کدخبر : 17043
یکشنبه 11 دسامبر 2022 - 8:29
فاقددیدگاه

نمایندگان ایلام در نشست تخصصی کشاورزی چه گفتند؟

نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در نشست تخصصی کشاورزی استان ایلام که با حضور رییس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی برگزار شد دغدغه‌های مردم را در این زمینه تشریح کردند.

“سارا فلاحی”  در این نشست  اظهار کرد: استان ایلام با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص خود و به واسطه مرز مهران می تواند به دروازه مدیترانه تبدیل شود و بخشی از مبادلات خارجی کشور در زمینه کشاورزی از این استان قابل تامین است.

وی گفت: در سفر وزیر امور خارجه و جمعی از نمایندگان مجلس به کشور صربستان و انعقاد قرارداد با این کشور مشخص شد کشاورزان صرب به کود ما نیاز و سرمایه گذاران این کشور مایل به سرمایه گذاری در بخش گلخانه ای ایران هستند، بخشی از این فرآیند در استان ایلام انجام گیرد هرچند بنا به دلایل مختلف مسیرهای سرمایه گذاری بسته شده که باید همواری مسیر ورود مورد رسیدگی قرار گیرد.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: توسعه یک جامعه فقط مختص بخش صنعت نیست، بلکه کشاورزی پایه و مبنای توسعه اقتصادی است که اشتغال، درآمد پایدار و امنیت غذایی را در پی دارد و مسوولان باید نگاهی ویژه و برنامه های جامعی برای زیربخش های کشاورزی داشته باشند تا شرایط ورود محصولات کشاورزی به بازارهای بین المللی برای کشاورزان و در نتیجه ارزآوری برای کشور فراهم شود.

فلاحی ادامه داد: قطعه های سه و چهار سامانه گرمسیری در استان ایلام برخلاف حوزه های بالادست هنوز تکمیل نشده و عمده اعتبارات و تلاش ها برای تکمیل پروژه در مناطق بالادست این سامانه است که انتظار می رود این طرح در استان ایلام‌ با نگاه ویژه مسوولان به نتیجه برسد.

وی تاکید کرد: شیوه اجرای طرح حذف ارز ترجیحی باعث بروز مشکلاتی برای کشاورزان استان ایلام‌ شده که کمبود یا عدم وجود نهاده های دامی یا قیمت بالای خرید این نهاده ها یکی از مشکلات مهم و چالشی کشاورزان است.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود استمهال وام های کشاورزی در سال های اخیر، اما سود این وام ها به اصل تسهیلات اضافه شده که این موضوع بار بدهی کشاورزان را بیشتر کرده است که امیدواریم این موضوع توسط مسوولان ذیربط بررسی شود.

فلاحی به موضوع آلودگی های ناشی از ریزگردها اشاره کرد و افزود: ایلام به عنوان پیشانی ورود ریزگردهاست که حل این چالش اساسی دیپلماسی قوی بین المللی را می طلبد، درختان جنگلی استان بویژه درختان بلوط ایلام دچار آفت زدگی یا خشکیدگی شده اند.

 “بهزاد علیزاده ” نیز گفت:  ۱۰۰۰میلیارد تومان از محل تهاتر املاک اراضی جهاد کشاورزی با قرارگاه خاتم برای توسعه زیربخش های کشاورزی به استان ایلام اختصاص یافته است.

وی به طرح احیای اراضی کشاورزی دهلران و خوزستان از محل سد کرخه اشاره کرد و افزود: در حوزه استان ایلام ۱۱ هزار هکتار از این طر باقی مانده و کار مطالعاتی این پروژه نیز تمام شده است که باید با نگاه ویژه کمیسیون کشاورزی و هیات دولت فارغ از اراضی باقیمانده خوزستان، سهم استان ایلام تکمیل شود.

نماینده مردم دهلران ، دره شهر ، آبدانان و بدره در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سرانه پایین گلخانه ها در استان ایلام، تصریح کرد: کشت گلخانه ای در ایلام با توجه به استعداد بالای این استان در کشت این محصولات امکان ارتقا و توسعه دارد و باید از ۱۵ به ۱۰۰ هکتار افزایش یابد.

علیزاده تاکید کرد: دامداران و مرغداری ها به علت نرخ بالا و کمبود نهاده ها آسیب جدی دیده اند که باید حمایت شوند ، همچنین عدم وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی قوی در استان از دیگر چالش های کشاورزی ایلام است.

علی اکبر بسطامی، نیز اظهار کرد: طرح ها و برنامه های اجرا شده در استان بر اساس طرح مهم آمایش سرزمین نیست ، این سهل انگاری باعث بروز مشکلات گسترده ای شده است که از جمله این مشکلات می توان به آلودگی های زیست محیطی شرکت هایی چون پتروشیمی، پالایشگاه و سیمان اشاره کرد.

وی وجود ریزگردها، خشکیدگی درختان بلوط و عدم اجرای پروژه های همسو با مفاد سند آمایش سرزمین را از مشکلات چالشی ایلام‌ برشمرد و از دولت خواست در بحث مسوولیت های اجتماعی که برای مردم استان چالش های جدی ایجاد کرده است، ورود کند، به عنوان مثال به علت جانمایی غلط سد سیمره برخی مناطق استان همچون دهستان عرب روبار بیش از ۱۵ سال است با مشکلات و سردرگمی مواجه هستند که باید تعیین تکلیف شوند.

وی تاکیدکرد: استان ایلام با وجود ظرفیت های کلان دچار مشکل و چالش های جدی است ، انتظار می رود خروجی بازدید میدانی نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس و حضور دیگر کمیسیون ها از جمله انرژی و اجتماعی برای مردم ملموس باشد که از جمله آنها اجرای مسوولیت های اجتماعی حاصل از آلودگی های زیست محیطی در استان ایلام توسط شرکت های نفت و گاز فعال است.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.