کدخبر : 7148
سه‌شنبه 29 می 2018 - 11:02
فاقددیدگاه

عبور از مشکل راهسازی در سنگلاخ های کوهستانی ایلام

توسعه پرشتاب حوزه راهسازی ارمغان دولت تدبیر و امید در استان ایلام است، دولتی که ریسک هزینه بالای راهسازی در مناطق کوهستانی این استان را به جان خریده و در حد مطلوبی اجرایی و توسعه داده است.

توپوگرافی خشن، وجود ناهمواری و پستی و بلندی فراوان در کنار کوهستانی بودن بخش عمده ای از ایلام باعث شده این استان در مقایسه با دیگر مناطق کشور حتی استان های همسایه از حیث راه از کم توسعه ترین مناطق تلقی شود.
به عنوان دلایل توسعه نیافتگی استان ایلام از گذشته های دور تاکنون همواره مسئله راه های ارتباطی و اتصال این استان به شبکه راه های کشور یکی از دغدغه های مهم مردم و مسوولان این خطه بوده است.
تا جاییکه کارشناسان و متولیان امور یکی از اصلی ترین و شاخص ترین محورهای توسعه همه جانبه ایلام را خروج آن از بن بست و اتصال این استان به شبکه شریانی کشور می دانند.
در حال حاضر ۱۲۰ کیلومتر بزرگراه، ۶۷۰ کیلومتر راه اصلی، ۸۹۱ کیلومتر راه فرعی و یک هزار و ۷۷۰ کیلومتر راه روستایی در استان ایلام زیر بار ترافیک است.
از زمان روی کاری آمدن دولت تدبیر و امید شاهد تحولی بزرگ در حوزه راهسازی در استان ایلام هستیم و در حال حاضر توسعه راه های ارتباطی استان قطعات مختلف در حال انجام است.

** احداث ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه در ایلام
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با اشاره به اقدام های دولت تدبیر و امید در حوزه راه های این استان گفت: از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تاکنون بیش از ۱۰۰ کیلومتر به طول بزرگراه های استان اضافه شده است.
سید کمال الدین میرجعفریان افزود: تا پیش از دولت یازدهم تنها ۲۰ کیلومتر از راه های استان بزرگراه بود که این میزان هم اکنون به ۱۲۰ کیلومتر افزایش یافته که نشان از توجه دولت به بخش زیرساخت های ارتباطی این استان است.
وی اعتبار هزینه شده در ساخت این مقدار بزرگراه را نزدیک به ۲ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

** ۸۵ کیلومتر از محور ایلام – مهران چهارخطه شد
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: از مجموع ۱۲۰ کیلومتر مسیر جاده ایلام – مهران تاکنون ۸۵ کیلومتر از این محور تکمیل و چهارخطه شده و زیر بار ترافیک رفته است.
وی مدت زمان اجرایی کردن این میزان از چهارخطه کردن جاده ایلام – مهران را در مدت ۲ سال اعلام کرد و تاکید کرد: عملیات چهارخطه کردن ۳۵ کیلومتر از این مسیر باقی مانده است که اقدامات اجرایی آن هم اکنون در سه قطعه مختلف توسط پیمانکاران مربوطه در حال انجام است.
میرجعفریان یادآور شد: قطعه اول از مهدی آباد تا ماربره با ۳۰ درصد پیشرفت ، قطعه دوم از محور ماربره تا جندالله ۴۵ درصد پیشرفت و قطعه سوم که شامل هشت کیلومتر بهسازی در این مسیر بوده هم اکنون با پشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی توسط قرارگاه خاتم انبیاء در دست اقدام است.
وی گفت: تکمیل پروژه چهارخطه کردن جاده ایلام به مهران از اولویت های مهم و در دست اجرای این اداره کل است که تلاش خواهیم کرد در ماه های آینده این مهم تکمیل و به سرانجام برسد.

