کدخبر : 4749
سه‌شنبه 8 نوامبر 2016 - 15:10
فاقددیدگاه

ایلام در مسیر خروج از بن‌بست (بخش نخست)

از ابتدای انقلاب اسلامی تا آغاز به کار دولت روحانی به‌عنوان یازدهمین دولت جمهوری اسلامی، ۱۹ نفر سکان استانداری ایلام را در دست داشته‌اند که از این تعداد ۱۸ نفر غیربومی و تنها یک نفر بومی بود؛ اما با آغاز به کار دولت یازدهم، مهندس محمدرضا مروارید به‌عنوان بیستمین استاندار ایلام دومین شخصیت بومی بود که بر کرسی مدیریت ارشد استان تکیه زد.

محمدرضا مروارید فرزند چهارم آیت‌الله محمدتقی مروارید (ره) متولد سال ۱۳۳۶ در استان ایلام، فارغ‌التحصیل مهندسی کشاورزی از دانشگاه بوعلی همدان و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و دارای دو فرزند است.

زندگی در خانواده‌ای عالم و مجاهد زمینه‌ساز آشنایی مروارید با اندیشه‌های انقلابی شد. مبارزات مرحوم آیت‌الله مروارید پای فرزندان و نزدیکان ایشان از جمله «محمدرضا» را به عرصه فعالیت‌های انقلابی کشاند، فعالیت‌هایی که از نخستین سال‌های مبارزه امام خمینی (ره) شروع شد و در سال ۱۳۵۷ به اوج خود رسید.

چنان‌که بنا به گفته مهندس مروارید ایشان و دیگر همراهان انقلاب اسلامی در ایلام از خلال جلسات و گردهمایی‌های برگزار شده در مسجد جامع و تحت نظارت دو روحانی مبارز طرفدار نهضت امام یعنی آیت‌الله حیدری ایلامی (ره) و آیت‌الله محمدتقی مروارید (ره) مبادرت به پخش اعلامیه‌های حضرت امام و سازمان‌دهی اجتماعات و تظاهرات خیابانی کردند.

با پیروزی انقلاب اسلامی و تأسیس نهادهای انقلابی، مهندس مروارید در سال ۱۳۵۸ به‌عنوان یکی از مؤسسین جهاد سازندگی در ایلام اقدام به تأسیس جهاد سازندگی کرد و تا سال ۱۳۶۲ مسئول کمیته کشاورزی و عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی استان بود و …

در نهایت ۲۷ مهر ۱۳۹۲ محمدرضا مروارید به‌عنوان بیستمین استاندار ایلام معارفه شد، پس از گذشت سه سال از آن روز، با مهندس مروارید درباره برنامه‌ها و اقدامات دولت یازدهم در استان ایلام گفت‌وگو کردیم.

به گزارش ایسنا استاندار ایلام برنامه‌های خود برای خروج استان از بن‌بست‌های جغرافیایی و اقتصادی ازجمله توسعه‌ راه‌های ارتباطاتی، تمرکز بر فرصت‌های مرز مشترک با عراق، توسعه اراضی آبی کشاورزی و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد که از همان آغاز مدنظر بود را تشریح کرد.

حاصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

مهندس «محمدرضا مروارید» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در استان ایلام در دوران ۸ سال دفاع مقدس به دلیل جنگ تحمیلی امکان کار عمرانی وجود نداشت و بعدازآن نیز تقریباً به مدت ۷ سال تمام انرژی‌ها صرف بازسازی خرابی‌های دوران جنگ شد. به همین دلیل استان دچار یک عقب‌افتادگی تاریخی در زمینه‌ی زیرساخت‌ها ازجمله در حوزه‌ حمل‌ونقل و راه‌های مواصلاتی شد و درزمینه‌ی کارهای تولیدی و صنعتی نیز جز یکی دو مورد ازجمله کارخانه سیمان کار خاصی در استان صورت نگرفت.

بازارچه‌های مرزی، توسعه راه‌های مواصلاتی زمینی، ریلی و هوایی شاه‌بیت برنامه‌های استاندار برای خروج استان از بن‌بست

وی ادامه داد: با نگاه به این عقبه‌ی تاریخی و کمبودهای جدی و همچنین ظرفیت‌های فراوان از نظر منابع مادی و انسانی با مشورت تعدادی از صاحب‌نظران و نخبگان علمی و اجرایی استان، زمان ارائه برنامه کاری به هیئت دولت چند مسئله ازجمله توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و خروج استان از بن‌بست جغرافیایی، توسعه بخش کشاورزی، تقویت سرمایه‌گذاری صنعتی و حل مشکل بیکاری را به‌عنوان سرخط‌های اصلی کاری در جهت توسعه استان مطرح کردم.

