کدخبر : 911
چهارشنبه 13 ژانویه 2016 - 8:44
فاقددیدگاه

صحنه‌های سینما در مقابل رشادت‌های تیپ امیرالمؤمنین(ع) کم‌ می‌آورد

یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس گفت: رشادت‌های شهیدانی مانند «علی غیوری‌زاده»، «یادگار امیدی» و دیگر شهدای عزیز را نمی‌توان در قالب فیلم آورد. صحنه‌های فیلم برای انعکاس این رشادت‌ها کم می‌آورند تنها راه ضبط و ثبت روایت از کسانی است که در این صحنه‌ها حضور داشته‌اند.

یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس گفت: رشادت‌های شهیدانی مانند «علی غیوری‌زاده»، «یادگار امیدی» و دیگر شهدای عزیز را نمی‌توان در قالب فیلم آورد. صحنه‌های فیلم برای انعکاس این رشادت‌ها کم می‌آورند تنها راه ضبط و ثبت روایت از کسانی است که در این صحنه‌ها حضور داشته‌اند.

«خدارحم سحری» با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: جنگ تحمیلی علیه ایران در سال ۵۹ فی‌‌البداهه اتفاق نیفتاد بلکه ماهیت انقلاب اسلامی موجب شد تا استکبار جهانی با وادار کردن دیکتاتوری بی‌برنامه و بی‌عقل به نام صدام را وارد جنگی نابرابر با ایران کند.

وی با بیان اینکه سؤالی که امروز برای نسل جوان وجود دارد این است چرا دوران دفاع مقدس مردم ایران ۸ سال طول کشید؟ گفت: مشکل ما این است که دو واحدی که در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تدریس می‌شود قدرت اقناع جوانان و سؤالات آن‌ها را ندارد که برنامه‌ریزان باید به این نکته توجه داشته باشند.

این رزمنده ادامه داد: جنگ تحمیلی جهان علیه ایران ریشه در پیام‌های انقلاب اسلامی داشت که رعشه بر اندام دشمن انداخت و استکبار جهانی برای عملیاتی کردن این کار سراغ نظام دیکتاتوری بی‌رحم، بی‌عقل و بی‌برنامه‌ای رفت که این ویژگی‌ها را در صدام حسین یافت. چون تا قبل از انقلاب شاه ژاندارم منطقه بود و در شرایط بعد از سقوط شاه و پیروزی انقلاب آمریکا و شوروی به دنبال ژاندارمی جدید بودند که همه‌ی تجهیزات را در اختیارش بگذارد و از طرفی صدام را به اندیشه‌های سوسیالیستی خود نزدیک دیدند و وی را که از الگو شدن انقلاب اسلامی هراسان بود به‌راحتی وارد جنگ با ایران کرد.

این رزمنده‌ی دوران دفاع مقدس ادامه داد: هرچند آغاز رسمی جنگ ۳۱ شهریورماه ۱۳۵۹ است اما ۴ ماه قبل از این تاریخ در مرزهای ایلام و خوزستان درگیری‌ها به وجود
آمده بود و صدام پس از پاره کردن قرارداد الجزایر برنامه‌های خود را برای خیال‌های واهی مانند تصرف تهران اعلام کرد.

سحری شرایط ایران را در آن شرایط این‌گونه توصیف کرد: ژنرال‌های سرشناس ارتش فرار کرده بودند، مستشاران نظامی قبل از آن‌ها از کشور خارج‌شده بودند، سپاه پاسداران هم برای برخورد با بحران‌های داخلی تازه تشکیل‌شده بود اما به‌ناچار وارد جنگ و صحنه‌ی دفاع شد و با خودباوری و تکیه‌بر معنویت جوانان این مرزوبوم توانست ۸ سال دفاع جانانه کند و تجربه‌های گران‌سنگی را کسب کند که دانشگاه‌های نظامی قابل تدریس است.

این فعال سیاسی گفت: جنگ در آغاز پارتیزانی بود و اوضاع سیاسی داخل کشور به دلیل درگیری‌ بین نیروهای اصیل انقلاب و لیبرال‌ها تأثیر سیاسی منفی بر جنگ گذاشت و ارتش هم باوجود داشتن نیروهای دلسوز به دلیل موضع‌گیری‌های بنی‌صدر نمی‌توانست آن‌گونه که باید نقش‌آفرینی کند و سپاه هم در حال ساماندهی امور انقلاب بود که با عزل بنی‌صدر بین نیروهای مسلح اتحادی پیروزی‌آفرین شکل گرفت.

