کدخبر : 11181
جمعه 14 آگوست 2020 - 20:34
فاقددیدگاه

آرامش نسبی پس از طغیان ۴۵ روزه کرونا در ایلام

استان ایلام پس از ۴۵ روز طغیان کرونا و با وجودیکه کماکان در وضعیت قرمز قرار دارد با شیب بسیار کند در حال حرکت به سمت کاهش موارد ابتلا، بستری و فوت ناشی از این ویروس است.

به گزارش جامک به نقل از ایرنا؛ کرونا در ایلام که در اردیبهشت‌ماه تقریبا به طور کامل مهار شده و بیمارستان کرونای این استان از بستری‌ها خالی شده بود به یکباره از اواخر خردادماه اوج گرفت و در تمامی روزهای تیرماه و تا نیمه مردادماه طغیان کرد بطوریکه تعداد موارد ابتلا تنها در این ۴۵ روز به ۳.۶ برابر و فوتی‌ها به ۲.۲ برابر چهار ماه گذشته رسید.

با قرار گرفتن ایلام در وضعیت قرمز کرونا و هشدارهای مکرر مسوولان، مردمی که به خیال تمام شدن کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را رها کرده بودند به استفاده همگانی از ماسک روی آوردند که به گفته مسوولان بهداشتی نتایج آن در کاهش تعداد مبتلایان به فوریت قابل مشاهده نبود اما اکنون در نیمه دوم مردادماه همراهی و رعایت مردم تا حدودی نتیجه‌بخش بوده و تعداد موارد بستری و فوتی هر چند با سرعت بسیار کم در حال کاهش است.

مسوولان بهداشتی تاکید می‌کنند وضعیت قرمز و سفید نباید ملاک رفتار مردم باشد و تا مادامیکه کرونا از بین نرفته و یا دارو و واکسنی برای آن پیدا نشده است، پروتکل‌های بهداشتی باید به صورت جدی رعایت شود.

هم‌اکنون میانگین استفاده از ماسک در ایلام ۷۸.۱ درصد است که بیشترین آن مربوط به شهرستان چرداول با ۸۹ درصد و کمترین ملکشاهی با ۵۸ درصد است.

نگرانی همیشگی مسوولان این است که با بهتر شدن وضعیت کرونا در استان، حساسیت مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک کمتر شود خصوصا اینکه پاییز و زمستان و همزمانی آنفلوآنزا و کرونا نیز در پیش است.

موضوع دیگری که بر نگرانی‌ها می‌افزاید قرار گرفتن در آستانه عزاداری‌های محرم و صفر و فصل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌هاست که در صورت رعایت نکردن مردم ممکن است به بروز فاجعه انسانی و اوج گرفتن دوباره بستری‌ها و فوتی‌ها منجر شود.

هم‌اکنون که استان ایلام مسیر آرام و تدریجی خروج از وضعیت قرمز را در پیش گرفته است اهمیت پایبندی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین خودداری از برگزاری مراسمات شادی و عزا صدچندان است تا با وضعیت آرام‌تری وارد فصل پاییز و زمستان شویم و همزمانی کرونا و آنفلوآنزا در فصل بازگشایی مدارس، مسوولان استان، پرسنل بهداشتی درمانی و مردم را به دردسر فوق‌العاده نیندازد.

وضعیت قرمز ایلام یک هفته دیگر تمدید شد

استاندار ایلام گفت: وضعیت قرمز کرونا در این استان تا پایان هفته جاری در این استان تمدید شد.

قاسم سلیمانی‌دشتکی اظهار داشت: حتی به فرض خارج شدن استان از وضعیت قرمز تقاضا می‌شود نظارت‌ها ادامه یابد خصوصا اینکه در آستانه ماه محرم و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها هستیم که ممکن است خطرات خاص خود را به دنبال داشته باشد. 

وی با انتقاد از برگزاری مراسمات عزا و حضور در آرامستان‌ها، تاکید کرد: برخی شهرستان‌ها در این خصوص رها شده‌اند و انتظار می‌رود با صاحبان مجالس ابتدا توجیهی و سپس قانونی برخورد شود. 

وی تاکید کرد: تشکیل اجتماعات نوعی قتل غیرعمد محسوب می‌شود و مردم باید به شدت از برگزاری هرگونه مراسم عزا و عروسی خودداری کنند. 