احداث ۱۱۰ کیلومتر بزرگراه جدید در سه سال گذشته

استاندار ایلام بابیان اینکه نخستین راهکار برای توسعه ایلام، ضرورت خروج استان از بن‌بست جغرافیایی و توسعه خطوط ارتباطی بود، گفت: تا سال ۱۳۹۲ و شروع به کار دولت تدبیر و امید در استان ایلام ۴۲ کیلومتر بزرگراه وجود داشت و با تلاش‌هایی که صورت گرفته و نگاه خاص دولت به استان در سه سال ۱۱۰ کیلومتر بزرگراه جدید ایجاد شده است.

مروارید با بیان اینکه برنامه‌ی گسترده‌ای برای توسعه راه‌های مواصلاتی استان در دست اقدام داریم، ادامه داد: باهدف ایمن‌سازی راه‌ها، روان نمودن بار ترافیکی و تکمیل کریدور شمال- جنوب احداث بزرگراه کرمانشاه – ایلام- خوزستان در دستور کار قرار گرفت که این مسیر از کرمانشاه شروع و پس از گذر از ایلام، مهران، دهلران و دشت عباس به خوزستان متصل و ۲۵ درصد اعتبار این پروژه را وزارت نفت و مابقی از اعتبارات ملی و استانی تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: از سه‌راهی اندیمشک به سمت دهلران پیمانکار مشخص شده و کار ۱۲ کیلومتر آن شروع شده است. تعریض و سه خطه کردن مسیر مهران به دهلران هم در حال اجراست و کارهای جاده ایلام – مهران به‌جز مشکل تونل تقریباً انجام‌شده و تا اربعین ۲۵ کیلومتر دیگر آن را تحویل می‌گیریم.

استاندار ایلام با اشاره به‌ضرورت تبدیل مسیر ایلام – کرمانشاه به اتوبان، گفت: از ایلام به سرابله تا «تنگ قیر» حدفاصل کارخانه سیمان تا سرابله کامل شده و مابقی آن در حال انجام است. ایلام تا تنگ قیر ۴ بانده و در آینده کرمانشاه تا حمیل و ایلام تا صالح‌آباد و صالح‌آباد به مهران هم به آزادراه تبدیل می‌شود. معتقدم با ۴ خطه کردن جاده اسلام‌آباد تا حمیل این جاده می‌تواند به اتوبان تبدیل شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از راه‌های استان جاده ایلام-ایوان-اسلام آباد است که با اتمام تونل قلاجه، ۱۲ کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود. در این راه هم نیاز داریم که حدود ۱۲ کیلومتر به‌صورت چهار بانده درآید.

مروارید با بیان اینکه درصدد هستیم در محور عراق- مهران- کرمانشاه هم اتوبان و هم راه‌آهن ایجاد کنیم، تأکید کرد: در این راستا با استانداران استان‌های همسایه در کشور عراق مذاکراتی داشته‌ایم و آن‌ها هم برای این مهم دنبال سرمایه‌گذار هستند و طبق آخرین اخبار یک سرمایه‌گذار اردنی برای اجرای پروژه اعلام آمادگی کرده و پای قرارداد آمده است.

اتصال ایلام به مرکز کشور از مسیر لرستان

وی ادامه داد: جدای از این مسیرهای مهم، استان ایلام برای اتصال به مرکز کشور به یک راه جدید نیاز دارد و طبق مطالعات انجام‌گرفته، این مسیر جاده‌ی دهلران به «پل‌دختر» با طول کمتر از ۱۳۰ کیلومتر است و مشکل مهم آن تونل کبیرکوه است که در طول سه سال خدمت دولت تدبیر و امید حدود ۲۳۰۰ متر از این تونل کار شده است و با حفاری ۷ متر در روز یک رکورد در دنیا محسوب می‌شود که با احداث این راه، ایلام از طریق استان لرستان به مرکز کشور وصل خواهد شد و چنانچه این جاده در قسمت «مورموری» از پل «زال» به طول ۵۰ کیلومتر وصل شود فاصله کمتر هم خواهد شد.

وی در مورد اجرای طرح تونل کبیرکوه گفت: در شروع به کار دولت تنها ۱۰۰ متر از تونل حفاری و پروژه تعطیل شده بود و در حال حاضر نیز عملیات اجرای طرح مشکل مالی ندارد و اگر کند پیش می‌رود برای این است که از سال ۱۳۹۲ تاکنون از سمت آبدانان حفاری انجام می‌شود و چنانچه بخواهیم عملیات حفاری را از سمت دره‌شهر شروع کنیم نیاز به اعتبار بیشتری خواهد داشت.

