کدخبر : 11352
چهارشنبه 30 سپتامبر 2020 - 12:17
فاقددیدگاه
رهاورد حضور نوبخت در ایلام؛

فرجام خوش طرح‌های بر زمین‌مانده

تعدادی از طرح‌های نیمه‌تمام و بر زمین‌مانده سالیان گذشته در استان ایلام که می‌رفت تکمیل نشده، ویران شوند پس از سال‌ها در سفر محمدباقر نوبخت معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه به این استان پایانی خوش یافتند.

ایرنا- معصومه امیدی: طرح‌هایی در استان ایلام وجود دارد که عمر آن‌ها حتی به ۲۰ سال نیز می‌رسد اما بدلایل مختلف از جمله تغییر دولت‌ها و تزریق اعتبارات قطره‌چکانی سرنوشتی مبهم و نامعلوم داشتند و در آستانه تکمیل شدن، متوقف شده بودند.

حالا اما دولت مصمم است در آخرین سال فعالیتش سرنوشت این طرح‌ها را به سامان برساند و از هدررفت منابع ملی که در برای اجرا و پیشرفت ‌آن‌ها هزینه شده است، جلوگیری کند.

پنجشنبه و جمعه هفته گذشته استان ایلام میزبان معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه و هیات همراه بود که در کنار افتتاح و کلنگ‌زنی برخی طرح‌های مهم و حیاتی و انعقاد تفاهم‌نامه جهش تولید، یک دستاورد مهم داشت و آن تعیین تکلیف ۲۳ طرح نیمه‌تمام است.

۱۳ هزار میلیارد ریال برای تکمیل ۲۳ طرح نیمه‌تمام ایلام

در این سفر ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل و بهره‌برداری از ۲۳ طرح ملی و مهم استان ایلام که بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، مصوب شد.

نوبخت در این سفر تاکید کرد: طرح‌های عمرانی استان ایلام قبل از پایان دولت دوازدهم تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسند.

وی یادآور شد: در این سفر مقرر شد برای ۲۳ طرح ناتمام که امکان اتمام آنها در دوره دولت دوازدهم امکانپذیر است ۱۳ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شود که بتوان آنها را تکمیل کرد.

انعقاد تفاهم‌نامه جهش تولید با سه هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال اعتبار

علاوه بر این همچنین در این سفر مقرر شد اعتبارات لازم برای برای تعدادی از طرح‌های جهش تولید استان که سه هزار فرصت شغلی جدید در استان ایلام ایجاد می‌کند، در نظر گرفته شود.

انعقاد تفاهم‌نامه جهش تولید مابین قاسم سلیمانی‌دشتکی استاندار ایلام و نوبخت دیگر دستاورد مهم سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به استان ایلام است که پیش از این استاندار ایلام اعلام کرده بود رقم آن قابل توجه است و خود معاون رییس‌جمهوری آنرا اعلام می‌کند.

بر این اساس معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه از ایجاد سه هزار و ۵۰۹ فرصت شغلی در پی انعقاد تفاهم‌نامه میان استانداری ایلام و این سازمان خبر داد.

نوبخت اظهار داشت: سه هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال برای محقق شدن اهداف موافقت‌نامه جهش تولید که در راستای تحقق شعار سال مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی تدوین شده در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: بر اساس ارزیابی‌ها اجرای این پروژه‌ها، هفت هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال ارزش تولیدات استان را ارتقا خواهد داد.

ارزش و اهمیت اجرای این برنامه‌ها و تخصیص این میزان اعتبارات زمانی مشخص می‌شود که بدانیم به گفته استاندار ایلام مجموع اعتبارهای عمرانی استان در سال سه تا چهار هزار میلیارد ریال است که در بهترین حالت نیمی از آن تخصیص داده می‌شود.

