کدخبر : 6613
سه‌شنبه 9 ژانویه 2018 - 11:26
فاقددیدگاه

برنامه محلی “مانگه شو” ترویج بلوک بندی ایلیاتی

شوربختانه این رفتارها بیشتر از همه در میان اقشار تحصیلکرده نمود فراوانی یافته است. و بدتر از همه این که برخی برنامه های محلی صدا و سیمای مرکز ایلام به جای همگرایی و ایجاد وحدت بین طیف های اجتماعی، خود به یکی از عوامل بلوک بندی های ایلیاتی تبدیل شده است.

پایگاه خبری جامک

“وحدت” کلید واژه ای است که این روزها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. استان ایلام که جمعیت آن ترکیبی از ایلات و طوایف بزرگ و ریشه دار می باشد، مردمانش قرن هاست با تعامل، مهربانی و الفت، بدون توجه به وابستگی به فلان ایل و یا قبیله، در همه رویدادها و وقایع تلخ و شیرین، در کنار یکدیگر، با شادی های هم، شاد بوده اند و در غم های همدیگر شریک شده اند.

با پیشرفت تکنولوژی و ماشینی شدن زندگی و به تبع آن شکل گیری شیوه های رفتاری جدید، انتظار می رفت که شاهد تحولاتی در ساختارهای اجتماعی استان باشیم به طوری که رفتارهای حسنه زندگی ایلیاتی تقویت شده و تعصبات و نگرش های قوم گرایانه حذف شود. اما به نظر می رسد هرچه امکانات به روزتر و تکنولوژی ها مدرن تر می شوند، به همان میزان تعصبات ایل سواری تقویت شده و روز به روز دایره بلوک بندی های ایلیاتی در گستره جغرافیای ایلام محدودتر و کم عمق تر می شوند.

شوربختانه این رفتارها بیشتر از همه در میان اقشار تحصیلکرده نمود فراوانی یافته است. و بدتر از همه این که برخی برنامه های محلی صدا و سیمای مرکز ایلام به جای همگرایی و ایجاد وحدت بین طیف های اجتماعی، خود به یکی از عوامل  بلوک بندی های ایلیاتی تبدیل شده است.

برنامه محلی “مانگه شو” که چند دوره است توسط یک تیم واحد مدیریت و راهبری می شود، خواسته یا ناخواسته به ترویج بلوک بندی ایلیاتی دامن زده است. عوامل تصمیم گیر این برنامه به جای جمع کردن طیف های همگن با خلصت های مشترک در کنار هم  بدون در نظر گرفتن وابستگی ایلی و طایفه ای آنها، با دعوت از افراد یک ایل، طایفه، قوم و یا تقسیم بندی شهرستان های شمال و جنوب، به صورت غیر مستقیم رقابت های منفی ایلیاتی را کلید زده است.

به عنوان نمونه برنامه دوشنبه شب با موضوع عملیات آزاد سازی میمک بازخوردهای خوبی به دنبال نداشت. قطعا نیت و قصد دست اندرکاران برنامه مانگه شو گرامیداشت این روز به شیوه ای متفاوت بود. اما در نوع تولید محتوا و دعوت از همه افراد دخیل در این رویداد مهم، دچار خطا شدند که همین امر باعث شد خیلی از مخاطبین این برنامه با ارسال پیام های اعتراض آمیز به #جامک خواستار واکنش بودند که به دلیل پرهیز از ایجاد حاشیه این پیام ها منتشر نشد.

بنابراین تصمیم گیران و تصمیم سازان رسانه محلی صدا و سیمای مرکز ایلام بایستی بیش از هر نهادی مراقبت کنند تا مردم استان وارد مقوله قوم گرایی و برجسته شدن تعصبات ایلیاتی نشوند. لازم است مدیریت این تشکیلات از طریق پایش مستمر و بررسی بازخوردهای هر برنامه تولیدی، اجازه ندهند این تریبون به ابزار اختصاصی برای برجسته سازی یک منطقه و یا معرفی گروه خاصی تبدیل شود.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.