توسعه مبادلات مرزی با عراق با ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران/ صادرات از مرز مهران به بیش از ۲ میلیارد دلار خواهد رسید

مروارید خاطرنشان کرد: در اوایل گرفتن مسئولیت استانداری ایلام بحث استفاده از فرصت‌ها و مزیت‌های ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق را مطرح کردم چون همواره به این مرز حتی قبل از دفاع مقدس با نگاه امنیتی نگریسته می‌شد و امکان استفاده چندانی از آن وجود نداشت.

وی با اشاره به امنیت بالا و نزدیکی مرز مهران به عتبات عالیات ادامه داد: پس از سقوط رژیم بعث و آزاد شدن تردد زوار عتبات عالیات امکان توسعه مراودات میان مردم دو طرف مرز هم ازنظر سفرهای زیارتی و هم ازلحاظ صادرات کالا و خدمات موردتوجه قرار گرفت و بنابراین در ابتدا ایجاد منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی و سپس منطقه ایجاد منطقه آزاد تجاری – صنعتی با جدیت تمام مورد پیگیری قرار گرفت.

استاندار ایلام با اشاره به روند رو به رشد مبادلات مرزی از مهران گفت: در حال حاضر مبادلات مرزی از یک‌روند رو به رشد برخوردار است و درحالی‌که در شش‌ماهه اول ۹۴ میزان صادرات ازنظر وزنی ۱ میلیون و ۳۳۲ هزار و ۵۵۳ تن و ازنظر ارزش مالی ۶۴۴۱ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۷۲۱ دلار بود در شش‌ماهه اول سال ۱۳۹۵، ۱ میلیون و ۲۱۷ هزار و ۳۳۷ تن کالا به ارزش ا میلیارد و ۱۰۰ میلیون و ۴۰۴ هزار و ۷۴۸ دلار کالا به کشور عراق صادر کرده‌ایم.

مروارید با اشاره به تهیه و تصویب لایحه‌ی ایجاد مناطق آزاد در دولت یازدهم و قدردانی از زحمات نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و حمایت ائمه محترم جمعه از این خواست عمومی، افزود: تصویب این لایحه پس از مشکلاتی که در مجلس دهم برای آن پیش آمد خوشبختانه با تصویب یک‌فوریت آن در ابتدای فعالیت مجلس یازدهم به نقطه‌ی خوبی رسیده و ماه آینده در صحن علنی مطرح می‌شود که تا حدود زیادی به موافقت با طرح و تصویب از سوی مجلس امیدوار هستیم.

ایجاد ۴ بازارچه‌ی مرزی در استان ایلام

وی با اشاره به پیگیری‌های متعدد برای تصویب و راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی چم سری و چیلات در شهرستان دهلران و هلاله شمالی در شهرستان ایلام و چنگوله در شهرستان مهران گفت: ضمن انجام مذاکرات با استاندار میسان و کسب موافقت و اعلام آمادگی طرف عراقی از طریق ستاد اربعین به کمیسیون ویژه مرز مجلس پیشنهاد داده شده تا از این مرز به‌صورت مرز پدافند غیرعامل از آن بهره‌گیری شود و هم‌اکنون زیرساخت‌های آن اعم از آب و برق و جاده و… در حال تکمیل است.

مروارید اضافه کرد: برای ایجاد بازارچه مرزی هلاله شمالی پیگیری‌ها و مذاکراتی با طرف عراقی انجام داده‌ایم که در این خصوص استاندار دیاله عراق باوجود تمایل برای افزایش مبادلات از طریق بازارچه و مرز رسمی هرگونه اقدام عملی را به زمان برطرف شدن مسائل امنیتی و خروج کامل داعش از آن منطقه موکول کرده است.

عبور سالیانه بیش از ۳ میلیون نفر از مرز مهران؛ به‌عنوان پرترددترین مرز کشور

مروارید تأکید کرد: بر اساس آخرین آمار در سال ۹۴، بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از کشورهای مختلف از طریق مرز رسمی زمینی مهران به‌عنوان پرترددترین مرز زمینی کشور تردد کردند و با عنایت به روند افزایشی تردد زائران و صدور کالا و خدمات از این طریق در سه سال گذشته توسعه راه‌ها و فراهم نمودن امکانات زیرساختی آن از اولویت‌های اصلی استان بوده و لازم است که در این خصوص اعتبارات بیشتری اختصاص داده شود.

مروارید ادامه داد: در سه سال اخیر علاوه بر اعتبار عمرانی ۶۰ میلیارد تومانی شهرستان مهران بالغ‌بر ۶۰ میلیارد تومان برای راه‌سازی در جاده مهران به مرز صرف شده و چهار بانده شدن آن نیازمند تخصیص ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر است. در همین راستا در روزهای آینده پروژه ایلام تا صالح‌آباد و احداث تونل دوم راه کربلا توسط پیمانکار وارد فاز اجرا خواهد شد.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه در منطقه ویژه اقتصادی مهران ۱۰ واحد صنعتی موافقت اصولی گرفته‌اند، گفت: ازجمله واحد تولید ساخت قطعات بتنیامسال به بهره‌برداری می‌رسد و شرکت ساخت خانه‌های پیش‌ساخته توسط شرکت «پرلیت» احداث می‌شود و همچنین کارخانه فولاد مهران با ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار تن در سال بااعتبار ۱۳۸۵ میلیون یورو از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی از پروژه‌های مهم این شهرستان است و این پروژه نیز در حال خرید ماشین‌آلات است.

