کدخبر : 6920
دوشنبه 30 آوریل 2018 - 9:42
فاقددیدگاه
استاندار ایلام در دیدار با جمعی از مردم بخش چوار:

برای ارتقاء بخش چوار به شهرستان تلاش خواهم کرد

تخصیص منابع آب در زمان من نبوده و با توجه به مطالبه درست مردم، بایستی از طریق وزیر نیرو برای تجدد نظر در شیوه توزیع و اصلاح آن اقدام کنیم.

پایگاه خبری جامک: از ابتدای ورود به استان پیگیر ارتقاء بخش چوار به شهرستان بودم و در حال حاضر نیز برای اجرای این خواسته مردم تلاش خواهم کرد.

استاندار ایلام در دیدار با جمعی از بزرگان و معتمدین بخش چوار اظهار داشت: وجود چهره های با نفوذ، کاریزما با مسئولیت پذیری اجتماعی، از ظرفیت های خوب مردم چوار است که می توانند در روند توسعه و رشد این منطقه تاثیرگذار باشند.

“قاسم سلیمانی دشتکی” ادامه داد: در بازدید از صنایع و ظرفیت های صنعتی بخش چوار مخصوصا پتروشیمی شاهد اعتراض برخی از جوانان به نحوه استخدام ها و عدم توجه به آنان بودم که بایستی به مطالبات معترضین در چارچوب قانون رسیدگی و آنچه حق است اجرا شود.

استاندار ایلام خاطر نشان کرد: حرف حق و قانونی را نباید به روش غیر قانوی پیگیری نمود زیرا این شیوه رفتاری باعث فرار سرمایه گذار و آسیب رساندن به خود مردم همان منطقه می شود. وی تقسیم بندی نیروهای درون استان به بومی و غیر بومی یک آسیب جدی دانست و بیان داشت: پافشاری بر به کارگیری نیروهای هر منطقه در پروژه ها و فرصت های شغلی همان منطقه، به صلاح نیست..

مهندس سلیمانی خاطر نشان کرد: بخش زیادی از نیروهای پتروشیمی سالهاست کسب تجربه کرده اند بنابراین با اجرای طرح پتروشیمی مهران و دهلران بایستی زمینه استفاده از این نیروها نیز فراهم گردد.

استاندار ایلام به موضوع حقابه سامانه گرمسیری اشاره و بیان داشت: تخصیص منابع آب در زمان من نبوده و با توجه به مطالبه درست مردم،  بایستی از طریق وزیر نیرو برای تجدد نظر در شیوه توزیع و اصلاح آن اقدام کنیم. وی اتمام پروژه سد گلال به عنوان منبع اصلی تامین آب مورد نیاز منطقه مخصوصا صنایع بزرگ ایجادی را ضروری دانست و ابراز داشت: اعتبار و منابع لازم برای به پایان رسیدن این طرح اختصاص یافته است.

نماینده عالی دولت در استان ایلام اعلام کرد: بایستی تقاضای صاحبان زمین های زراعی که دارای اسناد و مدارک هستند و در حال حاضر توسط منابع طبیعی به عنوان اراضی ملی اعلام شده اند مورد بررسی قرار گیرد و مطابق با دستورالعمل های صادره توسط وزارت جهاد کشاورزی این اختلافات حل و فصل شوند.

این مسئول با اختصاص ۱۵ میلیارد ریال منابع لازم برای ترمیم، بهسازی و اصلاح شبکه آبرسانی روستاها موافقت کرد و همچنین دستور تشکیل کارگروه تخصصی با حضور مدیران راه و شهرسازی، سایر سازمان های مرتبط و با مسئولیت فرماندار ایلام برای بررسی وضعیت راههای روستایی بخش چوار صادر کرد. مهندس سلیمانی شرکت زیرساخت را موظف به رفع مشکلات آنتن دهی تلفن همراه در همه روستاهای بخش چوار نمود.

اضافه می شود، در ابتدای این جلسه؛ “فتاح کمری” به عنوان اولین نفر از مدعوین، بخش چوار را قدیمی ترین بخش استان با سابقه ۸۱ ساله اعلام و اظهار داشت: عظیم ترین ذخایر نفت و گاز، استقرار صنایع بزرگ پتروشیمی، پالایشگاه گاز و شهرک صنعتی در حوزه جغرافیای این بخش قرار دارند اما کمترین سهم اشتغال مخصوصا به کارگیری نیروهای تحصیلکرده بیکار، مربوط به ساکنین این منطقه می باشد.

فتاح کمری به همراهی خالصانه مردم این بخش با سیاست ها و برنامه نظام اشاره و اضافه کرد: مردم چوار هیچگاه هزینه ای به نظام تحمیل نکرده اند و در زمان جنگ تحمیلی نیز منازل آنان پناهگاه و مامن مهاجرین و آوارگان دیگر مناطق جنگزده استان بود.