سحری شکسته شدن حصر آبادان در عملیات ثامن‌الائمه که اولین اقدام مشترک سپاه و ارتش با روش‌های کلاسیک را نتیجه‌ی این اتحاد عنوان و تصریح کرد: بعدازاین واقعه‌ی مبارک فتح‌المبین و الی‌بیت‌المقدس و فتح خرمشهر اتفاق افتاد و سیر مراحل جنگ به نفع جمهوری اسلامی شکل گرفت.

این رزمنده‌ی دوران دفاع مقدس درباره‌ی چرایی ادامه‌ی جنگ بعد از فتح خرمشهر، گفت: برخی فرماندهان در آن مقطع موافق متوقف کردن جنگ و پذیرش صلح بودند اما برخی از آن‌ها نیز معتقد بودند چون هنوز قسمت‌هایی از خاک ایران در دست عراق بود و پذیرش قطعنامه را نوعی امتیاز دادن به دشمن تلقی می‌شد خواستار ادامه‌ی دفاع بودند و بدین ترتیب دو شعار در دل جنگ خودنمایی کرد؛ «جنگ جنگ تا رفع فتنه» و «جنگ‌جنگ تا پیروزی». دلیل موافقان ادامه جنگ این بود که تاکنون حق ما استیفا نشده بود و از طرفی مقصر جنگ هم هنوز مشخص نشده بود و درواقع لازم بود دفاع همچنان ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به شکست نیروهای خودی در عملیات کربلای ۴ و برنامه‌ریزی سپاه برای عملیات موفق کربلای ۵، گفت: عراق از سال ۱۳۶۵ عملیات دفاع متحرک را انجام داد که پس‌ازآن با آزادسازی مهران این استراتژی دشمن خنثی شد و سپاه در عملیات‌هایی موفق توانست موتور تجهیزات دشمن را به هم بریزد؛ اما هنوز قسمت‌هایی از کشور در دست دشمن بود. در این شرایط دشمن تمام‌قد به میدان آمده بود و بیش از ۴۴ کشور با تجهیزات و پول و اعتبار به صدام کمک کردند اما نتوانستند در مقابل رزمندگانی بایستند که راه مقاومت و دفاع را از رهبر گرفته بودند.

این رزمنده‌ی دوران دفاع مقدس ادامه داد: پذیرش قطعنامه از سوی حضرت امام خمینی (ره) برای رزمندگان سخت بود اما چون دستور امام بود همه تسلیم پیام ایشان بودیم که دشمن از این فرصت سوءاستفاده کرد و پیشروی‌هایی انجام داد. مثلاً تا سه‌راه جندالله و تا میمه و ارتفاعات تینا پیش آمد. در جنوب وضعیت به همین شکل بود تا نهایتاً صدام مجبور به پذیرش قطعنامه شد.

وی با اشاره به این جمله‌ی امام (ره) که «جنگ برای ما برکت بود»، گفت: در جنگ توانمندی‌های ما ثابت و بسیاری از استعدادهای جوانان این مرزوبوم شکوفا و پیام انقلاب اسلامی و عظمت مردم ایران به گوش جهانیان رسید و امروز وقتی استان ایلام میزبان زائران عتبات در عراق می‌شود و دولت عراق با ایران هماهنگ است، استکبار جهانی بیش‌ازپیش نقشه‌های خود را نقش بر آب می‌بیند.

سحری در پاسخ به این سؤال که چقدر در فیلم‌هایی که مربوط به دوران دفاع مقدس هستند اغراق دیده می‌شود، گفت: دوران دفاع مقدس سرشار از رشادت‌ها، ازخودگذشتگی‌ها و لحظاتی است که در فیلم نمی‌گنجد اما آنچه را که می‌بینیم واقعاً اغراق نیست و این را کسانی درک می‌کنند که در جبهه‌ها بوده‌اند.

وی تصریح کرد: رشادت‌های شهیدانی مانند علی غیوری و یادگار امیدی را نمی‌توان در قالب فیلم آورد صحنه‌های فیلم برای انعکاس این رشادت‌ها کم می‌آورند تنها راه ضبط و ثبت روایت از کسانی است که در این صحنه‌ها حضورداشته‌اند.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.