کدخبر : 16860
چهارشنبه 16 نوامبر 2022 - 9:46
فاقددیدگاه
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام:

مدیریت صحیح مصرف آب تنها مختص یک دستگاه نیست

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام گفت: مدیریت صحیح مصرف آب تنها مختص یک دستگاه نیست و تمامی دستگاه‌ها و ذی‌نفعان بایستی اقدامات لازم را جهت صرفه‌جویی در مصرف آب انجام دهند.

علی پوراحمد با بیان این‌که سال آبی از اول مهرماه آغاز و تا آخر شهریور سال بعد ادامه دارد اظهار داشت: در سال آبی گذشته ۲۱۳ میلی‌متر بارندگی در استان ثبت‌شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام با اشاره به این‌که میزان بارندگی در سال آبی قبل ۳۱۲ میلی‌متر بوده است اضافه کرد: طی سال آبی جدید که تا کنون ۲ ماه اذان را سپری کرده‌ایم ۲۴ میلی‌متر بارندگی ثبت‌شده است.

پوراحمد ادامه داد: تاکنون سه سال پیاپی خشک‌سالی در استان ایلام رخ نداده‌است ازاین‌رو می‌توان گفت با یک چالش اساسی در حوزه ذخایر آبی مواجه هستیم به‌طوری‌که رودخانه‌های منتهی به سد ایلام در سال آبی گذشته نود درصد کاهش آورد داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش بارش‌ها طی دو سال گذشته تلاش شده آب کشاورزی از سد ایلام تامین نشود و این آب تنها برای شرب مورد استفاده قرار گیرد.

این مسئول با اشاره به این‌که در سطح شهر ایلام ۴۰ حلقه چاه وجود دارد که به دلیل پایین بودن کیفیت از مدار خارج شده‌اند اضافه کرد: در کارگروه سازگاری با کم‌آبی استانی مصوب شده که هر گاه سرد و یا چشمه‌ها دچار مشکل کم‌آبی شوند آب چاه‌ها را با کلرزنی و تصفیه محلی وارد مدار نماییم و به شبکه متصل کنیم.

وی در ادامه با اشاره به امکان کاهش کیفیت آب اظهار داشت: پیش‌بینی‌ها و پیش‌گیری‌های لازم در این زمینه باید انجام شود تا مشکلات سال ۸۷ بار دیگر برای مردم تکرار نشود.

پوراحمد خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که آب را نمی‌شود تولید کرد، باید جهت مدیریت صحیح برنامه‌ریزی کرد و ساخت مخازن سدها یکی از اقداماتی است که می‌توان جهت مهار روان‌آب‌ها و استفاده از آن‌ها در مصارف مختلف در دستور کار قرار داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام خاطرنشان کرد: مدیریت صحیح آب تنها مختص یک دستگاه نیست و تمامی دستگاه‌ها و ذی‌نفعان بایستی اقدامات لازم را جهت صرفه‌جویی در مصرف آب انجام دهند.

این مسئول در ادامه به استفاده ۹۰ درصدی آب در بخش کشاورزی استان اشاره کرد و افزود: ۶ درصد در بخش صنعت و ۴ درصد در بخش شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه استفاده از آب شرب جهت آبیاری فضاهای سبز به یک معضل تبدیل‌شده است و باید جهت جلوگیری از تشدید کم‌آبی شهرداری از آب قنوات و یا پساب‌ تصفیه‌خانه‌ها جهت آبیاری فضاهای سبز استفاده کند.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف آب خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیشترین مصرف مربوط به بخش کشاورزی است، باید سازمان جهادکشاورزی در خصوص رعایت الگوی کشت و ترویج و توجیه کشاورزان اقدام نماید.

پوراحمد اضافه کرد: در بخش صنایع نیز ضروری است بازچرخانی آب مد نظر قرار گیرد و از پساب رودخانه ها در بخش صنعت استفاده شود.

پوراحمد با اشاره به اینکه حدود ۲۰۲۰ حلقه چاه در استان وجود دارد بیان کرد: از این تعداد حدود ۱۴۵۰ حلقه مربوط به بخش کشاورزی و مابقی نیز شرب هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام در پایان گفت: هم‌اکنون برای ۵۰ درصد از چاه‌های استان نصب کنتور هوشمند انجام شده و مابقی نیز در حال پیگیری هستند.

منبع: خبرگزاری موج

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.