کدخبر : 6383
دوشنبه 6 نوامبر 2017 - 13:30
فاقددیدگاه

افتخار بازنشر تصاویر خودکشی در رسانه های اجتماعی را از خود سلب کنیم

طلاع رسانی مشفقانه و دلسوزی متولیان مراکز آموزشی، معلمان، اولیاء مدرسه و تاکید بر پرهیز از بازنشر این گونه مطالب در لابه لای مطالب آموزشی و کلاس های درس، می تواند به عنوان قدم های موثری در قطع زنجیره نشر این گونه تصاویر و فیلم های آسیب زا باشد.

پایگاه خبری جامک/ مهدی کاکاخانی

@jammak

در طی چند روز اخیر کلیپ مربوط به لحظات قبل از خودکشی دو دختر در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که بدون توجه به واقعی و یا غیر واقعی بودن آن، بازنشر این گونه فیلم ها می تواند عواقب بسیار بدی برای افراد جامعه به همراه داشته باشد.

بی تردید انتشار عکس و کلیپ های مربوط به خودکشی در رسانه ها نمی تواند عمل اخلاقی تلقی شود و لازم است از نشر آنها ممانعت به عمل آید. ممکن است بخش زیادی از افراد جامعه با دیدن این تصاویر مشکل خاصی نداشته باشند اما همین تصاویر احتمال دارد باعث تشویق یک فرد متبلا به افکار خودکشی شده و نیت خود را عملی کند.

علاوه بر آن دیدن فیلم و کلیپ هایی با این مضامین در شبکه های اجتماعی درد و رنج خانواده هایی که عضوی از آنها بدین شیوه از دست رفته است را دوچندان می کند و این ها همه باعث آسیب رساندن به کانون خانواده ها و ملتهب نمودن فضای عمومی جامعه می شود.

به اعتقاد کارشناسان این حوزه، پدیده خودکشی برخلاف سایر آسیب های اجتماعی، “سرایت پذیر” می باشد. بعضا مشاهده شده است که در یک روستا و یا یک محله پس از اقدام به خودکشی یک فرد، متعاقب آن افراد دیگری با همان شیوه و انتخاب آن روش برای پایان دادن به زندگی خود اقدام نموده اند. بنابراین فارغ از برداشت های سیاسی و بعضا تسویه حساب های حزبی و جناحی، ممکن است محافظه کاری در انتشار آمار و اخبار این حوزه متاثر از همین یافته های علمی باشد.

براساس آمارهای موجود، استان ایلام به عنوان یکی از مناطق آسیب پذیر از  نظر پدیده خودکشی محسوب می شود و سالانه آمارهای نگران کننده ای از تعداد مرگ و میرهای افراد ساکن این استان به این شیوه منتشر می شود. بنابراین بایستی تمهیدات بیشتری اتخاذ گردد تا فضای عمومی استان با این گونه اخبار و فیلم های تاثیرگذار و محرک، پر نشود.

اطلاع رسانی مشفقانه و دلسوزی متولیان مراکز آموزشی، معلمان، اولیاء مدرسه و تاکید بر پرهیز از بازنشر این گونه مطالب در لابه لای مطالب آموزشی و کلاس های درس، می تواند به عنوان قدم های موثری در قطع زنجیره نشر این گونه تصاویر و فیلم های آسیب زا باشد.

علاوه بر آن خانواده ها نیز بایستی بیش از هر زمان دیگری نسبت به محتوای مطالب دریافتی از شبکه های مجازی توسط فرزندان خود حساس باشند و با شیوه های اعتماد ساز و توصیه های خیرخواهانه بستر دسترسی به این گونه مطالب را به حداقل برسانند بدان امید که دیگر هیچگاه شاهد مرگ انسانی به این طریق نباشیم.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.