** بهره برداری از تونل اربعین ایوان
میرجعفریان از زیر بار ترافیک رفتن تونل ۲ هزار و ۵۰۰ متری قلاجه در ایام اربعین سال گذشته خبر داد و بیان کرد: بهره برداری از این تونل ۱۲ کیلومتر گردنه برفگیر قلاجه بین استان های ایلام و کرمانشاه را حذف کرد.
وی اظهار کرد: تونل قلاجه یکی از پروژه های بزرگ ملی در استان ایلام محسوب می شود که با بهره برداری از آن تردد بین استان های ایلام و کرمانشاه تسهیل شده و در ایام اربعین حسینی(ع) نقش مهمی در تفکیک ترافیک جاده های استان ایفا کرده است.
میرجعفریان افزود: برای احداث این تونل تاکنون بالغ بر ۳۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
وی با بیان اینکه تجهیزات مربوط به نصب تهویه این تونل خریداری شده است، عنوان کرد: هم اکنون عملیات مربوط به سیستم روشنایی تونل در حال انجام است.
مدیرکل راه وشهرسازی استان ایلام یادآورشد: با زیر ترافیک رفتن این تونل ۱۲ کیلومتر گردنه برفگیر و ارتفاع مه گیر قلاجه حذف خواهد شده و از نظر زمان سیر و مصرف سوخت و استهلاک وسایل نقلیه صرفه جویی قابل توجهی داشته است.

** حفاری بیش از چهار هزار و ۴۰۰ متر از تونل کبیرکوه
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: طرح تونل کبیرکوه به عنوان یکی از طرح ‌های مهم راهسازی خط اتصال مرکز کشور به جنوب ایلام محسوب می ‌شود که نوید بخش عمران، آبادانی و توسعه و پیشرفت همه جانبه استان ایلام به ویژه در شهرستان های آبدانان و دره شهر است.
میرجعفریان با اشاره به پیشرفت ۷۰ درصدی عملیات اجرایی تونل کبیرکوه، تصریح کرد: تاکنون بیش از چهار هزار و ۴۰۰ متر از این تونل حفاری شده است.
وی اضافه کرد: این تونل با مجموع تونل های فرعی، پنج هزار و ۸۰۰ متر طول دارد که تاکنون بیش از چهار هزار و ۴۰۰ متر از آن حفاری شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام از اتمام سه تونل فرعی از پنج تونل کبیرکوه از سمت شهرستان دره شهر خبر داد و یادآور شد: با اتمام کار حفاری آخرین تونل فرعی عملیات اجرایی تونل اصلی از سمت دره شهر نیز آغاز می شود.
به گفته میرجعفریان از ابتدای عملیات این طرح بزرگ راه سازی تاکنون احداث راه دسترسی، تونل های فرعی و چندین دهنه پل در این مسیر اجرایی شده است.
وی مبلغ قرارداد این پروژه عظیم را یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این تونل در آینده نقش بسیار مهمی علاوه بر ارتباط شهرستان های جنوبی استان به عنوان یک کریدور بین استان های شمالی و مرکزی با استان خوزستان و مرز چیلات شهرستان دهلران خواهد داشت.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام صرفه جویی قابل توجه در بحث حمل و نقل جاده ای در طول سال، حذف ۳۰۰ گردنه، سه نقطه حادثه خیز و وصل شدن مرکز و شمال کشور به جنوب و عتبات عالیات را از مزایای احداث این تونل دانست و گفت: در صورت پیش رفتن برنامه های زمان بندی و تامین اعتبارات، تا پایان امسال کار حفاری این تونل به اتمام خواهد رسید.

