کدخبر : 3836
یکشنبه 11 سپتامبر 2016 - 22:19
فاقددیدگاه

سینما فرهنگ، داستان یک تحول فرهنگی در ایلام

سکانس بسیار جالبی در فیلم«ناصرالدین‌شاه، آکتور سینما» وجود دارد که در آن شاه قجری اپراتور دوربین را به سؤال می‌گیرد که: “حال این عکس متحرک، این سینماتوگراف، چه افاقه دارد؟ به چه کار می‌آید؟ و مرد پاسخی می‌دهد درخور تأمل که: “اگر نیت یک‌ساله دارید گندم بکارید، اگر نیت ده‌ساله دارید درخت غرس کنید، اما اگر نیت صدساله دارید آدم تربیت کنید. سینماتوگراف آدم تربیت می­کند”؛ و باید به حقیقت این کلام واقف بود که سینما چه از نوع تجاری – صنعتی‌اش در آمریکای شمالی و چه از نوع روشنفکری‌اش در اروپا و یا همین سینمای خاص و متفاوت ایران کار اصلی‌اش در تربیت انسان‌ها و تغییر نگاهشان به دنیای اطراف است و سرگرمی‌سازی یا ارائه خلاقیت در رتبه‌های بعدی کارکردهای سینما قرار دارند.

از آن روز که سینما و عکس‌برداری با دستگاه‌های مخصوص وارد ایران شد و در حضور شاه شهید پرده از دنیای جدید و صنعت پویاسازی برداشته شد تا امروز که سالانه بیش از ۱۰۰ فیلم در ایران ساخته می‌شود و عده کثیری از آن‌ها در ۴ فصل سال و در جای‌جای ایران اکران می‌شوند، راه درازی آمده‌ایم. قاجارها که سفرهای بسیاری به فرنگستان داشتند و شیفته تمدن غرب بودند، سینما را هم به وسیله چند اپراتور به ایران آورد و نخستین فیلم سینمایی ایران به فاصله چند سال از آن تاریخ ساخته شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، حال اینجا و در ایلام و پس از دو دهه رایزنی و بحث پیرامون راه‌اندازی سالن سینما در شهرهای ایلام و آبدانان، سالن تازه تأسیس سینما فرهنگ شور و حرارتی دیگر به مجتمع فرهنگی هنری شهر ایلام بخشیده و سر آن دارد تا دوباره مردمان هنردوست این دیار را با سینما آشتی دهد. خبر خوش این است که در یک بازه زمانی شش‌ماهه بیش از بیست هزار نفر از فیلم‌های سالن سینما فرهنگ استقبال کرده‌اند. به همین بهانه در میزگردی مشترک که در محل دفتر خبرگزاری ایسنا واحد ایلام و با حضور مجید میرابی زاده، سجاد ذوالفقاری و محمد حاجیان برگزار شد به بحث پیرامون این اتفاق مهم فرهنگی پرداختیم که شرح این گفتگوی یک‌ساعته در ادامه می‌آید.

***

«مجید میرابی‌زاده» – رییس انجمن سینمای جوانان استان ایلام از فعالان حوزه سینما در استان ایلام در ابتدای بحث با اشاره به ضرورت ورود کارفرمای بخش خصوصی به چرخه سینماداری، دریچه ورود سینما به استان ایلام در دوره جدید را حاصل رفع خلأ قانونی‌ای دانست که سال‌ها از استفاده صحیح از امکانات عمومی جلوگیری می‌کرد و اینک چند صباحی است که با درایت مسئولان وزارت ارشاد، خلأ نبود سینما در شهرهای فاقد سالن رفع شده است و از سوی رییس سازمان سینمایی دستوری صادر شد که موقتاً و با استفاده از سالن‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر کشور، فیلم‌های روز در ۱۰۰۰ شهر فاقد سالن اکران شوند.

افتتاحیه‌ای با عطر محمد رسول‌الله (ص)

رییس انجمن سینمای جوانان استان ایلام در ادامه ضمن اشاره به ممنوعیت قانونی اداره کل ارشاد استان در زمینه سینماداری خاطرنشان کرد: با وجود درآمد اندک، زحمت فراوان جهت هماهنگی امورات این سالن و هزینه سنگین تبلیغات محیطی برای هر فیلم، انجمن سینمای جوان به عنوان یار و همراه این نهاد فرهنگی برای اکران فیلم‌های روز کشور در ایلام عزم خود را جزم کرد و پس از پروسه‌ای زمان‌بر سرانجام و با اکران فیلم سینمایی محمد رسول‌الله (ص) سالن سینما فرهنگ افتتاح شد.

