کدخبر : 8131
دوشنبه 26 نوامبر 2018 - 9:17
فاقددیدگاه

عزم شرکت پالایش گاز ایلام بر استفاده از توان متخصصان داخلی

معاون مهندسی و توسعه شرکت پالایش گاز ایلام گفت: این شرکت با اجرای کامل 10 پروژه ضمن استفاده از تولیدات بومی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی، سالانه به طور متوسط بیش از یک میلیون دلار صرفه جویی ارزی می شود.

حامد علی شیری روز شنبه اظهار داشت: پالایش گاز ایلام در سالی که توسط مقام معظم رهبری بنام حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است تلاش می کند بدون وابستگی به خارج، از تولیدکنندگان داخلی خرید کند و در این راستا تامین ماده شیمیایی مولکولارسیو مورد نیاز واحدهای نم زدائی گاز و ماده شیمیایی تگوپرن مورد استفاده در فرایند دانه بندی گوگرد را از طریق تامین کنندگان داخلی تولید کرده است.
وی افزود: این روند باعث جلوگیری از خروج ارز به میزان ۶۰۰ هزار دلار در سال جاری و صرفه جویی در هزینه های تامین مواد شیمیایی مذکور شده است.
معاون شرکت پالایش گاز ایلام ادامه داد: ضمن صرفه جویی ارزی قابل توجه در تامین مواد شیمیایی و کالاهای مورد نیاز پالایشگاه و تحقق کامل محصولات تولیدی مطابق با مشخصات طراحی، باعث کاهش هزینه های تعمیرات و نگهداشت سیستم ها به میزان قابل توجه در سال و حذف کامل آلاینده های زیست محیطی ناشی از پساب های صنعتی خواهد شد.
علی شیری تاکید کرد: علاوه بر این کاهش مصارف آب از منابع موجود به میزان بیش از ١٠٠ هزار متر مکعب در سال از نتایج اجرای این برنامه بوده است.
وی از برنامه ریزی های صورت گرفته برای انجام ١٠ پروژه مهم و اساسی در این شرکت خبر داد و گفت: با اجرا و تکمیل این پروژه ها نتایج مفید و سودمندی در راستای بهبود ‌فرآیندهای تولید گاز و محصولات جانبی بدست می آید.
علی شیری اضافه کرد: با اجرای این پروژه ها ضمن استمرار تولید و افزایش بهره وری پالایشگاه ، ارتقاء سطح ایمنی تاسیسات و تجهیزات فرایندی را در پی خواهد داشت.
وی یادآور شد: این پروژه ها شامل احداث واحد خنک سازی برای رفع مشکلات دمایی در واحدهای استحصال گاز تولیدی، اجرای سیستم فیلتر و هیتر در مسیر گاز و میعانات گازی ورودی، بازنگری و بروز رسانی مطالعات ریسک های عملیاتی و تعیین لایه های حفاظتی و یکسان سازی سطح ایمنی، احیای مواد شیمیائی مستعمل پالایشگاه، تامین تمامی مواد شیمیایی مورد نیاز پالایشگاه با کمک تولیدکنندگان داخلی، احداث مخازن ذخیره آمین مستعمل و تاسیسات جانبی مربوطه، احداث واحد بازچرخانی آب خروجی واحد تصفیه فاضلاب ، مطالعه و عارضه یابی خرابی های مبدل های آلومینیومی ، افزایش راندمان کولرهای هوایی و پروژه بازنگری و اصلاح سیستم کشف گاز و آتش و اطفاء حریق است.
وی ادامه داد: از این تعداد سه پروژه در حال انتخاب مشاور و پروژه های احیا ماده شیمیایی کربن اکتیو مستعمل و ساخت مواد شیمیایی مولکولارسیو و تگوپرن موردنیاز پالایشگاه نیز از طریق شرکت های داخلی انجام شده است و در این خصوص ضمن کاهش هزینه ها باعث خودکفایی در زمینه تامین این مواد شده و مابقی پروژه های اشاره شده نیز در حال انجام و یا در مرحله انتخاب پیمانکار هستند که با اجرای کامل آنها که پیش بینی می شود تا آخر سال آینده انجام شوند ، تحولات چشمگیری در این شرکت انجام می شود.