** احداث کمربندی حمیل – کرمانشاه
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: با بهره برداری کامل از جاده در دست احداث کمربندی حمیل، فاصله بین استان ایلام تا کرمانشاه ۴۰ کیلومتر کوتاه تر می شود.
میرجعفریان افزود: عملیات اجرایی این پروژه راهسازی از سال ۸۹ آغاز شد و هدف از اجرای آن کاهش مسیر، رفع نقاط حادثه خیز و کاهش مصرف سوخت است.
وی تاکید کرد: این مسیر ارتباطی به عنوان راه اصلی کرمانشاه – ایلام – شهرستان مرزی مهران و در کنار آن مسیری ایمن برای تردد خودروها به سمت استان های جنوبی و غربی کشور محسوب می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام تصریح کرد: در حال حاضر رانندگان برای رسیدن به حمیل از کرمانشاه باید حدود ۹۰ کیلومتر را طی کنند اما با بهره برداری از مسیر جدید شاهد کاهش ۴۰ کیلومتری جاده ارتباطی خواهیم بود.
وی یادآور شد: راه ارتباطی کنونی کرمانشاه – ایلام به طول ۱۶۳ کیلومتر از مسیر کرمانشاه – اسلام آباد غرب – حمیل – شباب می گذرد در صورتی که با بهره برداری از راه جدید این مسیر با ۴۰ کیلومتر کاهش به حدود ۱۲۵ کیلومتر می رسد.
به گفته وی و بر اساس ارزیابی ‌‌های صورت گرفته بهره برداری از این پروژه راهسازی بزرگ دارای اثرات منطقه ای و ملی بسیاری برای ۲ استان ایلام و کرمانشاه خواهد بود.

** بهره برداری جاده چوار – تونل پیامبر اعظم (ص) ایوان در هفته دولت
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: عملیات اجرایی چهارخطه کردن محور چوار حد فاصل پلیس راه تا تونل پیامبر اعظم (ص) در ورودی شهرستان ایوان هفته دولت به بهره برداری می رسد.
میرجعفریان اظهار کرد: کلنگ پروژه چهار خطه کردن جاده چوار تا تونل پیامبر اعظم (ص) در ادامه توسعه راه های ارتباطی استان ایلام مهرماه سال گذشته به زمین زده شد.
وی افزود: طول این پروژه چهار کیلومتر است که با هدف ایمنی و تسریع در تردد این محور که یکی از مسیرهای ارتباطی ایلام به استان کرمانشاه و همچنین تردد روزانه بین شهرستان ایوان و مرکز استان اجرایی شده است.
وی تاکید کرد: اعتباری افزون بر ۴۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای اجرایی کردن این مسیر در نظر گرفته شد که با توجه به پیشرفت مطلوب این پروژه پیش بینی می شود هفته دولت شاهد بهره برداری از این طرح باشیم.

** مرحله نخست جاده دهلران – اندیمشک زیر بار ترافیک می رود
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: عملیات اجرایی چهار بانده کردن محور دهلران به اندیمشک یکی از پروژه های مهم حوزه راهسازی استان است که مرحله نخست آن شامل ۱۲ کیلومتر با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال آغاز شده است.
وی با اشاره به پیشرفت ۷۰ درصدی مرحله نخست این پروژه افزود: هم اکنون عملیات آسفالت این پروژه در حال انجام است و ظرف مدت یک ماه آینده تکمیل خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام از تایید مرحله دوم این پروژه به طول ۱۸ کیلومتر خبر داد و افزود: این مسیر نیز به مناقصه رفته و به زودی پیمانکار آن تعیین و عملیاتی می شود.
میرجعفریان به مراحل مطالعه چهار خطه کردن محور مهران به دهلران اشاره کرد و یادآور شد: با پیگیری های به عمل آمده مسئولان استانی با وزارت راه و شهرسازی، مجوز تامین کننده مالی این پروژه نیز صادر شده است.
به گفته وی برای عملیات اجرایی این طرح در برآورد اولیه حدود چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه خواهد داشت که در صورت تامین مالی از سوی سرمایه گذار اجرایی می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام اضافه کرد: سال گذشته عملیات راه سازی محور مورموری – دهلران به طول ۲۲ کیلومتر انجام گرفت که با اجرای این پروژه مسیری ایمن در مسیر آبدانان به دهلران ایجاد شد.