مروارید ادامه داد: به دنبال موافقت وزارت نیرو با احداث ۲ نیروگاه در استان ایلام یک نیروگاه ۲۵۰ مگاواتی در شهرستان‌های مهران با مشارکت سرمایه‌گذار ترکیه‌ای احداث می‌شود و نیروگاه دیگر نیز در «عین خوش» دهلران توسط صندوق بازنشستگی نفت در حال اجراست و سرمایه‌گذار زمین را تحویل گرفته است که این طرح‌ها ۱ هزار نفر اشتغال موقت ایجاد خواهند کرد.

وی ادامه داد: قرار است نیروگاه ۲۵۰ مگاواتی باهدف صادرات توسط بخش خصوصی ایرانی – خارجی ساخته شود.

ایلام به راه‌آهن سراسری متصل می‌شود

مروارید در خصوص راه‌آهن ایلام هم گفت: این پروژه از سال ۹۱ مصوب و در سال ۹۲ کلنگ زنی شده ولی به دلیل کمبود اعتبار هنوز اجرایی نشده و بر اساس توافق وزارت راه و قرارگاه خاتم‌الانبیاء مقررشده در قالب ۲۵ درصد قرارداد احداث راه‌آهن غرب کشور (میاندوآب به اندیمشک) بین وزارت راه و قرارگاه خاتم از اواخر سال جاری شروع شود و هم‌اکنون کارهای اداری آن در حال اجراست و طراحی اولیه صورت گرفته، از اسلام‌آباد به ایلام و سپس مهران به اندیمشک متصل خواهد شد.

تصویب مرز مجاز هوایی استان در هیئت دولت

استاندار ایلام ادامه داد: توسعه فرودگاه ایلام و افزایش تعداد پروازهای آن از دیگر برنامه‌های ما برای توسعه استان بوده است و در همین راستا به دنبال پیگیری‌های انجام‌شده مرز مجاز هوایی استان در هیئت دولت تصویب‌شده و تا اربعین انشاء الله پروازها از ایلام به نجف انجام خواهد شد.

مروارید با بیان اینکه تعداد پروازها و جابه‌جایی بار و مسافر از فرودگاه شهدای ایلام روند رو به رشدی دارد، ادامه داد: علاوه بر ایجاد سالن جدید فرودگاه ایلام تعداد پروازها نیز ۳ برابر شده و هفته هفت پرواز در سال ۹۲ به حدود ۲۷ پرواز بین ایلام تهران و مشهد هستیم و همچنین ایجاد فرودگاه دائمی در صالح‌آباد و مهران با توجه به منابع نفتی و منطقه آزاد در دستور کار قرارداد که با این کار رفت‌وآمدهای به استان با سهولت بیشتری انجام خواهد گرفت.

تا سال ۱۳۹۷ اراضی آبی استان ۳ برابر و تولیدات کشاورزی ۴ برابر می‌شود

وی یکی دیگر از برنامه‌های ارائه‌شده به هیئت دولت برای افزایش اشتغال و تولید در استان را توسعه بخش کشاورزی و زیر بخش‌های آن عنوان کرد و گفت: تجهیز ۵۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان در مناطق «دشت عباس» و «عین‌خوش» به سیستم آبیاری که قبلاً مطالعات آن انجام‌شده بود برای توسعه تولید و اشتغال در این بحث موردتوجه قرار گرفت. این طرح بخشی از پروژه آبی کردن ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان‌های ایلام و خوزستان از طریق سد کرخه است که به دنبال سفر مقام معظم رهبری به خوزستان و دستور ایشان از منابع صندوق توسعه ملی اجرا می‌شود و با اتمام آن تا اواخر سال ۹۶ و اوایل سال ۱۳۹۷ شاهد یک تحول اساسی در کشاورزی استان خواهیم بود.

مروارید افزود: طرح سامانه گرمسیری نیز از دیگر اقدامات بنیادی است که با آبی کردن اراضی در ابعاد ۳۶ تا ۵۰ هزار هکتاری در سه منطقه استان در حال انجام است و همچنین طرح دیگری برای تبدیل ۷ هزار هکتار زمین دیم به آبی در حوزه ایلام، مهران، صالح‌آباد، هلیلان و دره شهر در دست اقدام است.

