کدخبر : 6812
پنج‌شنبه 15 مارس 2018 - 23:44
فاقددیدگاه

نقدی بر اظهارات آقای استاندار در نشست هم اندیشی با رسانه های استان ایلام

استان ایلام از لحاظ نیروی انسانی یک استان غنی است و کم نیستند جوانان و مدیرانی که از حامیان واقعی دولت بوده و می توانند نقش مهمی در آینده استان داشته باشند . جوانانی که در ایام انتخابات صادقانه برای پیروزی دولت تدبیر و امید تلاش کردند

پایگاه خبری جامک: نجم الدین موسی نژاد

حاشیه های نشست خبری استاندار ایلام همچنان ادامه دارد و باید دید موضوع اختلاف استاندار با مدیران چگونه حل می شود؟

چند روز پیش نشست خبری استاندار ایلام با اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست بحث هایی از سوی جناب سلیمانی دشتکی مطرح شد که حاشیه های مختلفی به همراه داشت .

موضوع اولی که واکنش های متفاوتی در پی داشت این گفته استاندار بود که سه مدیری که منصوب وی نیستند حق شرکت در جلسات استانداری را نداشته و بودجه ای نیز در اختیارشان قرار نخواهد گرفت!

مطالب مختلفی در حمایت و نقد این موضع گیری منتشر شد. برخی ها این حرکت را مقتدرانه و نشانه صلابت استاندار ایلام دانستند و به تعریف و تمجید از مقام اول اجرایی استان پرداختند. گروهی دیگر نظر متفاوتی داشته و اظهار می کردند این برخورد سلیمانی دشتکی به دور از قانون محوری و منطق عقلانیت است.

استاندار هر استان نماینده عالی دولت و مسول اجرایی آن استان محسوب شده و دخالت در انتصاب مدیران استانی حق مسلم وی می باشد، چنانکه این موضوع در قانون هم دیده شده و این اختیار برای استانداران لحاظ گشته است .

اما در شرایط فعلی که سه مدیر بدون مشورت با استاندار ایلام انتخاب شده اند چه باید کرد؟

آیا موضع گیری سلیمانی دشتکی و تصمیم وی منطقی و عقلانی است؟

هدف ایشان از اتخاذ چنین موضعی چیست و چه آثار مثبت و منفی در پی خواهد داشت؟

جناب استاندار باید بداند که عدم تخصیص بودجه به چند نهاد عمومی به هیچ وجه تنبیه مناسبی برای مدیران آن مجموعه ها نیست و دود این تصمیم به چشم کارکنان آن ادارات و عموم مردمی خواهد رفت که به هر نحو از خدمات این ارگانها استفاده می کنند. بنابراین اگر ایشان از سایر راهکارهای موجود و اختیارات خود استفاده کرده و مشکل را از طریق سازمان و وزارتخانه متبوع حل نماید بسیار منطقی تر و کم هزینه تر خواهد بود.

بعید نیست در شرایط به وجود آمده فعلی مدیران ارشد سازمان های مورد مناقشه نیز مانند استاندار ایلام سر دنده لج افتاده و بخواهند قاطعیت خویش در تصمیم گیری را نشان دهند، به همین دلیل حمایت خود را از مدیر استان بیشتر کنندکه این امر باعث شروع تحرکات جریزه ای در استان شده و هماهنگ کردن دستگاه ها با هم بسیار سخت می گردد .

البته نباید از یکی از کوتاه ترین راههای حل مساله که استعفای محترمانه مدیران مربوطه است غافل شد. مدیران این سه نهاد که نام آنها هنوز به طور رسمی و.غیر رسمی اعلام نشده است نیک می دانند که در فضای ایجاد شده فعلی ماندگاری آنان هم برای سازمان و هم برای شخصیت حقیقی آنها هزینه های زیادی دارد و اگر با کمال شهامت و اقتدار استعفای خویش را با ذکر دلیل به طور رسمی اعلام نمایند جایگاه ویژه ای در بین مردم و محافل سیاسی و اجتماعی پیدا خواهند کرد. آنان بابد بپذیرند که در حال حاضر سلیمانی دشتکی استاندار ایلام است و این استعفا به معنای ناتوانی آنان نیست بلکه به معنای عزم فرد برای رفع مشکلات و گام برداشتن جهت تسریع در روند توسعه استان است .

