه مشکلات نیز بیفزاید.
اعمال قرنطینه کامل و بستن راههای ارتباطی شهری و بین شهری حتما هم ضوابط خاصی دارد و هم شرایط ویژه ای را می طلبد که یقینا با وضع موجود در کشور همخوانی نداشته است ، اگر چنین شرایطی بنا به هر دلیلی حاکم نشده است قرار نیست همه خدمات و کارهای انجام شده و یا برنامه های در دست اجرای کنونی را نادیده گرفته و یا زیر سوال ببریم.
گشتن در شهر و خیابان و کوچه و یافتن پلاک ماشینی که متعلق به حوزه انتظامی استان نیست و انتشار گسترده آن در فضای مجازی با عناوین شبهه انگیز و غیرواقعی اصلا کار یک رسانه حرفه ای نیست ، در حالی که همه می دانند سالهای سال است که اینگونه تقسیمات در حوزه مالکیت ( حداقل خودروها ) دیگر محلی از اعراب ندارد .
یا بدون در نظر گرفتن چارچوب های قانونی دادستان را توصیه کنیم که دستور رییس جمهور را وتو کند و …
این‌گونه رفتار کردن و فضا را مبهم و غبارآلود نشان دادن هیچ کمکی به بهبود اوضاع نمی کند.
وقتی که در سطح ملی ستادی به نام فرماندهی مبارزه با کرونا تشکیل شده و بالاترین مقامات اجرایی و سیاسی و امنیتی و قضایی کشور در آن حضور داشته و تصمیم می گیرند طبیعتا نباید با رفتارهای احساسی که حتما هم از سردلسوزی هستند وقفه ای در اجرای برنامه ها ایجاد نمود .
به نظر اکنون همه باید به این ستاد و برنامه های اعلامی آن اعتماد کرد و همگام با آن پیش رفت .
البته که در پاره ای موارد و رفتارها حتما ایرادهایی وجود دارد که باید مرتفع گردند اما ایجاد هیاهو برای مشوش نمودن ذهن مردمانی که نیاز اصلی امروزشان آرامش است حتما کار درستی نخواهد بود و قطعا ما را به نتیجه معقول و منطقی نخواهد رساند.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.