کدخبر : 19792
چهارشنبه 13 مارس 2024 - 9:14
فاقددیدگاه

مبارزه با زنگ زرد گندم در سطح بیش از ۲۳ هزار هکتار از اراضی استان ایلام‌

معاون مدیریت حفظ نباتات استان ایلام گفت: تاکنون در سطح بیش از ۲۳ هزار هکتار از اراضی گندم استان با بیماری زنگ زرد مبارزه شده است.

دکتر «ابراهیم مرشدی» اظهار کرد: گندم یکی از محصولات زراعی راهبردی کشور است که بیش از ۶۰ درصد اراضی زیر کشت را به خود اختصاص داده است.

مرشدی گفت: هرساله درصد قابل توجهی از گندم تولیدی در مزارع، بر اثر بیماری از بین می‌رود که ارتباط خاصی با خاک، آفات، بیماری‌ها، علف‌های هرز و… دارد، یکی از عوامل زیان رسان گندم، بیماری قارچی زنگ زرد می‌باشد که پراکندگی این بیماری در سراسر دنیا و در مناطق معتدل سرد، کوهستانی و نیز دشت‌ها دیده می‌شود.

وی افزود: این بیماری در آفریقای شرقی، خاور دور، غرب آسیا و اروپا بیشتر از سایر مناطق دیده می‌شود و در ایران نیز در اکثر مناطقی که گندم کشت می‌شود، از جمله استان ایلام هرساله مشاهده می‌شود.

معاون مدیریت حفظ نباتات استان ایلام تصریح کرد: بیماری زنگ زرد در بهار زودتر از سایر زنگ‌ها دیده می‌شود و ابتدا بر روی برگ‌های جوان، جوش‌های زرد و کمرنگ، تشکیل شده و به مرور زمان به صورت خطی و به موازات رگ برگ‌ها ، هر دو سطح برگ را فرا می‌گیرد.

مرشدی ادامه داد: در شرایط مساعد این جوش‌ها ممکن است روی غلاف و خوشه‌ها ظاهر شوند و با گرم شدن هوا و در شرایط مساعد در سطح تحتانی برگ جوش‌های تیره نیز ظاهر می‌شود، در نهایت دانه‌های حاصل از خوشه‌های آلوده، کوچک، چروکید و غیرقابل استفاده می‌شوند.

وی تاکید کرد: بیماری زنگ زرد قادر است علاوه بر گندم به چاودار، جو و برخی علف‌های هرز باریک برگ حمله کند. این بیماری در تمامی مناطقی که غلات رشد می‌کنند وجود دارد و اندام‌های هوایی گیاه را مورد حمله قرار می‌دهد، این بیماری در آب‌ و هوای ملایم و خنک و بیشتر در مناطق مرتفع دنیا شیوع دارد. گرم شدن هوا رشد و توسعه قارچ را محدود و حتی متوقف می‌کند.

معاون مدیریت حفظ نباتات استان گفت: زمان آلودگی نامحدود و در تمام مراحل رشد گیاه، می‌تواند آسیب پذیر باشد. در آلودگی شدید نیز باعث کاهش عملکرد می‌شود که خسارت‌های ایجاد شده بیشتر به شکل کاهش وزن هزار دانه، کاهش کیفیت دانه و … دیده می‌شود.

وی افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده در کشور بیماری زنگ زرد تا ۷۳ درصد محصول را در صورت عدم کنترل از بین می‌برد و سالیانه در دنیا خسارتی بیش از ۵ میلیارد دلار به وجود می‌آورد. بهترین دمای مناسب برای ظهور و شیوع این بیماری قارچی ۷ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد است که در دمای بین ۱۰ تا ۱۶ درجه سانتی گراد به سرعت گسترش پیدا می‌کند و هنگامی که دما برای مدت طولانی بین ۲۱ تا ۲۳ درجه سانتی گراد برسد، آلودگی و گسترش این بیماری متوقف می‌شود.

مرشدی گفت: این بیماری اخیرا در استان ایلام و در شهرستان‌های دهلران، مهران و دره شهر مشاهده شده و در سال زراعی جاری اکیپ‌های پیش آگاهی در مجموعه مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان با رصد و پایش مستمر و روزانه مزارع گندم و آلارام‌های دستگاه‌های دیتا لاگر نصب شده در شهرستان دهلران ظهور این بیماری را  پیش بینی کرده و تا کنون کشاورزان گندم کار را تشویق به مبارزه پیشگیرانه در سطح ۱۹ هزار هکتار کرده‌اند.

معاون مدیریت حفظ نباتات استان گفت: به محض مشاهده این بیماری به طرق مختلف از جمله اجرای کلاس‌های آموزشی گروهی و انفرادی، تهیه و نصب اطلاعیه، تهیه و توزیع بروشور ترویجی، ارسال پیامک انبوه، و زیرنویس صدا و سیما اطلاع رسانی به نحو احسن انجام شده و کشاورزان شروع به مبارزه شیمیایی کردند و تا کنون جمع این مبارزه به بیش از ۲۳ هزار هکتار رسیده است.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.