فوتی‌های کرونا در ایلام طی ۴۵ روز ۲.۲ برابر شد

استاندار ایلام گفت: تعداد مبتلایان کرونا در این استان طی ۴۵ روز از ابتدای تیرماه تا اواسط مردادماه نسبت به چهارماه اخیر (اسفند سال گذشته تا خرداد امسال) ۳.۶ برابر و میزان فوتی‌ها ۲.۲ برابر شده است.

سلیمانی‌دشتکی اظهار داشت: رعایت مردم در ماه‌های اسفند تا خرداد مطلوب و قابل تقدیر بود اما با کاهش یافتن میزان ابتلا و مرگ و میرها در استان، مردم نیز در رعایت پروتکل‌های پیشگیرانه سهل‌انگاری کردند و همین امر موجب طغیان بیماری در تیرماه شد.

وی افزود: همچنین ایلام در محاصره استان‌های همجوار با وضعیت قرمز و حاد بیماری قرار داشت و این موضوع نیز در قرمز شدن شرایط کرونا در استان ایلام دخیل بود که البته اکنون مردم با درک شرایط موجود و مخاطرات ابتلا به ویروس کرونا نسبت به رعایت نکات بهداشتی پیشگیرانه و پروتکل‌ها اهتمام جدی‌تری دارند که این موضوع باعث خروج استان از شرایط قرمز و کاهش میزان ابتلا و مرگ و میر می شود هرچند باید رعایت نکات پیشگیرانه به طور جدی توسط مردم و مسوولان پیگیری شود.

عبور از پیک کرونا به معنی پایان آن نیست

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: هم‌اکنون به نظر می‌رسد ما در حال عبور از پیک هستیم زیرا هم میزان موارد مثبت و تعداد بستری‌ها و هم تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا کاهش پیدا کرده است.

دکتر محمد کریمیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عبور از پیک به منزله پایان کرونا نیست و در صورتیکه مردم پروتکل‌ها را رعایت نکنند و مراسمات به حالت عادی برگردد به طور قطع به حالت قبل باز می‌گردیم.

امکان ابتلای مجدد به کرونا وجود دارد

وی با بیان اینکه امکان ابتلای مجدد افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند وجود دارد، گفت: تاکنون ۶۰۰ نفر از پرسنل بهداشت و درمان استان به کرونا مبتلا شده‌اند و امکان اینکه دوباره مبتلا شوند وجود دارد کما اینکه ابتلای مجدد نیز مشاهده شده است.

وی اظهار داشت: با ورود کرونا به کشور بر اساس دستورات ستاد ملی و استانی کرونا اقداماتی صورت گرفت و با رعایت پروتکل‌ها، قرنطینه و ایجاد محدودیت‌ها بیماری تا حدودی کنترل شد.

کنترل کرونا در اردیبهشت‌ماه، شیوع مجدد از اواخر خردادماه

دکتر کریمیان یادآور شد: پیک بیماری در استان اسفند و فروردین‌ماه بود اما در اردیبهشت ماه کنترل شد بطوریکه برخی روزها یک یا ۲ بیمار داشتیم و بیمارستان کرونای ایلام خالی از بیمار کرونایی بود.

وی اضافه کرد: اما پس از اینکه مردم به این باور رسیدند بیماری از بین رفته و فراموش کردند چه خطری آنها را تهدید می‌کند و با توجه به شرایط بحرانی و قرمز استان‌های مجاور، شیوع بیماری از اواخر خرداد و تیرماه افزایش یافت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: به همین دلیل تعداد مبتلایان، بستری‌ها و به تبع آن تعداد مرگ و میرها نیز افزایش یافت و هفته‌های سختی برای مردم و پرسنل درمان رقم خورد.

دکتر کریمیان اظهار داشت: با آغاز شیوع کرونا و با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته بیمارستان شهید مصطفی خمینی(ره) را با ریسک بالا به طور کامل تخلیه و در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفت و مجبور شدیم سایر بیماران را برای دریافت خدمت به بیمارستان‌های زاگرس و امام خمینی‌(ره) منتقل کنیم.

به گفته وی، در این راستا ۲۲ مرکز ۱۶ و ۲۴ ساعته در استان فعال و ۲ فضا برای نقاهتگاه با ظرفیت هر کدام ۲۰۰ تخت برای زنان و مردان و همچنین یک بیمارستان صحرایی نیز فراهم شد.