وی به احداث واحد خنک سازی برای رفع مشکلات دمایی در واحدهای استحصال گاز تولیدی این پالایشگاه اشاره و تصریح کرد: اجرای این پروژه باعث بهبود عملکرد واحدهای فرآیندی و افزایش کارایی آنها شده و در نتیجه مشخصات گاز تولیدی در بالاترین ظرفیت تولید آن در محدوده مجاز و استاندارد قرار خواهد گرفت .
وی ادامه داد: این پروژه در حال حاضر در مرحله امکان سنجی، مطالعات مفهومی و طراحی پایه با کمک مشاور داخلی است و پیش بینی می شود مراحل تفصیلی، خرید کالای پروژه و اجرای آن در اوایل سال آینده و در قالب خدمات پیمانکار داخلی آغاز و طی مدت زمان حداکثر یک سال به صورت کامل انجام و به اتمام برسد.
معاون مهندسی و توسعه پالایش گاز ایلام گفت: پروژه مذکور بدلیل مشکلات ناشی از دمای بالای هوای محیط در فصول گرم بخصوص تابستان ناشی از تغییرات شرایط اقلیمی منطقه در طی سالهای اخیر و افزایش دمای بسیار زیاد هوا نسبت به آنچه پیشتر در طراحی اولیه پیش بینی شده، مورد نیاز واقع شده است.
علی شیری به اجرای سیستم فیلتر و هیتر در مسیر گاز و میعانات گازی ورودی پالایشگاه اشاره کرد و گفت: این پروژه به منظور جلوگیری از ورودی آلودگی ها و ذرات جامد همراه آنها به واحدهای فرآیندی و رفع مشکلات ورود آلودگی به سیستم های ابزار دقیقی و کنترل خوردگی های ناشی از آن در خطوط لوله و تجهیزات و همچنین جلوگیری از پدیده یخ زدگی در خطوط خوراک ورودی می باشد.
مهندس علی شیری افزود:مراحل امکان سنجی، مطالعات مفهومی و طراحی پایه پروژه مذکور در سال جاری و از طریق اخذ خدمات مشاور طراحی در دست اقدام قرار گرفته است.
وی به بازنگری و بروز رسانی مطالعات ریسک های عملیاتی و تعیین لایه های حفاظتی و یکسان سازی سطح ایمنی اشاره و اظهار داشت: به منظور افزایش سطح ایمنی فرآیندی این پروژه در قالب خدمات مشاوره ای در دست اقدام قرار گرفته و تا پایان سال آتی به صورت کامل انجام می شود.
وی به احیای ماده شیمیایی کربن اکتیو مستعمل اشاره و تصریح کرد: احیای ماده شیمیایی کربن اکتیو مستعمل به میزان ۲۶ تن در سال، پس از مرحله مطالعاتی در واحد مهندسی فرآیند، با کمک شرکت های داخلی دانش بنیان انجام شده است.
معاون مهندسی و توسعه شرکت پالایش گاز ایلام گفت: بررسی های صورت گرفته نشان دهنده آن است که میزان ۶۰ تا ۷۰ درصد از ماده کربن اکتیو اشاره شده پس از فرآیند احیا قابل استفاده مجدد شده و در تجهیزات مربوطه شارژ و در مدار بهره برداری قرار گرفته است.
علی شیری افزود: هزینه های صرفه جویی شده ناشی از احیای ماده کربن اکتیو مستعمل بالغ بر ۱۰۰ هزار دلار در سال برآورد می شود که صرفه جویی قابل توجهی را برای این شرکت در پی داشته است.
وی ادامه داد: احیای کربن اکتیو مستعمل با توجه به اینکه از انباشت های مواد زائد و آلودگی محیط جلوگیری می شود، از نظر زیست محیطی نیز بسیار حائز اهمیت است.
معاون مهندسی و توسعه شرکت پالایش گاز ایلام به تامین ماده شیمیایی مولکولارسیو موردنیاز پالایشگاه با قابلیت حداقل جذب مواد گوگردی اشاره کرد و گفت: در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و خود اتکایی در زمینه تامین ماده شیمیایی مولکولارسیو با حداقل جذب مواد گوگردی، این ماده به کمک یکی از تولید کنندگان داخل بومی سازی و تولید گردیده که در این پالایشگاه در حال طی مراحل آزمایش میدانی مربوطه می باشد.
