کدخبر : 4655
دوشنبه 31 اکتبر 2016 - 8:28
فاقددیدگاه

مروارید، آزاد، رحمانی و آن ۱۷ نفر …!

جامک: خداداد ابراهیمی: با جستاری در فهرست و پیشینه مدیریت اجرایی استانداران پیشین ایلام، از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون، پی می بریم که با احتساب تعداد سه نفر بومی و هفده نفر غیر بومی حدود ۲۰ تن از شخصیت های سیاسی و اجرایی کشور تصدی پست استانداری ایلام را عهده دار بوده اند.
هر کدام از این استانداران در روزگار تصدی عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان، با فراز و فرودها و چالش های خاص سیاسی، فرهنگی و اجرایی مواجه بوده اند.
در این میان حجت الاسلام صحبت الله رحمانی پس از پست معاونت سیاسی و امنیتی به عنوان سرپرست استانداری ایلام کمترین و علی اکبر شعبانی فر با زمان ۴۲ ماه و ۲۱ روز بیشترین زمان تصدی این پست را تاکنون به خود اختصاص داده اند.
با این توضیح که مروارید سه سال و اندی پیش در روز معارفه اش به همگان قول داد که حداقل تا چهار سال بر مرکب مدیریت عالی استان محکم و استوار، سوار خواهد بود و رفته رفته چهار سال نخست را همگام با دولت، آرام و مطمئن به آینده ای روشن چشم دوخته و چنین به نظر می رسد که رکورد بیشترین زمان تصاحب مدیریت استانداری ایلام را در اختیار بگیرد.
سید اسدالله امیر قهرمانی، کیومرث فرجاد، اصغر ابراهیمی، اکبر ترکان (مشاور فعلی رئیس جمهوری)، عبدالرضا هاشم زایی، زین العابدین یوسفی عطایی، سید کاظم میرولد، احمد حسینی، یحیی محمدزاده، علی اکبر شعبانی فر، عبدالمحمد زاهدی (استاندار فعلی کردستان)، محمود زمانی قمی (استاندار فعلی استان مرکزی)، کریم شورانگیز، سید محمد احمدی ( سفیر فعلی جمهوری اسلامی در ترکمنستان)، علی محمد آزاد، میرمحمد غراوی، حجت الاسلام صحبت اله رحمانی (مشاور فعلی پارلمانی و امور مجلس سازمان حج و زیارت کشور)، مجتبی اعلایی، محمود عباس زاده مشکینی و محمدرضا مروارید (استاندار فعلی) نتوانسته اند استان ایلام را از چمبره مصائب توسعه نیافتگی خارج نمایند.
و ایلام مرزدار و حماسه ساز را در قامت و قواره یک استان پیشرو و توسعه یافته در کارنامه مدیریتی خود رقم بزنند چرا که عدم توسعه فرهنگی، بیکاری، عدم توسعه راه های مواصلاتی، عدم دستیابی به جاده ریلی، نبود مراکز درمانی و بیمارستان مدرن و مجهز، عدم توسعه بخش صنعت و کشاورزی مکانیزه و … همچنان سرفصل پیگیری ها و رایزنی های نمایندگان مجلس و مسئولان استانی در مراجعات به وزارتخانه ها و مقام های کشوری و دولتی است و این استان تا رسیدن به وضعیت مطلوب و آرمانی به تعبیر هزاران رویای شیرین نیازمند است.
و اما در روزهای اخیر به دعوت مهندس محمدرضا مروارید استاندار ایلام، مجمع استانداران ادوار تعدادی از استانداران پیشین ایلام به این استان مرزی سفر کردند تا در نشست های خود با استاندار ایلام، معاونان، فرمانداران، مدیران میانی در جلسه شورای اداری، تجربیات و دیدگاه های کارگشای خود را در راستای تمهید توسعه همه جانبه این استان بکار گیرند.
بازدید از چند پروژه در دست اقدام از جمله سد «کنجانچم» در شهر مهران، ارائه پیشنهادات در راستای تقویت مناسبات مرزی فی مابین استان های جدار مرزی کشور عراق، تبیین راهبردهای اقتصادی، فرهنگی، اشتغالزایی و …. از جمله مباحث کلیدی و ماحصل این نشست ها و تضارب آرا بود.