وی در ادامه با اشاره به پتانسیل «سد میمه» برای تبدیل ۷ هزار هکتار از اراضی دیم پایین‌دست خود به اراضی آبی گفت: به‌زودی عملیات اجرای آبی کردن ۴ هزار هکتار از این اراضی به پیمانکار واگذار می‌شود. همچنین در پایین‌دست سد «دویرج» ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار مجهز به سیستم آبیاری شده است؛ که با اتمام این پروژه‌ها تا سال ۹۶ و افزوده شدن ۱۲۰ هزار هکتار به اراضی آبی تازه ۷۰ هزار هکتار زمین آبی موجود به ۲۰۰ هزار هکتار اراضی آبی یعنی حدود سه برابر کل اراضی آب استان خواهد رسید و بنابراین شاهد رشد چهار برابری تولید استان باشیم.

احداث ۱۴ ایستگاه پمپاژ آب از مهم‌ترین پروژه‌های زیرساختی استان

مروارید خاطرنشان کرد: احداث ۱۴ ایستگاه پمپاژ آب در سراسر استان در دست اقدام است که با بهره‌برداری از آن‌ها نزدیک به ۱۲ هزار هکتار از اراضی دیم استان تبدیل به آبی می‌شود و ۷۰ درصد مساحت فوق در راستای توسعه باغات است و تاکنون نزدیک به ۷۳۳ میلیارد تومان برای این پروژه‌ها هزینه شده و تکمیل آن‌ها به اعتباری حدود ۳۸۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر پروژه‌های فوق بیش از ۱۵ پروژه ایستگاه دیگر به مساحت ۷ هزار و ۵۵۰ هکتار در نقاط مختلف استان مطالعه، طراحی و آماده اجرا است و در صورت تأمین اعتبار عملیات اجرائی آن‌ها آغاز خواهد شد.

استاندار ایلام با بیان اینکه در حال حاضر ۷ هزار هکتار باغ در استان داریم، افزود: ۱۰ هزار هکتار دیگر به‌زودی به سهم باغات استان اضافه خواهد شد که هم درآمدزاست و هم اشتغال‌زایی بالایی دارد.

مروارید افزود: همچنین با آبی کردن ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی صالح‌آباد و ۱ هزار و ۳۵۰ هکتار از اراضی مولاب شاهد آب و هوایی مطبوع در مناطق گرمسیری باشیم. همچنین با بهره‌برداری از سد کنگیر ایوان بیش از ۱۸۵۰ هکتار زمین را در زرنه و دیگر مناطق شهرستان تبدیل به زمین آبی می‌کند.

وی با اشاره به مشکلات زیست‌محیطی استان و مقابله با خشکیدگی بلوط در سه سال گذشته گفت: استان ایلام در حوزه جنگل‌کاری جایگاه نخست در کشور را دارد اما در وضعیت کنونی اقدام به اصلاح درختان بلوط شده است و به‌صورت همزمان با نظارت کارشناسان، کاشت درختان بلوط و بنه عملیاتی شده است و فعالیت‌های که در بخش آبخیزداری صورت گرفته است در سطح کشور بی‌نظیر به شمار می‌آید.

استاندار ایلام با مناسب ارزیابی کردن وضعیت تولیدات دام و طیور در استان، خاطرنشان کرد: صنعت مرغداری با تولید سالانه ۴۰ تا ۵۰ هزار تن گوشت مرغ از شرایط مناسبی برخوردار است و مشکلات این حوزه از قبیل کمبود کشتارگاه و نبود واحد تولید جوجه یک‌روزه با راه‌اندازی دو واحد کشتارگاه در شهرستانی بدره و دره‌شهر و آبدانان (با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی) و با احداث یک واحد جوجه‌کشی و تولید جوجه یک‌روزه از طریق موسسه اعتباری کوثر برطرف می‌شود.

وی با اشاره به برطرف شدن حداکثری مشکلات حوزه دامداری، گفت: بنیاد مستضعفان با خریدن گاوداری شیری ۱۰۰۰ رأسی نیمه‌کاره متعلق به کمیته امداد واقع در ایوان و تکمیل آن با خرید ۱۰۰ رأس گاو شیری فعالیت خود را آغاز نموده و امیدواریم مشکلات آن تا پایان سال حل شود و استان ایلام در حوزه تولید شیر صنعتی خودکفا شده و صادرات هم داشته باشد.

استاندار یادآوری کرد: با افزایش تولید گندم در سال گذشته خرید ۱۶۰ هزار تنی سال ۹۴ به حدود ۳۰۰ هزار تن رسید و همین عدد بیش از هر چیز نشان از تحول و تحرک دولت در حوزه کشاورزی است.

