کدخبر : 10307
یکشنبه 26 ژانویه 2020 - 14:49
فاقددیدگاه

آبروی افراد ارزان نیست، بد اخلاقی چرا؟!

آیا به بهانه کار رسانه‌ای می توان هر مطلب، عکس، نوشته را بدون راستی‌آزمایی و توجه به معیارهای کار حرفه‌ای، در فضای عمومی منتشر کرد؟!

جامک: مهدی کاکاخانی

همه جای دنیا فعالیت‌های رسانه‌ای، تولید و نشر عمومی اخبار از چارچوب و اصول حرفه‌ای و اخلاقی خاص تبعیت می کند.  هر فرد فعال در این عرصه،  بایستی به منشور اخلاقی این حرفه پایبند باشد. در این فرایند، مسئولیت عکاسان خبری بیش از حوزه‌های دیگر، دارای اهمیت است. موقعیت شناسی، درک بالا، شناخت و هوشمندی لازم پیرامون سوژه مورد نظر از شاخص های اساسی یک عکاس خبری است.

انتشار و بازنشر گسترده تصویر نامناسب از حالت فیزیکی و ژست نامتعارف یکی از مدیران استان ایلام در حاشیه برگزاری یاددواره شهدای ایل شوهان در سطح برخی کانال های خبری و انتقال آن به شبکه های سراسری و القاء خواب بودن این مدیر به مخاطبین، از جمله رفتارهای غیر اخلاقی، غیر حرفه‌ای و دون شانی بود که به هیچ وجه قابل قبول و قابل دفاع نیست.

نقد و بررسی عملکرد مدیران در هر رده و جایگاه از وظایف و مسئولیت های رسانه‌ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی است. انتقاد از مدیر کل حوزه استانداری ایلام از این قاعده مستثنی نیست، اما آیا به بهانه کار رسانه‌ای می توان هر مطلب، عکس، نوشته را بدون راستی‌آزمایی و توجه به معیارهای کار حرفه‌ای، در فضای عمومی منتشر کرد؟!

آیا مخاطبین از نشانه گیری ابعاد شخصیتی و خصوصی افراد، خوشحال می شوند؟! ممکن است شیوه زرد نویسی طرفداران اندک با انگیزه های متفاوت سیاسی، شخصی و …. داشته باشد، اما در جامعه‌ای که هنوز اکثریت فراوان آن به معیارهای شرعی و دینی پایبندند و بین شخصیت حقوقی و حقیقی افراد مرز قائلند، این گونه محتواها نه تنها به ارتقاء جایگاه آن خبرنگار کمک نخواهد کرد، بلکه هر قدمی در این راستا، یک پله سقوط آن رسانه را رقم خواهد زد.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.