احداث ۲ هزار واحد مسکن محرومان و ایجاد پنج هزار فرصت شغلی برای مددجویان

همه اینها در حالیست که در این سفر کلنگ احداث ۲ هزار واحد مسکونی محرومان استان ایلام با تامین مالی سازمان برنامه و بودجه توسط نوبخت بر زمین زده و مقرر شد کمتر از یکسال به افراد واجد شرایط تحویل داده شود.

در این سفر ۲ روزه رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) و رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز نوبخت را همراهی کرده و طرح‌ها و برنامه‌های مثبتی نیز در این حوزه‌ها مصوب شد.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) اعلام کرد: امسال پنج هزار فرصت شغلی برای افراد تحت پوشش این نهاد در استان ایلام ایجاد خواهد شد.

به گفته مرتضی بختیاری، یک هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال برای تحقق این برنامه پیش‌بینی شده است.

بازسازی ۹ هزار واحد آسیب‌دیده از سیل ایلام با ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز گفت: در راستای اجرای طرح بازسازی مناطق سیل‌زده ایلام تاکنون ۱۷۳ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با سود چهار درصد به افراد خسارت دیده پرداخت شده است و ۶۵ میلیارد تومان نیز از اعتبارات دولتی به صورت بلاعوض اختصاص یافت.

علیرضا تابش افزود: در سیل فروردین سال ۹۷ تعداد زیادی از استان ها درگیر و دچار خسارت شدند که ایلام نیز یکی از استان‌هایی بود که به واسطه سیل دچار خسارت شد.

وی یادآور شد: بازسازی مناطق سیل‌زده از فروردین امسال آغاز و مقرر شد ۲ هزار واحد احداث و بیش از ۹ هزار واحد با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال در این استان تعمیر و بازسازی شود.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یادآور شد: در این راستا ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات کم‌بهره و در صورت نیاز بلاعوض پرداخت نیز می‌شود.

افتتاح ۲ طرح صنعتی با ۳۵ میلیون دلار و ۸۵۰ میلیارد ریال حجم سرمایه‌گذاری

۲ طرح صنعتی شامل کوشاب غرب و شرکت فولادگستر آتنا واقع در شهرک صنعتی شباب شهرستان چرداول ایلام نیز روز پنجشنبه با حضور محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه افتتاح شد.

شرکت فولاد گسترآتنا با تولید محصول مقاطع فوالدی اچ‌اس‌اس دارای ظرفیت اسمی ۳۰۰ هزار تن و اشتغالزایی ۸۵ نفر است و برای اجرای آن ۲۵ میلیون دلار اعتبار ارزی و ۵۵۰ میلیارد ریال اعتبار ریالی سرمایه‌گذاری شده است.

واحد شرکت کوشاب غرب نیز تولید کننده انواع محصولات ماءالشعیر، نوشابه و آب میوه با ظرفیت اسمی ۱۵۰ هزار تن و اشتغالزایی ۹۰ نفر است و برای بهره‌برداری از آن ۱۰ میلیون دلار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار در ناحیه صنعتی شباب شهرستان چرداول ایلام سرمایه‌گذاری شده است.

این طرح‌ها از حدود یکسال گذشته تکمیل شده و آماده بهره‌برداری با حضور رییس‌جمهوری بودند که بدلایلی سفر حسن روحانی انجام نشد و نهایتا در سفر نوبخت افتتاح شدند.

استاندار ایلام با اشاره به سخنان برخی افراد در فضای مجازی که عنوان می‌کنند پروژه‌های افتتاح شده شهرستان چرداول پیش از این نیز افتتاح شده‌اند، گفت: اگر شخصی مدرکی در اختیار دارد که این پروژه‌ها قبلا افتتاح شده‌اند، ارائه دهد.

قاسم سلیمانی‌دشتکی تاکید کرد: این پروژه‌ها بیش از یکسال آماده افتتاح بودند که قرار بود توسط رییس‌جمهوری افتتاح شوند اما به دلایلی انجام نشد و از ابتدای امسال چندین پروژه بزرگ راه‌اندازی شدند و پروژه الفین نیز تا پایان دولت افتتاح خواهد شد.