احداث نخستین مجتمع کشت و صنعت استان در هلیلان

مروارید ادامه داد: قرار بود یک گروه سرمایه‌گذاری حدود ۵۰۰ تا هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ را تبدیل به کشت و صنعت کنند ولی متأسفانه نتوانستند به همین خاطر وارد مذاکره با بنیاد مستضعفان شدیم و درنهایت قرار گذاشته‌ایم که بنیاد با امکاناتی که در اختیار دارد در این کار ورود پیداکرده و ضمن پرداخت هزینه‌های گروه سرمایه‌گذار قبلی نخستین مجتمع کشت و صنعت استان را راه‌اندازی کند.

وی گفت: تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد برکت منعقدشده که بر اساس آن بنیاد به‌صورت مشارکتی ۲۰۰ میلیارد تومان برای توانمندسازی واحدهای تعطیل صنعتی اختصاص دهد و همچنین برای احداث گاوداری ۳ هزار رأسی در حال مذاکره برای واگذاری زمین و سرمایه‌گذاری در تکمیل زنجیره مرغ و گوشت و احداث گل خانه است.

وی بابیان اینکه فعالیت بخش صنعت در استان ایلام نوپا است و به دوران بعد از انقلاب برمی‌گردد، ادامه داد: طی سال‌های بعد از انقلاب اسلامی ۵۰۰ واحد صنعتی در استان ایلام راه‌اندازی شد که در حال حاضر ۱۸۰ واحد از آن‌ها کاملاً تعطیل هستند؛ که طبق بررسی‌های انجام‌گرفته ۷۰ واحد آن به‌هیچ‌عنوان قابل‌برگشت نیستند اما ۱۱۰ واحد قابل احیا بوده و در این راستا تلاش‌هایی هم صورت گرفته است.

مروارید در خصوص تلاش‌های دولت تدبیر و امید در طول این سه سال در صنعت استان ایلام گفت: اگرچه ۵ واحد صنعتی به تعداد تعطیل‌شده‌ها افزوده‌شده ولی ۳۰ واحد صنعتی احیاء شدند. خوشبختانه امسال با طرح اقتصاد مقاومتی و پرداخت تسهیلات، کمک‌های مالیاتی و بیمه‌ای، بخشودگی بدهی‌ها و… چرخ تولید دوباره رونق گرفته و ۳۸ واحد در حال بازگشت به چرخه‌ی تولید هستند همچنین در طول سه سال در حوزه صنایع کوچک ۱۴۵ مجوز تازه صادرشده است.

اشتغال‌زایی ۲ هزارنفری در صنعت پتروشیمی

مروارید تصریح کرد: استان صاحب صنعت نفت و گاز و پتروشیمی است که پتروشیمی آن سال ۹۲ راه‌اندازی شد والان فاز ۲ آن به کار افتاده است و اگر در فاز اول اولفین راه‌اندازی شود علاوه بر اینکه به خودش کمک می‌کند می‌تواند به خوراک شبکه غرب کشور کمک نماید. همچنین واحد گوگرد سازی پالایشگاه علاوه بر تولید روزانه ۱۲۰ تن گوگرد در هوا و محیط‌زیست مؤثر نیز هست. عملیات پتروشیمی اولفین دهلران هم شبیه به پتروشیمی ایلام ولی با ظرفیتی بیشتر است به‌زودی عملیات آن شروع خواهد شد. اجرای پروژه‌های حوزه پتروشیمی حدود ۲ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهند نمود که موقعیت خوبی برای جوانان استان ایلام خواهد بود.

وی در مورد سایر واحدهای صنعتی در دست اقدام گفت: ماشین‌آلات برای راه‌اندازی یک واحد جدید پروپیلین در محوطه پتروشیمی ایلام از استرالیا خریداری‌شده که به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد و همچنین راه‌اندازی واحد شیرین سازی در دست اقدام است و یک واحد پتروشیمی جی.تی.پی هم در مهران راه‌اندازی شد که خوراک آن گاز است و در این زمینه در حال همکاری با کشور چین هستیم.

استاندار ایلام ادامه داد: فولاد مهران در شرف واردات ماشین‌آلات است و فولاد دهلران هم یک واحد ۷۰۰ هزار تنی است که باید بانک عامل برای آن‌ها تعریف شود. البته هفت واحد صنعتی در داخل استان ایلام ازجمله فاز ۲ فولاد ایوان، قطعات فولادسازی سرابله، کوشاب غرب سرابله، واحد استیل کرد دره‌شهر، سیمان دهلران و… با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال راه‌اندازی است که با راه‌اندازی این ۷ واحد صنعتی امکان اشتغال مستقیم برای یک هزار و ۵۰۰ نفر مهیا خواهد شد.

