کدخبر : 7187
یکشنبه 3 ژوئن 2018 - 8:13
فاقددیدگاه

سند جامع اربعین ایلام تا سال ۱۴۰۰ باید تدوین شود

معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام گفت: سند جامع چشم انداز اربعین استان ایلام باید تا سال 1400 تدوین و مفاد آن برای اجرا از سوی ستاد مرکزی اربعین تایید شده باشد.

محمد نوذری روز شنبه در نشست هماهنگی ستاد اربعین استان ایلام گفت: تدوین سند جامع چشم انداز اربعین ایلام باید با رویکرد وضعیت اقتصاد مردم استان و در قالب تعاملی با تمام دستگاه ها و نهادها باشد.
وی افزود: در این طرح جامع باید نیازسنجی های استان ایلام از جمله شرایط اقتصادی، گردشگری، فرهنگی توسط نهادها و دستگاه های مربوطه لحاظ شود.
معاون استاندار ایلام یادآور شد: برای اربعین امسال پنج استان مرکزی، لرستان، قم، گیلان و قزوین به عنوان استان های معین ایلام انتخاب شده اند که این پنج استان باید در ساخت و تکمیل زیرساخت های اربعین با استان ایلام قبل از آغاز آئین های اربعین همکاری داشته باشند.
نوذری اظهار کرد: امسال طرح تطابق تفضیلی برای موکب ها و ایستگاه های صلواتی با رعایت حریم پایانه های ترابری طراحی شده است و موکب ها باید در محل توقفگاه ها احداث شوند و از محل پل زائر تا میدان بزرگ اربعین هیچ موکبی حق استقرار ندارد.
وی گفت: همچنین برای جلوگیری از چند نرخی شدن کرایه مسافران باید از سوی ستاد اربیعن و کمیته حمل و نقل این ستاد نرخ هایی تعیین و به رانندگان وسایل نقیله ابلاغ تا از اجحاف حقوق مسافران جلوگیری شود.
معاون استاندار ایلام ایجاد فیبر نوری برای سهولت در برقراری ارتباطات، رفع مشکل روشنایی کمربند شرقی و تقاطع سه راهی آذر، ایمن سازی جاده های منتهی به شهرستان مهران را از نیازهای شهرستان مهران در زمان اربعین دانست.
نوذری تاکید کرد: اربعین یک مساله ملی و حتی بین المللی است که به واسطه اهمیت بالای آن باید همه دستگاه ها و نهادهای استان ایلام در زمینه برگزاری مطلوب و رفع نواقص آن مشارکت جدی داشته باشند.
وی با بیان اینکه ۱۰ کمیته با مسئولیت های مختلف در حوزه اربعین در استان ایلام تشکیل شده، افزود: این کمیته ها باید هر ۱۰ روز یکبار با تشکیل جلسات به بررسی روند فعالیت های محوله بپردازند و در این راستا مستندات فعالیت های خود را به دبیرخانه ستاد اربعین استان ارائه دهند.
وی تاکید کرد: باید دستگاه های امنیتی ملاحظات این حوزه را به همه دستگاه های عضو کمیته های ۱۰گانه ابلاغ کنند تا مشکل و معضل امنیتی ایجاد نشود.
معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام افزود: استان ایلام به واسطه مرز مهران باید از موضوع مهم اربعین بیشترین بهره های فرهنیگ، اقتصادی، اجتماعی، گردشگری و … را برای رشد و توسعه استان ایلام ببرد.

**
معاون اقتصادی استانداری ایلام هم گفت: با وجود آنکه کمیته اقتصادی اربعین یک کمیته نوپا است اما تاکنون نشست های متعددی با فعالان حوزه گردشگری، صنایع دستی، فرش برای معرفی هرچه بهتر استان ایلام صورت گرفته و در نشست با اتاق اصناف تامین کالاها و دیگرنیازهای زائران اربعین به این اتاق محول شد.
ایوب درویشی اظهار کرد: همچنین در این کمیته اقدامات مستمر ، کوتاه و بلندمدت در حوزه بهره مندی اقتصادی استان از اربیعن در دستور کار قرار گرفته است.
وی یاداور شد: بعد از رایزنی با مسئولان عراقی مقرر شد کمیته مشترکی برای ارائه خدمات مطلوب به زائران در استان واسط عراق تشکیل شود.

**
معاون عمرانی استانداری ایلام هم گفت: با توجه به حجم تردد زائران از مرز مهران در صدد ایجاد زیرساخت های موقت در مرزهای چیلات و چنگوله هستیم تا فشار به پایانه مرزی مهران کاسته شود و از مرز چنگوله به عنوان یک پایانه تجاری در مدت حضور زائران در مهران به منظور صدور کالا به عراق استفاده شود.
احمد کرمی افزود: قبل از فرا رسیدن اربعین باید زیرساخت های موقتی این دو مرز از جمله فیبرنوری، راه دسترسی، آب، سرویس های بهداشتی و توقفگاه ایجاد شود.
وی با ارائه گزارشی از وضعیت راه های در دست تکمیل مسیرهای منتهی به مرز مهران اظهار کرد: از استان های معین ایلام خواسته شده باید از هم اکنون برای تسریع در روند تکمیل زیرساخت های استان ایلام فعالیت و مشارکت خود را آغاز کنند.
به گزارش ایرنا، در این نشست که با حضور مسئولان برخی از دستگاه های اجرایی و نیز فرماندار و شهردار مهران برگزار شد، اعضا به بیان مشکلات، نیازها، پیشنهاد و انتقادها در حوزه اربعین پرداختند.
مرز بین المللی مهران که در طول سال های اخیر به مهم ترین گذرگاه صادرات کالاهای ایرانی به عراق تبدیل شده بود، مدتی است با مشکلاتی روبرو شده و روز به روز شاهد کاهش میزان صادرات از این خروجی بین المللی هستیم.
هر سال بر ارزش دلاری و وزن کالاهای صادراتی و در کنار آن تنوع کالاها نیز افزوده می شد بطوریکه سال ۹۵ بیش از ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار انواع کالاهای ایرانی و ترانزیتی از این نقطه به عراق ارسال و باعث شد مهران به عنوان گزینه و انتخاب نخست تجار و بازرگانان برای ارسال کالا به این کشور با توجه به مسافت کوتاه تا شهرهای مرکزی عراق و امنیت بسیار مطلوب آن برگزیده شود.
این روند از سال گذشته مختل شد و میزان صادرات از این نقطه از حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است.
مرز رسمی مهران در جنوب باختری و فاصله ۹۰ کیلومتری شهر ایلام کانون اصلی سفر گردشگران مذهبی در مناسبت های گوناگون دینی به مکان های مقدس کشورهای عراق و ایران است.
روزانه به طور میانگین و در شرایط عادی نزدیک به ۶ هزار زائر ایرانی و عراقی از این گذرگاه مرزی به ۲ کشور سفر می کنند.

منبع: ایرنا ایلام

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.