** حفاری تونل دوم راه کربلا با پیشرفت مناسب در حال انجام است
میرجعفریان در خصوص پیشرفت فیزیکی حفاری تونل دوم راه کربلا (بزرگراه ایلام – مهران) نیز گفت: تونل دوم راه کربلا به طول ۷۱۰ متر به صورت موازی با تونل قبلی در راستای چهارخطه شدن محور ایلام- مهران (محور اربعین) با پیشرفت مناسب در حال حفاری است.
وی گفت: تاکنون و از سمت شهرستان مهران ۷۰ متر آن حفاری شده و تا چند روز آینده حفاری از سمت ایلام آغاز خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام تاکید کرد: با توجه به آغاز حفاری از سمت مقابل پیش بینی می شود ظرف مدت پنج ماه آینده حفاری این تونل پایان یافته و سپس عملیات کف برداری و لاینینگ آغاز شود.

** بهره برداری از جاده قاضی خان – بدره تا پایان سال
جاده قاضی خان به بدره که باعث وصل شدن شمال به جنوب استان است نقش مهمی در توسعه اقتصادی، راحتی و امن بودن سفر و صرفه جویی در مصرف سوخت خواهد داشت.
این طرح راهسازی به یکی از آرزوهای مردم شهرستان های سیروان و بدره تبدیل شده بود و با وجود آنکه بیش از ۱۷ سال از آغاز عملیات اجرایی این پروژه می گذرد ولی تاکنون زمینه بهره برداری از آن فراهم نشده است.
با اجرای این پروژه مسیر بدره – سیروان ۴۵ کیلومتر کوتاه تر می شود و فاصله جاده ای مناطق جنوبی با محدوده شمالی استان ایلام را ۷۰ کیلومتر کاهش می دهد.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: پروژه راهسازی قاضی خان – بدره با پیشرفت بیش از ۸۰ درصدی در حال انجام است و پیش بینی می شود در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز امسال بهره برداری شود.
میرجعفریان افزود: طرح راه سازی جاده قاضی خان ، بدره ۱۲ کیلومتر طول دارد و به سرانجام رساندن این طرح باعث بهره مندی مردم شهرستان های سیروان و بدره از این راه استاندارد و ایمن خواهد شد.
وی از اتمام هفت کیلومتر از این مسیر از سمت شهرستان بدره خبر داد و افزود: مهمترین قسمت های این پروژه تونلی به طول ۲۰۰ متر بوده که تاکنون نزدیک به ۱۴۰ متر تونل حفاری شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام با بیان اینکه ۶۰ متر حفاری تونل باقیمانده ظرف مدت ۲ ماه آینده انجام می شود، تاکید کرد: همچنین یک پل بزرگ از روی رودخانه جابر که شامل یک پل بتونی با هشت دهنه ۲۲ متری بوده، به اتمام رسیده است.
میرجعفریان یادآور شد: تلاش خواهیم کرد تا با تزریق اعتبار لازم این محور تا پایان سال جاری ترددپذیر شده و به بهره برداری برسد.

** تعریض جاده مسیر دره شهر – ایلام
میرجعفریان گفت: به منظور حذف نقاط حادثه خیز و بالا بردن ایمنی جاده پروژه چهار خطه کردن ورودی دره شهر به سمت ایلام به طول پنج کیلومتر با برآورد ۸۰ میلیارد ریال اواخر سال گذشته شروع شد.
وی همچنین از اختصاص ۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای حذف نقاط حادثه خیز در ادامه این مسیر خبر داد.
وی یادآور شد: عملیات اجرایی مسیر کارخانه آرد تا واریانت وحدت آباد که از نقاط حادثه خیز این جاده به شمار می رود نیز بزودی آغاز می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام تاکید کرد: تکمیل زیرساخت ها در این محور می تواند یکی از محورهای اتصال استان به استان های جنوبی کشور باشد.

** مطالعه طرح چهاربانده کردن مهران – دهلران در دست اقدام است
مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام از انجام طرح مطالعه چهاربانده کردن جاده مهران – دهلران توسط بخش خصوصی با اعتباری بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال خبر داد.
بدون شک با اتمام و بهره برداری کامل از این پروژه ها شاهد تحولات چشمگیری در حوزه راه و ارتباط جاده ای این استان در آینده خواهیم بود.

منبع: ایرنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.