کدخبر : 1852
یکشنبه 3 آوریل 2016 - 10:23
فاقددیدگاه

سه دهه دوراندیشی برای رسیدن به اقتصادی مقاوم و خلل ناپذیر

بانک شریک یک طرفه پروژه های تجاری و کارآفرینی است. با صدها مدرک و ضامن و وثیقه، مقداری نقدینگی در اختیار کارآفرین می گذارد تا کارش را شروع کند و البته درصد خودش را می خواهد و کاری به ضرر و زیان تولید کننده ندارد و مثل تاجر ونیزی، تا آخرین قران را از حلقوم ها بیرون می کشد.

پایگاه خبری جامک: مهدی کاکاخانی / در اوایل آغاز رهبری آیت آلله خامنه ای (مدظله العالی) و در دیدارهایی که با مردم و گروه های مختلف جامعه داشتند، از سوی معظم له کلید واژه هایی برای آگاهی و بستر سازی جامعه و همچنین جهت گیری های آتی عنوان داشتند که امروز بعد از قریب ۲۷ سال می توان فهمید که آینده نگری رهبر انقلاب چقدر دقیق و کارشناسانه بوده است.

 

%d8%a7%d9%82%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d8%af-%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%88%d9%85%d8%aa%db%8c

 

همان زمان رهبر انقلاب «مشکل‌تراشی دشمن برای فروش نفت ایران» را امری بعید ندانسته و از مسئولان کشور خواستند در جستجوی بهترین راه‌ها و موفق‌ترین شیوه‌ها برای کم شدن مشکلات اقتصادی مردم باشند.

رهبری در مراسم بیعت رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی وقت اعلام فرمودند: «من برخلاف بعضی از تحلیل‌ها، احتمال می‌دهم که دشمن برای این‌که مردم را از ادامه‌ی این راه و این حضور مأیوس و پشیمان کند، حتی مشکلات جدید اقتصادی را بر ما تحمیل نماید. هیچ بعید نیست مشکلاتی را برای فروش نفت، تهیه‌ی مواد اولیه و کالاهای ضروری به وجود آورد، تا فشار را بر مردم زیاد کند. دولت و مجلس و مسئولان باید دست به دست هم دهند و بهترین راه‌ها و موفق‌ترین شیوه‌ها را جستجو کنند، تا مشکلات اقتصادی مردم کم شود.» (بیانات رهبری در مراسم بیعت رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۱۳۶۸/۳/۲۴)

با مروری بر دو دهه نامگذاری سال ها توسط مقام معظم رهبری و ترسیم نقشه راه کشور، کاملا مشخص هست که جهت گیری های معظم له حول محور اقتصاد مقاومتی و بستر سازی برای شتاب دهی کشور به سمت اقتصاد بدون نفت بوده است.

از سال ۱۳۷۳ که نامگذاری سال ها شروع شد؛ پرداختن به مقوله ” وجدان کاری و انضباط اجتماعی” را برای رسیدن به اهداف بلند ضروری دانستند و متعاقب آن در سال بعد بر امر مهم ” انضباط اقتصادی و مالی” تاکید داشتند و این روند ادامه یافت تا این که از سال ۱۳۸۸ عملا و به صورت مسقتیم جهت گیری های نظام را در مقوله اقتصاد درون زا ترسیم نمودند و با شعار “اصلاح الگوی مصرف” فصل جدیدی را پیش روی تصمیم گیران و نهادهای تصمیم ساز کشور گشودند و تلاش داشتند تا اقتصاد کشور را بر روی ریل “همت مضاعف و کارمضاعف” و سپس “جهاد اقتصادی” بارگذاری شود.

رهبر انقلاب اوج رسیدن به قله های پیشرفت اقتصادی کشور را در توجه به ” تولید ملی حمایت از کار وسرمایه ایرانی” دانستند و سال بعد نیز در کنار توجه به “حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی” را نیز همزاد برنامه ریزی های کلان کشور برشمردند و در ادامه پیوند دادن ” اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی” را راه رسیدن به افق روشن کشور دانسته و نهایتا در سال ۱۳۹۵ به صورت مستقیم مساله ی مهم ” اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل” را رونمایی کردند.