میرابی زاده ضمن تحسین مسئولان سازمان سینمایی در رفع این خلأ قانونی و درایت وزارت ارشاد در انجام این سیاست‌گذاری مناسب گفت: با توجه به فقدان سرمایه­گذاران توانمند در حوزه ساخت سینما اگر وزارت ارشاد این درایت را به خرج نمی‌داد شاید هیچ‌یک از ۱۰۰۰ شهر صاحب سالن سینما نمی‌شدند که در این صورت ما همچنان با معضلی بزرگ روبرو بودیم. البته یک نکته را نیز نباید فراموش کرد که تعداد سالن‌های سینمایی در کشور اندک است و ازآنجاکه دارندگان همان تعداد اندک سالن سینما نیز برمبنای قانون نمی‌توانند پروانه خود را به کاربری دیگری تغییر دهند، این افراد موظف به نگهداری از مجموعه سینمایی تحت مدیریت خود هستند.

مجید میرابی زاده در ادامه افزود: متأسفانه باید بپذیریم که سینماداری در ایران خود به‌تنهایی درآمدزا نیست و برخی از صاحبان سالن‌ها آن‌قدر به بهسازی مجموعه خود نمی‌پردازند تا سالن سینما فرسوده شده و پس‌ازآن اقدام به تخریب این مجموعه فرهنگی و ساخت یک مجتمع تجاری بزرگ و احتمالاً یک یا دو سالن سینما در دل مجموعه می‌کنند که این امر به صورتی فراگیر در کشور باب شده و مجتمع چارسو در شهر تهران یکی از این موارد است.

باید از مدیرکل فرهنگ دوست اداره ارشاد تشکر نمود

عضو انجمن سینمای جوان استان ایلام و مدیر موسسه فرهنگی آرین نیز در ادامه با اشاره به اکران نخستین فیلم در سالن سینما فرهنگ ایلام در روز ملی سینما که مصادف با ۲۱ شهریورماه است گفت: با درایت مهندس نیاکان – مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که الحق برای آوردن سینما به استان اصرار و تلاش و حمایت بسیاری داشتند و جا دارد همین جا از ایشان به‌پاس آن همه تلاش تشکر نمایم، در این روز هر سال به صورتی نمادین از سینما به عنوانی هنری ارزشمند نام‌برده می‌شود اما ما سال گذشته و پس از رفع مشکلاتی همچون معضلات فنی سالن که احتیاج به نیرویی متخصص و باسابقه همچون آقای میرابی زاده داشت، اقدام به اکران گسترده فیلم محمد رسول‌الله (ص) در شهر ایلام نمودیم که خوشبختانه این اقدام تا امروز ادامه دارد.

حاجیان با اشاره به داستان تلخ تخریب سینما قدس ایلام، یکی از دلایل پرهیز صاحبان این مجموعه برای سرمایه‌گذاری مجدد در ساخت مجموعه سینمایی را ترس از عدم بازگشت سرمایه دانست و گفت: بر مبنای قانون باید طبقات ابتدایی کاربری‌های سینمایی به سالن سینما اختصاص یابد که این مورد باب میل صاحبان زمین سینما قدس ایلام نیست و این افراد علاقه دارند در طبقات ابتدایی به ساخت واحدهای تجاری بپردازند که به نظر می‌رسد به لحاظ اقتصادی منطقی باشد.

سینمایی با بیش از بیست هزار نفر مخاطب در شش ماه

محمد حاجیان با واهی خواندن قصه نبود تماشاگر سینما در شهر ایلام از آمار جالبی سخن گفت که در طول ۶ ماه اخیر به سالن سینما فرهنگ مراجعه کرده‌اند. وی این رقم را بیش از بیست هزار نفر عنوان کرد و خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به صورتی واقعی به صنعت سینمای ملی نگاه کنیم فقدان درآمد کافی برای اهالی سینما یک معضل بزرگ است.

وی با اشاره به کمیسیون ماده ۵ و نحوه صدور مجوز به افراد علاقه‌مند به ساخت سینما گفت: با رعایت استانداردهای فنی و ایمنی ساختمان به راحتی می‌توان به اخذ پروانه ساخت و احداث سینما اقدام کرد اما بخش خصوصی در همه جای ایران ناتوان از ساخت سالن‌های جدید و انبوه سینماست و وزارت ارشاد با رفع خلأ قانونی استفاده از سالن‌های تحت اختیار ادارات کل ارشاد در سراسر استان‌های کشور، به فرایند فروش فیلم‌های سینمایی کمک نمود و گرچه موجبات زحمت بیشتر مجموعه تحت اختیار خود را فراهم نموده اما فواید بسیاری از این طرح عاید جامعه می‌گردد.