مهندس علی شیری افزود: این ماده شیمیایی تاکنون از منابع خارجی تامین گردیده که با انجام این پروژه از خروج ۵۰۰ هزار دلار ارز از کشور برای هر دوره مصرف ماده مذکور جلوگیری می شود.
معاون مهندسی و توسعه به پروژه استفاده از ماده شیمیایی تگوپرن تولیدی داخل کشور نیز اشاره کرد و گفت: این ماده شیمیایی که مورد مصرف آن در کارخانه دانه بندی گوگرد این شرکت است و پیش از این به شکل انحصاری از شرکت های خارجی تامین می شد ، هم اکنون در داخل کشور تولید و در این پالایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد و با اجرای این پروژه ضمن صرفه جویی قابل توجه ارزی باعث کاهش هزینه تمام شده محصول نیز می شود.
علی شیری به احداث مخازن ذخیره آمین مستعمل و اجرای تاسیسات جانبی مربوطه اشاره و اظهار داشت: این پروژه از طرح های مهم معاونت مهندسی و توسعه پالایش گاز ایلام است که مراحل امکان سنجی، طراحی مفهومی و طراحی پایه آن توسط واحد های مهندسی فرآیند و مهندسی عمومی در دست اقدام قرار گرفته است.
وی ادامه داد: با پایان این مرحله و تهیه بسته اسناد مناقصه ای نسبت به انتخاب پیمانکار واجد شرایط داخلی برای انجام مراحل طراحی تفصیلی، خرید کالا و اجرای پروژه اقدام خواهد شد.
وی هدف اصلی از اجرای این پروژه مدیریت صحیح نگهداشت و مصرف آمین های مستعمل به خصوص در بازه تعمیرات اساسی عنوان و خاطرنشان کرد: هدف اصلی این طرح تسهیل در تصفیه آمین مستعمل برای بازگشت به چرخه فرآیند واحد شیرین سازی گاز که در نتیجه آن علاوه بر جلوگیری از انباشت زیاد آمین مستعمل،از آلودگی های زیست محیطی ناشی از آن جلوگیری به عمل می آید.
معاون مهندسی و توسعه پالایش گاز ایلام به احداث واحد بازچرخانی آب خروجی واحد تصفیه فاضلاب صنعتی اشاره کرد و گفت: به منظور صرفه جویی در مصرف منابع آبی و استفاده مجدد آن برای تامین نیاز های عملیاتی و مصرف فضای سبز این پروژه شامل طراحی و ساخت یک دستگاه مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی، واحد بازچرخانی آب و واحد حذف کامل پساب می باشد که با اجرای آن ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر مکعب در روز از منابع آبی موجود صرفه جویی می گردد.
وی به مطالعه و عارضه یابی خرابی های مبدل های آلومینیومی اشاره و تصریح کرد: مبدل های آلومینیومی پالایش گاز ایلام مورد استفاده در واحد استحصال اتان که از ابتدای راه اندازی این شرکت با خرابی های پی در پی به عنوان یکی از معضلات تلقی می گردید در مرحله نخست عارضه یابی گردیده و با ۱۸ اصلاحیه نسبت به رفع عوامل خرابی آنها اقدام شده است.
معاون مهندسی و توسعه پالایشگاه به افزایش راندمان کولرهای هوایی با استفاده از تغییر هندسه پره و جنس آن از متریال آلومینیومی به متریال کامپوزیتی در مورد یکی از کولرهای هوایی پالایشگاه و با کمک یکی از شرکتهای سازنده داخلی اشاره و بیان داشت: با توجه به نتایج مطلوب بدست آمده، این اقدام در حال تعمیم به سایر کولرهای هوایی است
وی به بازنگری و اصلاح سیستم کشف گاز و آتش و اطفا حریق و برقراری ارتباط آن با سیستم قطع اضطراری پالایشگاه اشاره و خاطرنشان کرد:با توجه به اهمیت ایمنی در پالایشگاه های گاز به خصوص پالایش گاز ایلام به دلیل ترشی بالای گاز خوراک آن و اینکه پس از راه اندازی تا کنون تجهیزات مختلفی به پالایش گاز ایلام اضافه شده است در این مرحله نیازمند بازنگری و اصلاح سیستم های کشف گاز و آتش و اطفا حریق به عنوان یکی از اساسی ترین بخش های مقابله با حوادث است.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.