با نگاهی به سیر تکاملی نامگذاری سال ها مشخص است که رهبر انقلاب از همان ابتدا دغدغه ی رسیدن به توسعه پایدار بدون اتکا به اقتصاد نفتی داشته است و شاید اگر ۲۰ و اند سال قبل که بسترهای فرهنگی و زیرساخت های سخت افزاری کشور مناسب نبود، مقوله اقتصاد مقاومتی را با این شیوه کنونی مطرح می نمود، نتیجه ای حاصل نمی شد و حتی دشمنان نظام نیز با ترفندهای خاص برای کم رنگ نمودن استراتژی رهبری دست به کار می شدند.

حال بعد از قریب سه دهه دوراندیشی رهبری این نظام به خوبی مشخص شده است که این نامگذاری ها براساس یک نظم و ارتباط خاص تدوین شده است تا در یک فرصت و زمانی مشخص نتیجه ی لازم حاصل شود.

جالب توجه است که در همین سال های اخیر که موضوع اقتصاد مقاومتی به صورت جدی وارد بحث های جامعه شد، از سوی معاندین و دشمنان نظام این امر را به “اقتصاد ریاضتی” تعبیر نمودند در حالی که اقتصاد ریاضتی یک طرح اقتصادی بسیار محدود است ولی “اقتصاد مقاومتی” یک طرح جامع و فراگیر در همه ابعاد اقتصادی است.

معمولا اقتصاد ریاضتی ضد مقاومت است و اصولاً برای درهم شکستن مقاومت ملت ها طراحی می شود. به عنوان نمونه می توان به اقتصاد ریاضتی کشور یونان اشاره نمود که همگان به وضوح مشاهده کردند که در نزاع بین اعتراضات و نارضایتی مردم و حتی دولتمردان یونان با سیاست های تحمیلی اتحادیه اروپا، نهایتاً برنده این منازعه اقتصادی، کشورهای طلبکار اروپایی بودند که توانستند شرایطی را فراهم کنند که اقتصاد یونان کماکان به آنان وابسته بماند.

حتی در درون کشور نیز منتقدینی وجود داشتند که موضوع “اقتصاد مقاومتی” را به ناحق برنامه ای برای فشار آوردن به معیشت مردم و انزوای ایران از اقتصاد جهانی تعبیر می کردند در صورتی که هرچه زمان می گذشت و آثار برنامه های و نتایج اقتصاد درون زا آشکار می گشت، مشخص شد نظر مقام رهبری نه تنها برای فشار به مردم و تضعیف اقشار کم درآمد جامعه بوده بلکه در جهت تقویت و بالا بردن توان اقتصادی کشور و مصون سازی در برابر شوک های منطقه ای و بین المللی معطوف گشته است.

%d8%a7%d9%82%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d8%af-%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%88%d9%85%d8%aa%db%8c-1

بدون شک اگر امروز ملت ما از پیچ تاریخی تحریم ها و فشار های ناجوانمردنه قدرت های شرق و غرب به سردمداری آمریکا به سلامت عبور کرده اند تنها به خاطر میوه درخت دوراندیشی رهبری فرزانه هست که سه دهه پیش با ژرف نگری و آینده پژوهی بذر آن را کاشته بود.

بنابراین امسال هم که از سوی مقام معظم رهبری سال “اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل” نامگذاری شده است در واقع فصل جدیدی هست برای تکمیل زیرساخت هایی که فوندانسیون آن در سال ۱۳۶۸ پی ریزی شده است.

بی تردید هم اکنون بسترهای لازم فرهنگی و اجتماعی و مولفه های تاثیرگذار سخت افزاری مهیا گشته و از همه مهمتر مردم و مسوولین کشور تجربه دوران سخت تحریم ها را در کتابچه ذهن خود دارند، لذا انگیزه ها بیشتر شده و عزم جدی همه جانبه ای برای برای رهانیدن اقتصاد این کشور از اتکا به فروش نفت شکل گرفته است. به طوری که شاهد کاهش قابل توجه سهم فروش نفت در بودجه کشور و علاوه بر آن افزایش قابل توجه صادرات غیر نفتی و مثبت شدن تراز تجاری کشور هستیم.

امیدواریم در سایه رهبری حکیمانه حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) و تلاش تحسین برانگیز دولت ها، دلسوزی و جانفشانی صاحبان سرمایه ها و تولید کنندگان وطنی و همراهی صمیمانه مردم در افق نه چندان دور؛ شاهد اقتصادی پویا، درونزا، رویین تن در مقابل ناملایمات و شوک های وارده باشیم و انشاءالله هرچه سریعتر قطار توسعه و پیشرفت این ملت در ایستگاه های بعدی به سلامت و سربلندی گذر نماید.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.