کدخبر : 6265
سه‌شنبه 17 اکتبر 2017 - 12:39
فاقددیدگاه

خبر کذبی که خوشایند بعضی ها شد

دوستان و همکاران رسانه ای؛ همه باید دست به دست هم داده و با هوشمندی اجازه ندهیم اشخاص فرصت طلب، سودجود و چند وجهی که برای گرفتن پست و مقام به هر ریسمانی چنگ می زنند، از موقعیت و جایگاه رسانه ها سوء استفاده کنند.

پایگاه خبری جامک/ مهدی کاکاخانی

روز شنبه ۲۲ مهرماه، خبری توسط یکی از خبرگزاری های رسمی تحت عنوان “اقدام قاطع و ستودنی استاندار ایلام با موضوع اخراج برخی مدیران از ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ایلام” منتشر شد که در شبکه های مجازی استان و حتی چهارمحال و بختیاری نیز بازخورد قابل توجه ای داشت. خبری که از اساس کذب بود و این که چه عاملی باعث تنظیم چنین خبری شده جای بحث و تامل دارد.

ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از جمله کارگروه های تخصصی است که بایستی به ریاست شخص استاندار برگزار شود. در سنوات اخیر این کارگروه عموما به ریاست “حشمت الله عسکری” معاون وقت استاندار تشکیل می شد.  بعد از تغییر و تحولات مدیریتی، اولین جلسه در دور جدید، با حضور شخص “قاسم سلیمانی دشتکی” استاندارایلام برگزار شد.

اما اصل ماجرا چه بود؟ این جلسه با تاخیر ده دقیقه ای آغاز شد. ابتدا رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان دبیر کارگروه گزارشی از مصوبات جلسات قبل، اقدامات و درصد عملیاتی شدن تصمیمات ارائه کرد. در ادامه رئیس جلسه نیز نکاتی یادآور شدند. مواردی از قبیل؛ اهمیت برگزاری جلسات فرعی در قالب تیم های کارشناسی، ضرورت حمایت از تولیدات استان و همچنین یافتن دستورالعمل ها و راه های قانونی برای حمایت از تولید و رفع مشکلات صنعت استان و سایر موارد.

بی تردید نوع اداره جلسات و نحوه گفتمان استاندار جدید در جمع مدیران ادارات و سازمان ها، متفاوت از نوع مدیریت استاندار سابق می باشد و این تفاوت ها و عدم شناخت از روحیات همدیگر، باعث ایجاد حواشی می شود. شیوه استاندار جدید، تقریبا تداعی کننده دوران مدیریت “محمود عباس زاده مشکینی” استاندار اسبق ایلام است. وی هم در آن زمان برای تفهیم موارد مهم و جلب توجه اعضای جلسات، از تخته و ماژیک استفاده می کرد روشی که از نوع خود جالب بود.

به نظر می رسد “قاسم سلیمانی” سعی دارد اعضاء را  به ارائه نظر و پیشنهاد پیرامون موضوع جلسه وادار نماید اما بعضا مشاهده می شود با قطع مکرر سخنان افراد، تذکرات متعدد و تا حدودی تاختن و حمله به مدیران،  باعث رخ داد حاشیه هایی می شود که نتیجه آن تهیه چنین اخباری در سطح رسانه هاست. البته در خصوص انتخاب این شیوه و نوع برخورد با مدیران انتقاداتی وجود دارد که در فرصتی دیگر به آنها پرداخته می شود.

حال سوالات متعددی مطرح است؛ چه کسی یا کسانی آرزو دارند چنین برخوردی با مدیران صورت گیرد؟ هدف از این شیوه خبرسازی و خبررسانی چیست؟ چرا احساس می شود اخراج مدیران و بدرفتاری با آنان می تواند باعث محبوبیت استاندار در افکار عمومی شود؟! آیا این شیوه رفتاری استاندار نمی تواند بهانه ای برای تضعیف روحیه مدیران فعلی و بسترسازی برای تغییر آنها باشد؟! چرا مسوولین استانداری در مقابل انتشار این خبر کذب واکنش نشان نداده و آنرا تکذیب نکردند؟ آیا تکذیبیه فقط برای اخبار ناخوشایند است یا این که لازم است در مقابل اخبار خوشایند اما نادرست و غیر واقعی هم بایستی واکنش نشان داد؟

کلام پایانی خطاب به دوستان و همکاران رسانه ای؛ همه باید دست به دست هم داده و با هوشمندی اجازه ندهیم اشخاص فرصت طلب، سودجود و چند وجهی که برای گرفتن پست و مقام به هر ریسمانی چنگ می زنند، از موقعیت و جایگاه رسانه ها سوء استفاده کنند.

همچنین  انتظار می رود روزنامه نگاران با تجربه، صاحب قلم و دلسوز فعال در خبرگزاری ها، سایت های خبری، نشریات محلی و سراسری بیشتر وقت گذاشته و افکار عمومی را براساس منطق و بر محور اولویت بخشیدن به پیگیری منافع عمومی و تقویت مطالبات به حق مردم مدیریت کنند و با اطلاع رسانی درست و تولید محتوای واقعی، زمینه انتشار هرگونه شایعه، اخبار کذب، قهرمان پروری های پوشالی، بزک کردن مدیران ناتوان را مسدود نمایند.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.