کدخبر : 10614
جمعه 10 آوریل 2020 - 21:54
فاقددیدگاه

خطر بیخ گوش و ما همچنان بی خیالیم!!!

افرایش نگران کننده مبتلایان به ویروس #کرونا در ایلام و اوج گیری مجدد آمارها، زنگ خطر جدی را به صدا درآورد. با پایان تعطیلات نوروزی و از سرگیری زندگی عادی توسط مردم، بی تفاوتی و کم اهمیت بودن موضوع نزد بخش زیادی از جامعه، نگرانی ها را بیشتر کرده است.

جامک: مهدی کاکاخانی

یقین بدانید، قصد کم ارزش جلوه دادن خدمات دانشگاه علوم پزشکی مد نظر نیست. همه مردم به مجاهدت و جان‌فشانی سربازان خط مقدم مبارزه با کرونا واقفند و قدردان تلاش شبانه روزی تیم درمان و پزشکی استان هستند. اما باید بپذیریم بالا بودن مرگ و میر به نسبت تعداد مبتلایان، سیر صعودی آمارها و همچنین درگیر شدن غیر قابل باور برخی شهرستان ها از جمله ایوان، نمی تواند یک روند عادی تلقی نموده و از عوامل دخیل این وضعیت غافل شد.

با تمام این تفاسیر و تلاش های انجام شده، سوالات متعددی مطرح است که نیازمند تحلیل و پاسخگویی است. چرا آمار فوت شوندگان در ایلام به نسبت جمعیت مبتلایان، زیاد است؟ به طوری که در چندین نوبت، استاندار ایلام هم از این بابت ابراز نگرانی شدید کرد. فوت ۱۰ درصد مبتلایان استان ایلام برخلاف آمارهای جهانی و حتی دیگر استان های کشور است.
آیا این میزان مرگ و میر نمی تواند ناشی از ضعف زیرساخت های درمان و پزشکی استان باشد؟

با توجه به موارد یاد شده؛ یا روش نمونه گیری ها ایراد داشته و افراد مبتلا به راحتی قابل شناسایی نیستند و به همین دلیل تعداد مبتلایان در ایلام بیش از ارقام رسمی است که این امر خطرناک ترین وجه موضوع است. یا این که تاکنون شیوه‌های درمانی به کارگرفته شده مناسب نبوده و نتایج قابل قبولی حاصل نشده است.

به نظر می رسد دانشگاه علوم پزشکی باید فرایند تست و غربال‌گیری، شیوه مدیریت افراد درگیر شده و همچنین وابستگان و نزدیکان آنان را برای افکار عمومی تشریح کنند.

مهمترین ابهام این است که؛ دانشگاه علوم پزشکی تا چه میزان به عامل انتقال دهنده افراد حساس است؟ آیا بعد از مثبت شدن هر فرد، برای شناسایی ناقل آن اقدامی صورت می گیرد؟ برای افراد نزدیک به فرد بیمار و خانواده های آنان چه برنامه ای دارند؟

با گذشت دو ماه از شیوع این بیماری، آیا دانشگاه علوم پزشکی توانسته به اطلاعات اولین فرد بیمار شده دسترسی پیدا کند؟ در واقع توانسته‌اند منشاء ورود ویروس به ایلام را شناسایی کنند؟!

براساس اخیار منتشر شده از سوی محققان دانشگاه کمبریج، تاکنون ویروس کرونا در سه نوع (A-B-C) تشخیص داده شده و در کشورهای مختلف نیز عامل ابتلای افراد بر مبنای این سه گروه مشخص شده اند. آیا در استان ایلام با وجود اساتید برجسته پزشکان مطرح و صاحب دانش در رشته های میکروبیولوژی پزشکی، عفونی، ریه، داخلی، اقدامی برای شناسایی نوع ویروس فعال در گسترده استان ایلام صورت گرفته است؟ این ها همه سوالاتی است که انتظار می رود مسئولین محترم دانشگاه علوم پزشکی به آنها پاسخ دهند.

نکته مهم دیگر این که کتمان بیماری، مخفی کردن علائم اولیه و ترس از برچسب های اجتماعی در حال شکل گیری ایجاد بحران جدید و موج افزایش بیماری در استان است. بخش زیادی از این اتفاق ناشی از برخورد اطرافیان مخصوصا با خانواده فوت شدگان به دلیل این بیماری است.

بنابراین شکل گیری عزم جدی برای فرهنگ سازی و زدودن ذهنیت های منفی از بیماری بیش از هر امر دیگری لازم است. فعالان رسانه ای مخصوصا صدا و سیمای مرکز استان بایستی برای فرهنگ سازی و ارائه آموزش های لازم در جهت تشویق افراد مشکوک به بیمارستان های مرجع و مراکز تخصصی تلاش مضاعف نمایند.

از سوی دیگر نبایستی از فعال بودن مطب های پزشکان در هسته های مرکزی شهر غافل شد. مراجعه بیماران مشکوک به کرونا به این مطب‌ها که عموما فرایند تست و شناسایی بیمار به درستی انجام نمی گیرد، بستر و زمینه پنهان کاری و پرهیزآنان از مراجعه به بیمارستان ها را فراهم نموده که در این خصوص نیز باید چاره اندیشی شود.

پایگاه خبری #جامک تلاش دارد به سراغ پزشکان متخصص رفته و با دریافت راهنمایی و ا طلاعات تخصصی از آنان، هرچند ناچیز، سهمی در اطلاع رسانی و اقدامات پیشگیرانه ایفا نماید.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.