اهدای خوشه‌های برنج عنبربوی ایلام به نوبخت

سفر نوبخت به استان ایلام حاشیه‌های جالب توجهی نیز داشت که از جمله آن در جریان حضور در بخش شباب شهرستان چرداول، محمد رستمی فعال فرهنگی اجتماعی و کشاورز این شهرستان،  خوشه‌هایی از برنج عنبربوی محلی را به معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه اهدا کرد.

وی خطاب به معاون رییس‌جمهوری گفت: آقای نوبخت این خوشه‌های زیبا و خوش‌بوی برنج محلی را تقدیمت می‌کنم به امید اینکه قلمت بر اختصاص اعتبارات ویژه برای ساخت سد چناره چرداول خوب بچرخد.

سد چناره از مطالبات مردم شهرستان چرداول است که ۶۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان را آبی می‌کند.

رایزنی‌های گسترده استاندار ایلام پیش از سفر نوبخت

استاندار ایلام گفت: پیش از این سفر و در دو تا سه ماه گذشته به همراه مدیران مرتبط استانی، معاون امور عمرانی و رییس سازمان برنامه و بودجه استان ایلام رایزنی‌های فراوانی با رییس سازمان برنامه و بودجه، معاونان وی و مدیران ستادی سازمان رایزنی‌های فراوانی انجام شد.

قاسم‌ سلیمانی‌دشتکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این راستا پنج دیدار با محمدباقر نوبخت، ۱۵ دیدار با معاونان سازمان برنامه و بودجه و دیدار متعددی با مدیران ستادی سازمان در تهران انجام شود.

وی هدف از این دیدارها را پیگیری برنامه‌های توسعه‌ای استان بویژه در زمینه افزایش تخصیص پروژه‌های عمرانی، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و اعتبارات هزینه‌ای عنوان کرد.

استاندار ایلام با اشاره به سفر سعید چغتایی معاون سازمان برنامه و بودجه به استان در هفته گذشته افزود: کمک به تکمیل پروژه‌های اساسی همچون سامانه گرمسیری، راه‌آهن، پروژه‌های آب و خاک، تسهیلات اشتغالزایی و زیرساخت‌های جاده‌ای در این سفر به تصویب رسید.

سلیمانی‌دشتکی یادآور شد: معاون سازمان برنامه و بودجه در سفر ۲ روزه به ایلام تقریبا از تمامی پروژه‌های مهم در دست اجرای استان بازدید کرد و قرار شد به پروژه‌هایی همچون تونل کبیرکوه، بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی و تصفیه‌خانه فاضلاب شهر ایلام اعتبار مناسبی تخصیص داده شود که این کمک‌ها علاوه بر برنامه تفاهم‌نامه میان استانداری و سازمان برنامه و بودجه است.

وی به اهداف سال جهش تولید مورد نظر رهبر معظم انقلاب اشاره و اضافه کرد: قرار شد سازمان برنامه و بودجه متناسب با اهداف این سال اعتبارات مورد نیاز جهش تولید در حوزه زیرساخت‌های عمرانی و پروژه‌های اقتصادی را تخصیص دهد.

استاندار ایلام اضافه کرد: بنیاد مسکن بر اساس قانون تنها می‌تواند در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر سرمایه‌گذاری کند ولی در سفر نوبخت به ایلام شهرهای ایلام، سرابله و ایوان که بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت دارند در دایره شمول طرح ساخت مسکن محرومان قرار گرفت. 

سلیمانی‌دشتکی یادآور شد: بر این اساس علاوه بر ۲ هزار واحد مسکن محرومان در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر، ۳۰۰ واحد نیز در این سه شهر ایجاد خواهد شد.

وی تاکید کرد: سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به استان منشا تحول بیشتر در استان بویژه از منظر تخصیص اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های در دست اجرا است.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.