کدخبر : 4817
چهارشنبه 16 نوامبر 2016 - 13:44
فاقددیدگاه

حالا که ایلام را شناختید، پس کاری بکنید

پایگاه خبری جامک: مهدی کاکاخانی

در گذشته های نه چندان دور، ایلام و ایلامی ها چنان غریب و ناآشنا بودند که حتی برخی مدیران ارشد کشور یا نمی خواستند، یا نمی دانستند این استان غرب نشین در کجای ایران قرار دارد؟!

بعضا بیشتر مواقع، ساکنان این دیار در سایر شهرهای کشور برای معرفی خود به عنوان یک ایلامی، بایستی دست به دامن نقشه های جغرافیایی می شدند. معمولا هم اولین سوال که طرف مقابل می پرسید این بود…؛‌ ایلام جزء کرمانشاه است؟! وقتی با پاسخ منفی روبرو می شد، مجدد با حالتی مستاصل می گفت؛ ببخشید! نمی دانستم ایلام جزء لرستان است…! دوباره می گفتید نه…، باز طرف هنوز منتظر پاسخ شما نشده بود، می گفت: آره،‌ حالا یادم آمد که ایلام جزء خوزستان است….!!!

و این دفعه با صدایی لرزان و خش دار می گفتید….، نه خیر….! ایلام یک استان مستقل است. ایلام صاحب طولانی ترین مرز مشترک با کشور عراق است.‌ ایلام نزدیک ترین و امن ترین نقطه به عتبات عالیات است. استان ما دومین استان نفت خیز کشور بعد از خوزستان است. استان من چهار فصل زیبا و طبعیت بکر و چشم نواز دارد. مردم استان من هشت سال برای دفاع از خاک وطن جانانه جنگیدند و هیچگاه عرصه را خالی نکردند. آن زمان که مردمان سایر استان های درگیر با جنگ به تهران و اصفهان و جاهای امن مهاجرت کردند، مردم ایلام چند کیلومتر عقب تر از خط مقدم،‌ زیر چادرها ماندند و ضمن حراست از مرزها هیچ هزینه ای به سایر مناطق کشور تحمیل نکردند و….

بنابراین همین عدم شناخت از ایلام و بی توجهی به ظرفیت های این منطقه، نتیجه آن شده است که بعد از گذشت قریب چهار دهه از عمر انقلاب، هنوز در بخش ایجاد زیرساخت ها لنگ می زنیم. هم اکنون راه مواصلاتی دو طرفه مطمئنی برای تردد عادی وسایل نقلیه وجود ندارد، حال آرزوی داشتن آزاد راه،‌ بزرگراه و… پیشکش.

عدم شناخت، پروژه وصل شدن این استان به شبکه ریلی کشور را به محاق برده است. عدم شناخت باعث مغفول ماندن ظرفیت های ارزشمند نفت و گاز این استان شده و سرمایه گذاری در میادین مشترک به صورت قطره چکانی است؟! عدم شناخت موجب مخالفت سرسختانه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای تبدیل شدن مرز مهران به منطقه آزاد گردید.

و حتی در همین ایام اخیر به دلیل عدم شناخت،‌ شاهد اظهار نظر نامربوط و ناجوانمردانه کارشناس مذهبی پربیننده ترین شبکه سراسری صدا و سیمای کشور راجع به مردم استان ایلام  بودیم  به طوری که مهمانوازی، مردمداری و سخاوتمندی ساکنان این استان را به چالش کشید.

بدون شک می توان اذعان داشت: عدم شناخت از استان ایلام، هزینه های زیادی بر ما تحمیل نموده و هزاران آسیب جدی به مردم ما وارد کرده است.

اما به فضل خداوند متعال و به برکت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) دیگر نیاز نیست برای معرفی استان ایلام دست به دامن کسی شویم. دیگر از این که نتوانیم به درستی آدرس زادگاهمان را بدهیم، زبانمان بند نمی آید.

اینک نه تنها تمام مسوولین کشوری و لشکری بلکه تمام ملت ایران به خوبی می دانند که ایلام کجاست؟ بی تردید سیاستگذاران و تصمیم سازان کلان کشور نیز به جایگاه استان ایلام و اهمیت آنها پی برده اند و هم اکنون در شرایطی قرار گرفته ایم که علیرغم هشدارهای سراسری، اطلاع رسانی های گسترده اما سیل عظیم عاشقان حسین (ع) مرز مهران را انتخاب اول و آخر خود قرار داده اند و این چیزی نیست که رضایت رقبای مرز مهران را به دنبال داشته باشد لذا برهمین اساس برخی ها با بهره گیری از قدرت رسانه ملی و بسیج تمام امکانات برای انحراف افکار عمومی و کم رنگ نمودن توجه به مرز مهران تلاش معناداری انجام می دهند. آنان اگر برایشان مقدور بود، جغرافیای منطقه را تغییر داده تا مرز مهران به عنوان دروازه عتبات عالیات نهادینه نشود! اما دیگر فایده ای ندارد و بایستی این واقعیت را بپذیرند که مرز مهران حلقه اصلی و اساسی تردد زوار عتبات عالیات است و بس.

بنابراین نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی، وزیران محترم دولت تدبیر و امید و تمام کسانی که در تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور دخیل هستید؛‌ حال که از ایلام شناخت پیدا کردید، حال که فهمیدید مسیر ایلام و مرز مهران حذف شدنی نیست و از همه مهمتر کشش و جاذبه انتخاب این مسیر توسط زائرین اباعبدالله الحسین (ع) را با چشمان خویش می بینید و به خاطر هزاران دلیل متعدد  دیگر ….، از همه مهمتر این که در حال حاضر برنامه ششم توسعه در حال تهیه بوده و قرار است برای پنج سال آینده مسیرتوسعه و رشد کشور ریل گذاری شود؛ بهتر است دیگر درنگ نکنید، به فکر چاره کار باشید و برای توسعه زیرساخت های استان ایلام، بهره برداری مناسب از مرز بین المللی مهران، ایجاد جهش اقتصادی، جبران همه سال هایی که توجه جدی به این استان نشده است، برنامه ای جامع، کلان نگر و اختصاصی استان ایلام تدوین شود تا انشاءالله علاوه بر رفع مشکل بیکاری، فقر و فاصله توسعه نیافتگی ها، در سال های آتی نیز برای برگزاری کنگره عظیم اربعین حسینی (ع) اینچنین شاهد دستپاچگی دست اندرکاران این رویداد ملی و بین المللی نباشیم.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.