راهکار دیگر شاید این باشد که استاندار ایلام با صبر و حوصله بیشتر برای حل مشکل اقدام کند و در گام نخست مدیر را به حضور فراخوانده و با وی مباحثه داشته باشد . اگر جناب مدیر دارای تخصص لازم بوده و سیاستهای دولت را پذیرفته باشد اصرار به جابجایی وی به دور از انصاف است .

هرچند احتمالا ترس استاندار از باب شدن رویه انتصاب های هماهنگ نشده و تمایل ایشان در به رخ کشیدن قدرت مدیریتش مانع از انتخاب این راهکار خواهد شد . چرا که اگر سلیمانی دشتکی بنای حل و فصل موضوع از طریق خود مدیران را داشت می توانست قبل از رسانه ای کردن جریان ، به آن پایان دهد .

آنچه مسلم است این است که ادامه اختلافات به زیان استان و مردم بوده و شایسته است بزرگان و دلسوزان استان نسبت به حل اختلافهای اینچنینی تلاش بیشتری داشته باشند .

موضوع دومی که استاندار ایلام در نشست رسانه ای خود بیان کرد اشاره به مشاوران و عدم وجود استاندار در سایه بود .

اشارات این بحث ها به “حسین فرهادی بابادی” مشاور امور ابلاغی استاندار بود که اتفاقا با توجه به حرکات و ژست های ایشان واژه ” استاندار در سایه ” بر سر زبان ها افتاده است.

جوانی بدون سابقه اجرایی آنچنانی که به گفته مطلعان اکنون پای ثابت بسیاری از جلسات و تصمیمات استان است. کسی که به نمایندگی از استاندار به مناطق مختلف استان سفر کرده و مورد استقبال و عنایت فرمانداران و مدیران ارشد قرار می گیرد.

شنیده ها حاکی است که گاهی برخی مدیران دستگاه های اجرایی را نیز مورد عتاب و خطاب قرار داده و حتی یکی از راه های جلب نظر استاندار ایلام در موضوع عزل و نصب ها همین جوان مشاور است. اینکه یک جوان پرتلاش در حلقه مدیریتی استان قرار بگیرد ذاتا امر مثبتی است اما چند نکته مهم نیز در این میان وجود دارد.

معنای کلمه مشاور مشخص است و منطق این است که مدیران ارشد برای بهره مندی از تخصص و نظرات کارشناسی افراد از آنان به عنوان مشاور خود استفاده کنند. اما هنگامی که مشاور در مقام بک مدیر اجرایی ظاهر شده و جایگاه مشاوره ای به متمایل به یک سمت اجرایی نماید، طبیعی است که انتقادات شروع شده و نگاه های افکار عمومی به افراد به سمت منفی گرایش پیدا خواهد کرد .

استان ایلام از لحاظ نیروی انسانی یک استان غنی است و کم نیستند جوانان و مدیرانی که از حامیان واقعی دولت بوده و می توانند نقش مهمی در آینده استان داشته باشند . جوانانی که در ایام انتخابات صادقانه برای پیروزی دولت تدبیر و امید تلاش کردند و.قبل و.بعد از آن هم در قالب گروه ها و احزاب مختلف منادی تفکر عقلانیت بودند . این پتانسیل غیر از انبوه جوانان و فعالانی است که گرایش و تمایل سیاسی خاصی ندارند اما در حوزه های مختلف علمی ، اجرایی و فرهنگی افرادی صاحبنظر و با تجربه هستند .

قطعا یکی دیگر از دلایلی که جناب فرهادی بابادی در افکار عمومی مورد نقد قرار می گیرد همین موضوع است و ایشان باید بداند در استانی مستقر شده است که افراد بسیار فعال تر و توانمندتر از او حضور دارند . پس باید با دقت نظر بیشتری گام برداشته و نگاه مضاعفی به بهره مندی از نظرات و ایده های جوانان و متخصصان این دیار داشته باشد .

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.