کدخبر : 6365
شنبه 4 نوامبر 2017 - 12:17
فاقددیدگاه
دبیر علمی دومین کنفرانس بین المللی گرد و غبار:

تبادل تجربه بین محققان ایرانی و سایر کشورها برای مقابله با ریزگردها

هدف اصلی ما فراهم‌ سازی فرصت تبادل تجربه بین محققان ایرانی و سایر کشورهای جهان برای مقابله پدیده گرد و غبار است

💢دکتر نورالدین رستمی

هدف اصلی ما فراهم‌ سازی فرصت تبادل تجربه بین محققان ایرانی و سایر کشورهای جهان برای مقابله  پدیده گرد و غبار است
🔸 کشور ایران در معرض وقوع پدیده گرد و غبار هم در مقیاس محلی و هم در مقیاس منطقه‌ ای و جهانی قرار دارد و  مناطق غربی کشور به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقلیمی و نزدیکی به بیابان ‌های کشورهای مجاور مانند عراق، سوریه، اردن، یمن و عربستان، بیشتر در معرض سامانه‌ های گرد و غبار هستند. مطالعات نشان می ‌دهد، خصوصیات پدیده گرد و غبار در سا ل‌های اخیر از قبیل غلظت و اندازه ذرات معلق، تداوم، وسعت و زمان متفاوت بوده و بسیار بیشتر از طوفان ‌های گرد و غبار گذشته است و این وضعیت سبب نگرانی ‌های بسیاری در حوزه‌ های انسانی و محیطی شده است.
🔸در بخش غربی و جنوب غربی ایران این پدیده اثرات مخرب‌ تری داشته و در کوتاه‌ مدت اثرات نامطلوبی بر محیط‌ زیست، اقتصاد و سلامت ساکنین استان ‌های درگیر با این پدیده و به ویژه شهرها و استان ‌های مرزی غرب و جنوب غربی کشورمان همانند خوزستان و ایلام داشته است.دبیر علمی دومین کنفرانس بین المللی گرد و غبار، در توضیح آسیب های این پدیده در استان ایلام، اظهار کرد:
🔸استان ایلام در غربی ‌ترین نقطه ایران با وسعت ۲۰۱۵۰ کیلومترمربع، دارای مناطق خشک و بیابانی نظیر مهران و دهلران در جنوب استان است که جزء کانون‌ های دائمی و مهم تولید گرد و غبار به شمار می ‌رود. این استان دارای ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق بوده و همواره از سوی این کشور در معرض طوفان ‌های بزرگ گرد و غبار می ‌باشد.
🔸دانشگاه ایلام با احساس مسئولیت در قبال پدیده گرد و غبار، پیشنهاد برگزاری دومین همایش بین‌ المللی گرد و غبار را ارائه نموده تا با همکاری سازمان ‌های ملی و بین‌المللی و دانشگاه ‌های داخلی و خارجی از قبیل کشور عراق این مجمع علمی را برگزار نماید. در همین راستا با توجه به انعقاد تفاهم ‌های علمی تحقیقاتی بین دانشگاه ایلام و دانشگاه‌ های عراق، می ‌توان از مشارکت این دانشگاه ‌ها در برگزاری این کنفرانس استفاده نمود.
🔸این کنفرانس در سه محور اصلی عوامل پیدایش و گسترش پدیده گرد و غبار، پیامدهای ناشی از گرد و غبار و راهکارهای مقابله با این پدیده و با هدف فراهم‌ سازی فرصت تبادل تجربه بین محققان ایرانی و سایر کشورهای جهان در تاریخ ۵ تا ۷ اردیبهشت ‌ماه ۱۳۹۷ در دانشگاه ایلام برگزار می‌ گردد؛ بنابراین از همه متخصصین، اساتید، محققین، دانشجویان، سازمان‌ ها، شرکت ‌ها و بخش‌ های غیردولتی و سمن ‌ها دعوت به عمل می‌ آورد که یافته ‌های خود را در خصوص گرد و غبار ارائه نموده و در بحث ‌های علمی شرکت نمایند.
🔸برگزاری این همایش بین‌المللی فرصت خوبی برای محققین و کارشناسان کشور و سایر نقاط دنیا به منظور ارائه نقطه نظرات، دانش فنی و تبادل اطلاعات در زمینه ‌های مختلف مرتبط با پدیده گرد و غبار باشد. همچنین با برگزاری این همایش در ایلام، پیشنهادات و راهکارهای عملی جهت کاهش خسارت، پیشگیری و کنترل همیشگی طوفان گرد و غبار در استان ایلام ارائه گردد.
🔸ضمناً سایت این همایش به آدرس icd2018.ilam.ac.ir آماده دریافت مقالات محققین عزیز می باشد.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.