مروارید در تشریح فعالیت بعضی از واحدهای صنعتی گفت: به‌عنوان نمونه قطعات فولادسازی سرابله درزمینهٔ ساخت اسکلت‌های فلزی، ساختمان‌های ضد زلزله و… پتانسیل خوبی برای فعالیت در منطقه و صادرات به استان‌های دیگر دارد. یا با راه‌اندازی واحد «استیل کرد» دره شهر به‌عنوان تولیدکننده‌ی نخ لاستیک دیگر نیازی به واردات نخ لاستیک از خارج نداریم که امیدواریم تا اواخر امسال حداقل فاز اول آن با اشتغال‌زایی مستقیم برای ۲۰۰ نفر راه‌اندازی شود.

وی در ادامه رایزنی‌ها برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در استان یادآوری کرد: با بنیاد مستضعفان جهت راه‌اندازی چند واحد تولیدی در زمینه‌های صنعتی ازجمله لاستیک‌سازی، بلور و شیشه جهت صادرات، تولید کاغذ از کربنات، احداث دامپروری ۳ هزار رأسی در حال گفت‌وگو هستیم.

استاندار ایلام با اشاره به سرمایه‌گذاری صندوق‌ها و بنیادها در استان گفت: بنیاد برکت ۳۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای اجرای پروژه‌های مختلف ازجمله کمک به احداث ۴۶۱ واحد مسکونی برای زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی، احداث پارکینگ ۳۰ هکتاری در مهران، کمک ۵۰ درصدی به دی کلینیک ملکشاهی، تبدیل ۹۵ کلاس کانکسی بااعتبار ۵ میلیارد تومان و احداث ۱۰ کتابخانه روستایی از دیگر اقداماتی است که

صرف اعتبار بی‌سابقه ۵ هزار میلیارد تومانی در زیرساخت‌های استان در سه سال گذشته

وی افزود: در سال ۱۳۹۲ و به‌رغم شرایط خاص بودجه‌ای حدود ۳۰۰ میلیارد تومان درمجموع اعتبارات ملی و استانی به ایلام اختصاص یافت و در سال ۹۳ پس از سفر ریاست محترم جمهوری برای اجرای ۴۴ طرح (۶ طرح حوزه تأمین آب، ۴ طرح در حوزه آموزش، ۱۲ طرح در حوادث غیرمترقبه، ۵ طرح ورزشی، ۵ طرح در حوزه حمل‌ونقل، ۳ طرح در حوزه بهداشت و سلامت،) بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که ۳۴ طرح آن در سال ۹۳ اجرایی شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

مروارید ادامه داد: در سال ۹۳ درمجموع اعتبارات ملی و استانی و پروژه‌های سفر ریاست جمهوری ۱ هزار میلیارد تومان به استان اختصاص یافت که ضمن بی‌سابقه بودن نشانگر توجه ویژه و جدی دولت تدبیر و امید به استان ایلام دارد.

وی با اشاره به اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی استان در دو سال ۹۴ و ۹۵، تأکید کرد: علاوه بر اعتبارات بودجه‌ای اجرای دو پروژه‌ی عمده و زیرساختی تجهیز و آبی کردن اراضی کشاورزی و سامانه گرمسیری بااعتبار ۳ هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی، در این سه سال بیش از ۵ هزار میلیارد تومان در زیرساخت‌های ارتباطاتی و کشاورزی استان هزینه شده که زمینه را برای جهش اقتصادی استان در سال‌های آتی فراهم نموده است.

استخراج نفت در ایلام به حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به وجود منابع عظیم نفت و گاز در استان ایلام گفت: از میدان نفتی چشمه خوش دهلران روزانه ۱۶۰ هزار بشکه نفت استخراج می‌شود و کمتر از دو ماه آینده پیش‌تولید نفت در میدان نفتی آذر با ظرفیت تولید ۳۰ تا ۳۵ هزار بشکه در روز آغاز خواهد شد و دولت برای تسریع در اجرای این پروژه ۸۰۰ میلیون دلار اعتبار جدید تزریق نموده که تا پایان عملیات بهره‌برداری تخصیص خواهد یافت با بهره‌برداری کامل ظرفیت استخراج ۶۵ هزار بشکه در روز را خواهد داشت.

مروارید ادامه داد: پس از تصویب قراردادهای جدید نفتی در مجلس شورای اسلامی عملیات طرح توسعه «میدان نفتی چنگوله» با ظرفیت تولید ۶۰ هزار بشکه در روز آغاز خواهد شد و همچنین افتتاح چاه‌های جدید و بازسازی چاه‌های قدیمی دهلران در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به تلاش برای جذب سرمایه‌گذار برای فاز دو پالایشگاه گاز ایلام خاطرنشان کرد: با مشخص شدن سرمایه‌گذار برای اجرای فاز دوم پالایشگاه این طرح ۱۸ ماهه تمام می‌شود.