انقلاب فرهنگی در استان با طعم سینما

مجید میرابی زاده نیز با اشاره به اهمیت ابعاد مختلف راه‌اندازی سینما فرهنگ در ایلام، ضمن تأیید صحبت‌های حاجیان، راه‌اندازی سالن سینما فرهنگ را در ایلام بزرگ‌ترین اتفاق فرهنگی یک دهه اخیر در استان ایلام دانست و ابراز داشت: حدود ده درصد از کل جمعیت شهر ایلام در این ۶ ماه به سالن سینما فرهنگ مراجعه کرده‌اند که این حرکت نویدبخش یک انقلاب فرهنگی در استان ایلام است من نوید می‌دهم ما به زودی می‌توانیم در سرتاسر استان به اکران فیلم‌های روز کشور بپردازیم. رییس انجمن سینمای جوان استان در تشریح استقبال گسترده مردم شهر ایلام از سینما گفت: این امر علاوه بر اینکه نشان از علاقه مردم به هنر سینما دارد، یک اعلام حمایت گسترده و ملموس از اکران فیلم‌های سینمایی روز کشور در داخل استان است.

این فعال فرهنگی ضمن اشاره به مسائل کیفی سالن سینما فرهنگ اعلام کرد: با کمک‌های فنی‌ای که از موسسه سینما شهر دریافت کرده‌ایم سالن سینما فرهنگ هم‌اکنون مجهز به دستگاه‌های روز پخش فیلم است و چه به لحاظ صدا و چه تصویر فرق چندانی با سالن‌های به‌روز کشور ندارد و خوشبختانه با توجه به نحوه پخش دیجیتال و صدای باکیفیت سالن، تاکنون مخاطبان با رضایت کامل از فیلم‌ها استقبال کرده‌اند.

از سینما پارادیزو تا سینما فرهنگ

سجاد ذوالفقاری مسئول روابط عمومی سینما فرهنگ نیز ضمن اشاره به تحقق آرزوی دیرین خود که همانا دیدن فیلم‌های روز ایران در میان جمع و همراه با مردم است، گفت: صادقانه میگویم که تیم اجرایی کار هیچ چشمداشت مادی‌ای نداشتیم و یکی از دلایل موفقیت این اقدام نیز چشم‌پوشی از جنبه‌های مالی قضیه بود. ما بیش از آنکه به دنبال جذب نگاه مردم برای کسب سود باشیم، در پی جلب نظر آنان به سوی سینما به عنوان یک هنر متعالی و انسان‌ساز هستیم و همچون کودک فیلم “سینما پارادیزو ” که به هر کاری دست می‌زد تا به علاقه‌اش که همان نمایش فیلم برای مردم شهر و تماشای فیلم در سالن سینما بود دست یابد، ما نیز برای چشاندن طعم خوش سینما به کام مردم ایلام تا امروز از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌ایم و این عشق در بین تک‌تک عوامل اجرایی ما موج میزند.

ذوالفقاری با اشاره به تلاش دسته‌جمعی عوامل اجرایی سالن سینما فرهنگ ادامه داد: فرقی نمی‌کند در این مجموعه کسی چه کاری انجام دهد. ما تنها برای به اشتراک گذاشتن لذت دیدن فیلم و تجربه سینما وارد این گود شده‌ایم و خوشبختانه علیرغم همه مشکلات تاکنون این حرکت موفقیت‌آمیز بوده است. با اینحال برای ماندگاری این موفقیت لازم است پشتیبانی اداری و معنوی از ما بیش از پیش ادامه یابد و مشکلات موجود بر سر راه گسترش سینما در شهر برطرف گردد.

وی با یادآوری این نکته که سینما یک نیاز عمومی است و نه یک کالا برای مصرف خواص گفت: لازم است همه متولیان فرهنگ در استان خود را در این اقدام ارزشمند سهیم و ذینفع بدانند و مدیران دستگاه‌ها به جای تیدیل سینما به عنوان دستاویزی جهت گروکشی از هم به رفع مشکلات موجود در راه توسعه آن کمک کنند.

تهیه و تنظیم: محمدحسین شاوردی – خبرنگار ایسنا

 

منبع: ایسنا منطقه ایلام

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.