روند ابتلای جوانان به کرونا افزایشی است/چند مورد فوت افراد بدون علامت

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام، روند کرونا در این استان در حال حاضر نزولی اما بسیار کند است و لازم است مردم کماکان پروتکل ها را رعایت کنند.

دکتر کریمیان اظهار داشت: بیشترین موارد ابتلا به کرونا در این استان در گروه سنی ۲۰ تا ۴۹ سال و میانگین سنی مبتلایان ۴۴.۳ سال است.

وی تاکید کرد: نکته نگران کننده افزایش تعداد جوانانی است که در این استان به کرونا مبتلا می شوند که نشان می دهد تصورات گذشته در مورد عدم ابتلا و فوت جوانان صحت ندارد.

وی یادآور شد: یکی دیگر از نکات قابل توجه چند مورد فوت افرادی است که هیچگونه علایم کرونا نداشتند و در بیمارستان بستری نشدند اما در منزل جان خود را از دست دادند و تست کرونای آنها مثبت بود.

روند روزانه بستری های کرونا در حال کاهش است

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه روند روزانه بستری های کرونا در این استان در حال کاهش است، گفت: هم اکنون تنها ۱۰۶ بیمار کرونا بستری هستند در حالیکه در برخی مقاطع تعداد بستری ها به ۱۸۰ نفر نیز رسید.

دکتر کریمیان افزود: تا کنون در مجموع یک هزار و ۷۴۸ نفر از پرسنل اداری شامل نیروهای بهداشتی درمانی و کارمندان ادارات و بانک ها به کرونا مبتلا شده اند.

ارزیابی مثبت معاون وزیر بهداشت از روند درمان بیماران کرونایی ایلام

وی افزود: با وجود تمام مشکلات در استان اما در بازدید معاون درمان وزیر بهداشت از بیمارستان‌های ایلام پس از بررسی پرونده‌ها و فرایند درمان، این استان در ارائه خدمات و روند درمان بیماران کرونا موفق ارزیابی شد.

دکتر کریمیان تاکید کرد: تلاش‌های استاندار ایلام و رییس ستاد استانی کرونا در شکل‌گیری این روند موفقیت‌آمیز بسیار موثر است و با همکاری و هماهنگی وی، پیشبرد برنامه‌ها و اجرای مصوبات ستاد و همچنین هماهنگی بین‌دستگاهی به شکل بسیار موثری انجام و باعث موفقیت این استان در مبارزه با کرونا شد.

وی یادآور شد: تا زمانی که کرونا هست ناگزیر به رعایت پروتکل‌ها با هر وضعیتی هستیم  چرا که تردد به شهرهای دیگر وجود دارد و تعریف‌ها و جداسازی‌ها نباید مبنای کار ما باشد.

وی تصریح کرد: دنیا تاکنون چنین بیماری را تجربه نکرده و با توجه به اینکه رفتارهای آن نیز برای ما بطور کامل شناسایی نشده است باید پروسه رعایت را تا زمان کشف واکسن به مدت طولانی ادامه دهیم.

اینکه تنها مبتلایان سالمند یا دارای بیماری زمینه‌ای فوت می‌کنند، باور غلطی است

دکتر کریمیان در خصوص باورهای غلط مردم در ابتلا به کرونا اظهار داشت: این تصور که تنها مبتلایان دارای بیماری زمینه‌ای یا سالمندان در اثر کرونا فوت می‌کنند باور غلطی است زیرا رفتار ویروس در افراد متفاوت است.

وی تاکید کرد: سن مبتلایان کاهش پایین کرده و افراد جوان بدون بیماری زمینه‌ای نیز جان خود را از دست داده‌اند که بیشترین علت آن عدم مراجعه به موقع  و حاد شدن بیماری بوده است.

عدم رعایت مردم بدلیل کم‌کاری از سوی ماست

دکتر کریمیان تاکید کرد: نباید همه تقصیرها را متوجه مردم کرد، عدم رعایت آنها بدلیل ناکافی بودن آموزش‌های ما بوده است چرا که مردم همیشه همراه ما هستند اما با توجه به شرایط تحت فشار هستند.

وی افزود: چنانچه ما بتوانیم در کنار آموزش‌های درست ماسک و اقلام حفاظتی با قیمت مناسب برای مردم فراهم کنیم رسالت خود را بدرستی انجام داده‌ایم.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.