فتاح کمری با اشاره به برخی مشکلات اساسی بخش چوار اظهار داشت: کمبود شدید آب شرب و خالی شدن روستاهای بخش به دلیل نداشتن آب آشامیدنی یکی از آسیب های جدی است که نیازمند اتخاذ راهکار اساسی است. وی خاطر نشان کرد: برای رفع این مشکل قرار شد انتقال آب سیاهگل ایوان به روستاهای انجام شود اما بنا به دلایلی که بیانش جایز نیست این طرح متوقف شد.

این معتمد و فعال فرهنگی  و اجتماعی بخش چوار اضافه کرد: با استقرار پتروشیمی و صنایع وابسته به حوزه نفت و گاز در این منطقه، امید در مردم زنده شد به طوری که زمین مورد نیاز این پروژه ها خالصانه و با نازلترین قیمت در اختیار آنان قرار گرفت اما با بی توجهی صاحبان این شرکت ها، رویای جذب نیرو از میان افراد بیکار این بخش تحقق نیافت و ما  روز به روز شاهد اعتراض جوانان بیکار منطقه هستیم.

فتاح کمری رعایت عدالت در جذب نیروی انسانی مورد نیاز این پروژها ضروری دانست و خاطر نشان کرد: مدیران این واحدها بایستی به تقاضای افراد برای اشتغال رسیدگی و اقدام کنند. وی در پایان سخنانش به سهم ناچیز اختصاص آب مورد نیاز از محل سامانه گرمیسری به زمین های مردم بخش چوار اشاره و اظهار داشت: از ۱۴ هزار هکتار زمین قابل کشت در پایین دست لوله انتقال، تنها ۳۰۰ هکتار منظور شده است که این میزان بسیار ناچیز و فاقد توجیه فنی و اقتصادی برای امور کشاورزی و بهره برداری می باشد.

در ادامه این نشست، “رحیم فیض الهی” دیگر سخنران و نماینده مدعوین، موضوع خروج و عدم استفاده بهینه از آب رودخانه های بخش چوار را به عنوان یک فرصت سوزی اقتصادی دانست و به تشریح کارشناسی میزان حقابه سامانه گرمیسیری به مردم منطقه با اعداد و ارقام پرداخت. وی همچنین تملک بخش زیادی از زمین های زراعی مردم بخش چوار توسط اداره منابع طبیعی و اعلام آنها به عنوان عرصه های ملی از دیگر مشکلات مردم برشمرد و اضافه کرد: این اراضی از قدیم و الایام متعلق به صاحبانشان بوده و مالکان اصلی آنها مردم هستند نه دولت.

“روح الله انوری پور” دیگر سخنران این جلسه، به فرایند طی شده برای ارتقاء بخش چوار به شهرستان پرداخت. وی به طرح توجیهی ارائه شده به ستاد تقسیمات وزارت کشور اشاره و بیان داشت: همه مولفه های مورد نیاز برای ارتقاء این بخش به شهرستان وجود دارد.

“طاهر حیدرزاده” یکی دیگر از اعضای این نشست بود که مساله کمبود آب، فرسودگی شبکه آبرسانی، مشکلات راههای روستایی، عدم آنتن دهی موبایل و نبود اینترنت، عدم بهره مندی روستاهای این منطقه از نعمت گاز شهری، بی توجهی پیمانکاران و مدیران شرکت های نفتی به استفاده از نیروی کار حتی کارگران فصلی  و فاقد تخصص، ضرورت راه اندازی بازارچه هلاله شمالی به عنوان قدیمی ترین گذرگاه بین مردم ساکن منطقه و آن طرف مرز در کشور عراق، عدم برنامه ریزی برای بهره گیری از منابع آب رودخانه های گدارخوش و تلخاب و…  مواردی بود که توسط وی مطرح شد.

“کریم منصوری”، “شکرالله میری” و “قیطاس نظری” دیگر افرادی بودند که در اهمیت رسیدگی به مشکلات مردم منطقه چوار سخن گفتند. شعرخوانی زیبای “سلیمان عباسی” در آخر و قرائت دلنشین “موسی عبدی” در ابتدای جلسه از جلوه های زیبای این نشست مردمی در فضایی دوستانه و کاملا صمیمی بود.

حضور معاون سیاسی و امنیتی، فرماندار ایلام، مدیر کل روابط عمومی استانداری، مدیر حوزه دفتر استاندار، مدیران عامل آبفای استان و آبفای روستایی، مدیر عامل آب منطقه ای، مدیر کل راه و شهرسازی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و معاون اداره کل منابع طبیعی و پاسخگویی آنها به سوالات از نکات مثبت این جلسه بود.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.