کدخبر : 92
دوشنبه 19 اکتبر 2015 - 8:42
فاقددیدگاه

شیوه‌ی غذا خوردن؛ گام اول سلامتی

مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام گفت: استفاده‌ی مناسب و بهينه از منابع موجود در خانوار به معنای سلامت غذایی صددرصدی نیست بلکه در گرو سازگار کردن شيوه و فرهنگ غذا خوردن است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام گفت: استفاده‌ی مناسب و بهینه از منابع موجود در خانوار به معنای سلامت غذایی صددرصدی نیست بلکه در گرو سازگار کردن شیوه و فرهنگ غذا خوردن است.

دکتر «علی مهرعلی‌زاده» در ستاد بهبود تغذیه و امنیت غذایی استان ایلام، اظهار کرد: استان ایلام در ارزیابی‌های کشوری در زمره استان‌های نسبتاً امن غذایی تقسیم‌بندی شده است بنابراین نیاز داریم تا شاخه‌های ایمنی غذا و اصلاح روش‌های تغذیه در آن به‌صورت جدی دنبال شود.

وی با بیان اینکه در این راستا سند امنیت غذایی استان ایلام تدوین شده و اهداف آن در ایمنی غذایی «از مزرعه تا سفره» در قالب کمیته‌های شش‌گانه تشکیل و اهداف راهبردی آن در حال تحقق و اجرایی شدن است، بسط مؤلفه‌های فرهنگی و آگاهی مردم در تغذیه و مداخله هدفمند در اصلاح چرخه غذا، محور اقدامات راهبردی سند امنیت غذایی استان است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام ادامه داد: هدف این سند ایجاد شاخص‌های فراهمی، دسترسی و بهره‌مندی لایه‌ها و اقشار اجتماعی از غذای سالم است که از راهبردهای مهم تعریف‌شده برای سال ۹۴، ترغیب صنایع غذایی به استفاده کمتر از نمک، چربی و شکر، رصد دقیق محصولات کشاورزی و تضمین محصولات تولیدی از حداقل سم، کود و فلزات سنگین و همچنین الزام نصب برچسب غذایی بر همه فرآورده‌ها است.

مهرعلی‌زاده با تأکید بر اینکه افزایش فرهنگ تغذیه‌ای و اجرای برنامه‌های هدفمند در کاهش سوءتغذیه در گروه‌های سنی مختلف از دیگر بخش‌های سند امنیت غذایی استان ایلام است، خاطرنشان کرد: افزایش دسترسی به غلات سبوس‌دار در برنامه‌های تعریف شده سند امنیت غذایی استان در سال ۹۴ به میزان ۲۰ درصد سال پایه هدف‌گذاری شده است.

وی گفت: انسان سالم محور توسعه پایدار است و هر آنچه به‌عنوان سیاست‌های ایمنی غذایی در زنجیره تولید تا مصرف اصلاح و اجرا شود به‌عنوان سرمایه کشور در حفظ سلامت و افزایش بهره‌وری نیروی کار خود را نشان می‌دهد پس داشتن نگاه فراگیر و سیستمی لازمه رویکرد فرابخشی به موضوع امنیت غذا و تغذیه است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام تصریح کرد: توسعه انسانی، هم هدف و هم مسیر توسعه پایدار است و امنیت غذایی یکی از معیارها و ابزارهای توسعه انسانی است بدین‌جهت با استفاده از تعبیر “زندگی در سلامت و رفاه” به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های توسعه انسانی، حصول به سطح مناسبی از سلامت و امنیت غذا و تغذیه‌ای یکی از مقاصد جدی در سیاست‌گذاری‌های ملی و زیر ملی شناخته می‌شود.

مهرعلی‌زاده با بیان اینکه فرهنگ تغذیه‌ای نیازمند انسجام و انطباق با موازین علمی متناسب با بستر فرهنگی و سنتی جامعه می‌باشد که درعین‌حال در قالب برنامه‌های فراگیر و نه موارد محدود و معدود طراحی و اجرا شود،

تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل شکل‌دهنده الگوی غذایی جامعه، مجموعه عادات و فرهنگ غذا و تغذیه‌ای افراد آن جامعه است این عادات از بدو تولد در درون خانواده شکل می‌گیرد که خود وابسته به بستری است که جامعه فراهم می‌آورد اما مجموعه عواملی که این بستر را می‌سازد از فرهنگ و آداب و سنن هر جامعه گرفته شده است که خود تحت تأثیر وضعیت جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و آگاهی‌‌های تغذیه‌ای در افراد جامعه است.

وی افزود: سوء تغذیه ناشی از فقر غذایی و از طرف دیگر حاصل رفاه (پرخوری، بدخوری و عوارض آن‌ها) به نحو چشمگیری تحت تأثیر عوامل فرهنگی است هرچند مشکلات مصرف در جامعه ایلامی منحصر به طبقات پایین درآمدی نیست بلکه خانوارهای ایلامی با درآمد بالا نیز قادر به انتخاب صحیح اقلام غذایی که تأمین‌کننده سلامتی آنان باشد، نیستند و انتخاب آن‌ها گاه مشکل‌آفرین نیز می‌شود.

مهرعلی‌زاده تأکید کرد: تنها دسترسی اقتصادی به منابع غذایی، لزوماً استفاده مناسب و بهینه از منابع موجود در خانوار را تأمین نمی‌کند بلکه نکته اصلی، سازگار نمودن شیوه و فرهنگ غذا خوردن با سلامتی است و قطعاً مراقبت و تأمین سلامت کودکان، نوجوانان و زنان که افراد در معرض خطر هستند از اولویت بسزایی برخوردار است.

منبع : خبرگزاری ایسنا منطقه ایلام

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.