کدخبر : 10188
پنج‌شنبه 2 ژانویه 2020 - 12:09
فاقددیدگاه

تیترهای ریز و دُرشت یک خبر!

فرهنگیان همواره سخن و عمل‌شان واضح و مبرهن بوده و هست. مدت‌هاست فرهنگیان از فقر می‌نویسند و کسی نیست که آن را فرق بخواند! بی تردید اجرای طرح رتبه‌بندی نیازمند اعتبارات،دقت و عملکرد دقیق و کافی است تا تسکینی بر درد های دستگاه آموزش و پرورش باشد.

جامک : میلاد همتی‌زاد*

پس از مدت‌ها بحث و بررسی پیرامون مطالبات کهنه‌ی فرهنگیان در خصوص مسائل حقوقی و معیشتی سر انجام طرحی موسوم به “طرح رتبه‌بندی معلمان” طراحی و در دستور کار قرار گرفته تا عملیاتی شود.
طرحی که به گفته‌ی مسئولین امر هدف آن لااقل تنها بهبود وضعیت اقتصادی جامعه فرهنگیان نیست و به دنبال کیفی سازی آموزش و توسعه حرفه‌ای معلم است که بی تردید با همه‌ی نقاط قوت و کاستی‌ها و با توجه به شرایط مورد امتنان است اما گویا حاشیه‌های پر رنگ تر از متن قرار نیست دست از سر این طرح بردارد،از وعده‌ های وزاری مختلف برای اجرایی کردن این طرح تا تاریخ هایی که تاریخ مصرف‌شان تمام می‌شود ،تا اصرار مجلس به تدوین لایحه ویژه این طرح و ارسال به مجلس و نبود همیشگی اعتبارات و بودجه! اما در این نوشتار قصد آن را نداریم تا به چرایی عدم تعلق بودجه مکفی به دستگاه تعلیم و تربیت بپردازیم تا خدایی ناکرده محکوم به عدم درک شرایط ویژه کشور و بحث بودجه نشویم!

موضوع مورد بحث در این متن نحوه اطلاع‌رسانی و عملکرد در خصوص نحوه و زمان اجرای طرح است که حقا شایسته فرهنگیان نیست.
بویژه در چند روز اخیر از زیرنویس تا سر تیتر از صدا و سیما تا فضای مجازی از برنامه ویژه تا هر بوق و کرنای دیگری برای اطلاع‌رسانی این طرح استفاده شده است.
از همگی کسانی که به رسالت خبری خود واقفند و با پوشش اخبار و مسائل فرهنگیان به کمک دستگاه تعلیم و تربیت مملکت آمده‌اند کمال قدردانی را داریم ولی نقد در خصوص اینگونه عملکرد و اطلاع‌رسانی بر اصل موضوع سایه افکنده است.

اگر قصد به اطلاع رساندن عموم و بویژه فرهنگیان از زمان و نحوه اجرای این طرح است اینجانب به عنوان قطره‌ای از دریای بیکرانه آموزش و پرورش به نمایندگی از همگی فرهنگیان اعلام می‌دارم،متوجه شدیم!
اما گویا شیطنت هایی هم در گوشه و کنار،خواسته یا ناخواسته با این خبر همراه است که از تب و تاب نمی‌افتد و بویژه در چند روز اخیر مرتبا بازنشر داده می‌شود و بحث درصد افزایش حقوق آن برجسته می‌شود!

خدمت مسئولین گرامی و اهالی رسانه بایستی عرض کنیم تکرار مکرر این خبر شور شیرینی آن را در آورده‌است!

آیا افزایش تا پنجاه درصد حقوق و مزایای برخی مشاغل دیگر به صورت چراغ خاموش اهمیت خبری ندارد؟
چگونه است که صرفا بایستی افزایش حقوق معلمان حتی به صورت حداقلی بایستی سرتیتر اخبار قرار گیرد؟
آیا برجسته کردن این خبر بیش از اندازه و ظرفیت خبر و طرح رتبه‌بندی با هدف خاصی دنبال می‌شود؟!
آیا با این حجم از پوشش یک طرح چنین به جامعه القا نمی‌شود که قشر فرهنگی قشری دائم المطالبه و متوقع است؟
آیا جدای از بحث کارشناسی نحوه و مفاد این طرح،این نحوه اطلاع‌رسانی کارشناسی و احیانا آسیب‌شناسی شده است؟

فرهنگیان همواره سخن و عمل‌شان واضح و مبرهن بوده و هست.
مدت‌هاست فرهنگیان از فقر می‌نویسند و کسی نیست که آن را فرق بخواند!
بی تردید اجرای طرح رتبه‌بندی نیازمند اعتبارات،دقت و عملکرد دقیق و کافی است تا تسکینی بر درد های دستگاه آموزش و پرورش باشد.

امید است اصحاب رسانه همانطور که به هر طریقی این چنین افزایش چند درصدی حقوق فرهنگیان را تیتر می‌کنند همواره ندای مطالبات فرهنگیان و پوشش دهنده مطالبات آنان باشند و مسئولین محترم نیز با طمانینه بیشتری به ابراز دستاورد‌هایشان بپردازند دستاوردی که هنوز هم به طور کامل اجرایی نشده و به گمان نگارنده دستاورد شخصی احدی نیست.
اینگونه اطلاع رسانی یقینا با آسیب هایی همراه است کافی است مسئولین در این خصوص اندکی تامل کنند!

* دانشجوی دانشگاه فرهنگیان

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.