کدخبر : 11380
شنبه 10 اکتبر 2020 - 8:11
فاقددیدگاه

نخستین مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی در دهلران ایلام راه اندازی شد

رییس جهاد دانشگاهی استان ایلام گفت: نخستین مرکز فناوری و تحقیقاتی تولید گیاهان دارویی گرمسیری با مساحت ۳۵ هکتار و پیش بینی اشتغال یک هزار نفر در شهرستان دهلران راه اندازی شده است.

ایرنا: سیدغلامرضا حسینی گفت: هدف از راه اندازی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی در دهلران را جلوگیری از خام فروشی، تامین زنجیره تولید گیاهان دارویی، ارزش افزوده و توسعه اقتصادی پایدار در استان عنوان کرد.

وی افزود: جهت جلوگیری از برداشت بی رویه گیاهان دارویی، جهاد دانشگاهی به دنبال اصله سازی گیاهان دارویی بصورت قلمه و نشاء است.

حسینی اضافه کرد: خط و مشی و هدف اصلی جهاد دانشگاهی در مرکز استان ها این است که ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در هر منطقه را شناسایی و به ثروت تبدیل کند که در این راستا نیازمند استفاده و بهره گیری از علوم کاربردی هستیم.

حسینی ادامه داد: جهاد دانشگاهی از جمله دستگاه هایی است که با کمترین هزینه و با شناسایی ظرفیت های موجود در هر استان به دنبال الگوسازی و ارزش آفرینی است.

وی با بیان اینکه برای ایجاد یک کار صنعتی درکشور باید  تعداد مقالات متعددی تالیف شود، افزود: در کشورهای توسعه یافته دنیا حتی با یک مقاله علمی می توان یک کار صنعتی ایجاد کرد که ما نیز باید در این مسیر حرکت کنیم.

حسینی، جهاد دانشگاهی را از دستگاه های توانمند در امور فناوری و نوآوری های علمی در کشور دانست و افزود: پژوهشگاه رویان، مرکز درمان ناباروری ابن سینا و پژوهشکده بند ناف بعنوان بزرگترین مرکز در خاورمیانه از جمله مراکز مهم جهاد دانشگاهی کشور هستند.

وی تاکید کرد: باید از قابلیت های استان از جمله مزیت ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، بخش توریستی و قابلیت های کشاورزی به ویژه تولید گیاهان دارویی بیشتر استفاده شود.

رییس جهاد دانشگاهی استان با بیان اینکه پنج هزار و ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور در حال فعالیت است، افزود: به دلیل عدم وجود زیرساخت ها و امکانات لازم جهت توسعه شرکت های دانش بنیان در ایلام، سهم این استان از این تعداد تنها ۱۷ شرکت است.

حسینی از تاسیس زیست بوم فناوری گیاهان دارویی توسط جهاد دانشگاهی استان خبر داد و افزود: این زیست بوم شامل مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی، مراکز رشد و نوآوری گیاهان دارویی و مجتمع فناوری و تحقیقات  گیاهان دارویی است.

وی همچنین اضافه کرد: از برنامه جهاد در آینده نزدیک ایجاد پارک محلی گیاهان دارویی با منظور تامین زنجیره تولید گیاهان دارویی در استان است.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.