آخرین وضعیت عمرانی در بخش فرهنگ و محیط‌زیست

استاندار ایلام در مورد اقدامات صورت گرفته در حوزه‌ی عمرانی گفت: اولویت اصلی ما در سال ۹۲ این بود که اعتبار به واحدهایی اختصاص پیدا کند که ۸۰ درصد پیشرفت داشته باشند. سال ۹۳ و ۹۴ هم همین روال را ادامه دادیم تا پروژه‌های تعطیل به سرانجام برسند. مثلاً کتابخانه مرکزی ایلام که الآن ۹۵ درصد پیشرفت داشته بیشتر از ۱۰ سال است که افتتاح نشده، امسال راه‌اندازی می‌شود و یا موزه تاریخ طبیعی که راه‌اندازی شده و فقط احتیاج به محوطه‌سازی دارد.

مروارید درزمینهٔ ی تقویت زیرساخت‌های حوزه‌ی فرهنگی گفت: علاوه بر تکمیل، تعمیر و تجهیز مجتمع‌های فرهنگی نیمه‌تمام در برخی شهرستان‌ها مجتمع فرهنگی دره شهر افتتاح‌شده و دو مجتمع‌ دیگر دهلران و سرابله امسال افتتاح خواهند شد.

جهش قابل‌توجه بخش درمان در ایلام در دولت تدبیر و امید

وی ادامه داد: بیمارستان نیمه‌کاره آبدانان، راه‌اندازی دو «دی کلینیک» ۱۰ تخته در بدره و سیروان، تکمیل‌شده و همچنین در شهرستان ملکشاهی هم ساختمان نیمه‌کاره‌ای که تحت عنوان مجتمع اداری طراحی‌شده بود به دانشگاه علوم پزشکی تحویل داده شده و مقررشده که بااعتبار ۸ میلیارد تومانی بنیاد برکت، استانداری و دانشگاه علوم پزشکی تکمیل گردد و همچنین بیمارستان سوانح و سوختگی شهر ایلام به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به راه‌اندازی درمانگاه‌های مجهز در روستاها و برنامه احداث درمانگاه در تمامی روستاها با همکاری وزارت بهداشت گفت: بیمارستان ۳۷۴ تختخوابی ایلام پیشرفت خوبی داشته است که امیدواریم با جذب اعتبارات بیشتر سال آینده تمام می‌شود.

استاندار ادامه داد: طی دو ماه آینده بیمارستان تأمین اجتماعی که ۳۰ تخت دارد و تا ۶۰ تخت قابل‌افزایش است افتتاح خواهد شد و مرکز فوق تخصصی ۱۰۰ تخته در ایلام داریم که از طریق بانک‌ها تسهیلات در اختیارشان قرارگرفته و تا آذرماه افتتاح می‌شود و همین‌طور به‌تازگی آغاز عملیات بیمارستان ۶۶ تختخوابی لاپاراسکوپی با مشارکت سرمایه‌گذار هلندی را داریم که بزرگ‌ترین مرکز درمانی لاپاراسکوپی غرب کشور در ایلام خواهیم بود.

مروارید گفت: به‌تازگی هم‌گروهی از هلند به ایلام آمده‌اند و خواستار سرمایه‌گذاری در حوزه بهداشت و درمان شده‌اند.

افتتاح ۱۷ مدرسه در هفته‌ی دولت امسال/ ارتقاء جایگاه پژوهشی ایلام در سه سال گذشته

وی ادامه داد: آموزش‌وپرورش در حوزه ساخت مدارس خوب عمل کرده است و چند پروژه نیمه‌تمام در مورموری، دره شهر، چرداول و… داشتیم که با کمک بنیاد برکت کامل شد و امسال در هفته‌ی دولت ۱۷ مدرسه افتتاح و ۱۰ مدرسه کلنگ‌زنی شد؛ اما ۹۱ کلاس درس داریم که ساختمان ندارند و تا سال آینده ساختمان آن‌ها با حمایت مالی بنیاد برکت در مناطق عشایری ساخته خواهد شد.

استاندار ایلام با مثبت ارزیابی کردن فعالیت‌های انجام‌گرفته در حوزه‌ی پژوهش تصریح کرد: کلنگ ‌زنی دانشکده علوم پایه، افتتاح دانشکده نفت و گاز، تجهیز و افتتاح ۲۷ آزمایشگاه، تجهیز آموزشکده دهلران و ارتقاء جایگاه پژوهشی دانشگاه از عمده فعالیت‌های صورت گرفته در این راستا بوده است.

مروارید گفت: برنامه‌ی ما این است که دانشگاه ایلام در آینده‌ی نزدیک بتواند به جایگاه دهم در کشور ارتقاء یابد.

منبع: ایسنا منطقه ایلام

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.