به اعتقاد نگارنده هر چند که سفره پر تنعم ایلامیان نجیب همواره فرا روی مهمانان و مسافران با گشاده رویی گشوده بوده است حضور این عزیزان را به فال نیک می گیریم با این امید که خروجی این سفر و نشست و برخاست ها برای مردم محنت دیده ایلام برکاتی ملموس به ارمغان داشته باشد.
در خاتمه یادآوری چند نکته ضرورت می کند:
نخست آنکه چنانچه این استانداران گرامی، کرامات و معجزاتی داشته اند می بایست سال ها پیش که بعنوان استاندار در ایلام حضور داشتند با دم مسیحایی خود در کالبد خسته ایلام می دمیدند و گره از مشکلات و آلام ایلام می گشودند تا امروز ایلام عزیز پس از نزدیک به چهار دهه همچنان در فهرست استان های عقب نگه داشته شده و توسعه نیافته قرار نگیرد.
دوم اینکه در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی به عنوان بزرگترین کنگره جهان تشیع، که از مرز مهران به سوی کربلای معلی شکل می گیرد، فرصت سوزی حتی به میزان چند روز جایز نبوده و نباید به بهانه های این چنینی فرصت های طلایی موقعیت کنونی از کف برود لذا موکول نمودن نشست مذکور به زمانی دیگر از حزم و دوراندیشی مسئولان به نظر می رسد.
سوم اینکه در چندین نشست برگزار شده مباحث و دیدگاه های مهندس مروارید و معاونین وی به ویژه نظرات تخصصی اقتصادی دکتر عسگری و دیدگاه های امنیتی و سیاسی دکتر کلانتری نافذ، متقن و قابل وثوق و واقعی تر ارائه گردید، چرا که مجموعه مدیریت استان با مشکلات و زیر و بم های فراروی توسعه از نزدیک دست و پنجه نرم می کنند و دیدگاه های تئوریک استانداران بازنشسته از یک پشتوانه فکری نوین مطابق با معیارهای مدیریت روزآمد و علمی فاصله ای چشمگیر دارد و در این میان حرف تازه ای و سخن نگفته و امیدوار کننده ای بر زبان جاری نشد.
چهارم اینکه نظر به سخن حکیمانه «التجربه فوق العلم» تجربه عملی مهمانان موصوف را نباید نادیده گرفت و ضمن بهره مندی از برخی دیدگاه های موفق آنان، مدد گرفتن از نفوذ سیاسی برخی از این عزیزان (از جمله مهندس اکبر ترکان) در مرکز در جهت بهبود وضعیت استان و جذب اعتبارات از جمله نقاط قوت این اقدام استانداری ایلام می تواند محسوب شود.
پنجم اینکه استانداران دهه شصت و هفتاد می توانند برای کم کاری و یا عدم موفقیت خود نظیر وضعیت جنگی و دوران بازسازی پس از جنگ، بهانه هایی ارایه کنند اما استانداران دهه هشتاد و نود همواره در تیرس نگاه نافذ منتقدان سیاسی، فعالان اجتماعی و چشم عقابی رسانه ها و مطبوعات قرار دارند.
از سویی دیگر با افزایش سطح آگاهی های عمومی و ظهور شبکه های اجتماعی موبایلی، دائما فعالیت هایشان رصد و ارزشیابی می شود و به عنوان مطالبه گران واقعی همواره مسئولان را مورد بازخواست و استیضاح قرار می دهند.
لذا مسئولان استان باید در جهت توسعه همه جانبه ضمن بهره گیری از دیدگاه های دلسوزانه دانش آموختگان و فعالان سیاسی و رسانه ای، نهایت همت و حمیت خویش را بکار بندند تا از میدان پر تلاطم مدیریت جهادی، سرافراز و فاتحانه، کرسی مدیریت خویش را با سربلندی و افتخار به آیندگان بسپارند.
منبع: روزنامه مهران

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.