کدخبر : 6232
جمعه 29 سپتامبر 2017 - 19:07
فاقددیدگاه

قصابی های شناسنامه دار ایلام به کشتار غیر مجاز دام باختند

پیامدهای زیانبار کشتار غیر مجاز دام در مناطق مختلف ایلام به مخاطره بهداشت و سلامت فردی و عمومی محدود نمانده بلکه پا در حوزه اشتغال نیز گذشته است ،گزارش های دریافتی از رکود کار و درامد و تعطیلی بسیاری از واحدهای قصابی شهر و استان ایلام خبر می دهند.

به دیگر سخن ذائقه عمومی و. الگوی خرید عموم همشهریان ایلامی موجب شده از یکسو شمار زیادی از افرادی که پیشتر شاید درحوزه تولید دامی و زراعی فعالیت می کردند به کشتار غیرمجاز دام روی اورند.
و از طرف دیگر که بدتر ان هم است ، تعدادی از افراد که سالیان طولانی هویت شغلی و موقعیت درامدی خودرا براساس عرضه کننده رسمی و مطمئن فراورده های گوشتی به همشهریان تعریف کرده اند اکنون دچار رکود شغلی
، متحمل زیاد و مجبور به ترک شغل شده اند.
یکی از فروشندگان غیر مجاز گوشت قرمز در ایلام گفت: معمولا هر روز سه الی چهار گوسفند در خانه کشتار می کنم و پدرم در بسته های مختلف به مشتریان خاص خودمان به فروش می رساند.
وی که خواست نامش فاش نشود اظهار کرد: من مدرک فوق دیپلم دارم اما بیکار هستم و برای رهایی از بیکاری به این شغل رو آورده ام.
وی درآمد شغل خود را مناسب ارزیابی کرد و گفت: با همراهی پدرم که گوشت ها را برای فروش به سطح شهر می برد و مادرم که کله پاچه ها را تمیز و می فروشد، درآمد مناسبی داریم.
وی در خصوص نگرانی مردم از شیوع بیماری های مشترک دام و انسان نیز گفت: برخی از همسایگان ما از این وضعیت ناراضی هستند و از ما گوشت خریداری نمی کنند اما برخی دیگر که مشتری ثابت ما هستند و همواره گوشت با کیفیت به آنها فروخته ایم از این کار ما استقبال می کنند.
وی در خصوص خطرات آلودگی های ناشی از خونابه و ضایعات کشتارها نیز افزود: هر شغلی دردسرهای خاص خود را دارد و ما هم برای امرار معاش و تامین هزینه های زندگیمان مجبوریم که این بخش مشمئز کننده را نیز تحمل کنیم.
در طرف مقابل این رونق ، رکود واحدهای رسمی عرضه گوشت شهرایلام قرار دارد.
یکی از قصابان شهر ایلام به ایرنا گفت: متوسط فروش گوشت وی به کمتر از ۴۰ درصد میزان معمول سال های قبل کاهش یافته که بیشترین علت آن مراجعه مردم به واحدهای کشتار غیر مجاز و بدون نظارت بهداشتی حومه و اطراف شهر است.
رضا احمدی اظهار کرد: قصابان دارای مجوز ماهانه علاوه بر هزینه های جاری آب، برق، گاز، دستمزد کارگر و کرایه مغازه بپردازیم که قصابان غیر مجاز این هزینه ها را ندارند.
وی اعتقاد دارد: خرید گوشت یک الی دو هزار تومان زیر قیمت بازار از قصابان محلی غیر مجاز نه تنها به نفع مردم نیست بلکه خطر ابتلا به بیماری های مختلف و تب کریمه کنگو تهدیدی جدی برای سلامت آنان خواهد بود.
رئیس اتحادیه قصابان شهر ایلام نیز ضمن تائید مشکلات موجود در قصابی های شهر ایلام گفت: متاسفانه فرهنگ سازی در زمینه استفاده و خرید گوشت قرمز از قصابی های مجاز نشده و مردم اطلاعی در خصوص بیماریهای مشترک دام و انسان ندارند به همین دلیل در شهر ایلام مردم از قصابی های اطراف شهر بیشتر خرید می کنند.
سید جواد رسولی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هر لاشه گوسفند پس از کشتار حداقل ۲ کیلو گرم وزن کم می کند و اگر با قیمتی کمتر از میزان قصابی ها به آنها عرضه شود باز جبران قیمت واقعی را نمی کند.
وی ادامه داد: عدم نظارت دام پزشک در حین کشتار، بی توجهی به بهداشت، دفع غیر بهداشتی خونابه و فاضلاب، وجود بیماریهای مشترک میان دام و انسان از دیگر خطرات و ناخوشایندی های کشتارهای غیر مجاز است.
وی افزود: همچنین در یک کشتار گوسفندی همراه لاشه تا سه کیلو گرم دنبه همراه گوشت به خریدار می دهند در حالی که هر کیلو گرم گوسفندی تنها ما مجاز به اضافه کردن بیش از ۱۰۰ گرم دنبه هستیم.
رسولی گفت: مسافرانی بوده که از کباب منطقه مهدی آباد مصرف کرده و بعد حتی از شمال شکایت کردن که موجب بیماری آنان شده است.
وی ادامه داد: متاسفانه کشتارهای غیر مجاز در حاشیه شهر و مهدی آباد و حمایت برخی از آنها در شهر ایلام تداوم دارد و هیچ کسی برای حمایت از صنف ما اقدامی عملی نمی کند.
رسولی گفت: در کشتارگاه های غیر مجاز روزانه ۲ برابر ما کشتار می کنند و می فروشند اما با قصابان دارای مجوز با مشکل فروش مواجه ایم.
وی ادامه داد: میزان فروش بیشتر قصابی های دارای مجوز داخل شهر اکنون ۲۵ درصد ظرفیت و روال معمول است تاجاییکه برخی از آنها با بیش از ۳۰ الی چهل سال سابقه ورشکست شده اند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار ایلام نیز کشتارهای غیر مجاز را تهدیدی جدی برای سلامت و بهداشت مردم استان می داند ،وی گفت: شورای تامین هرچه سریعتر با حمایت مراجع قضایی باید برای حفظ سلامتی شهروندان با کشتارهای غیر مجاز برخورد کند و دامپزشکی به این واحدها سامان دهد.
حشمت اله عسگری اظهار کرد: در کشتارگاه نظارت مستمر بر سلامت کشتارها انجام می گیرد اما در کشتارهای غیر مجاز این امکان وجود ندارد که همین امر موجب شیوع بیماریهای مشترک دام و انسان می شود.
وی ادامه داد: شورای تامین و مراجع قضایی نسبت به بازرسی و برخورد با کشتارهای غیر مجاز اقدام کنند تا علاوه بر حفظ سلامت شهروندان، کشتارگاه ایلام با تهدید تعطیلی مواجه نشود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام نیز گفت: حدود ۷۵ قصابی در شهر ایلام وجود داشت که اکنون تنها ۲۵ مورد آنها به فعالیت خود ادامه می دهد.
یاراله نصیری اظهار کرد: بیشتر کشتارهای غیر مجاز در مهدی آباد و حاشیه شهر ایلام فعالیت دارند که ۸۰ درصد آنها مجوز ندارند.
وی ادامه داد: پایین بودن قیمت گوشت در کشتارهای غیر مجاز موجب ورشکستگی قصابی های داخلی شهر ایلام شده و به همین خاطر بیشتر آنها تعطیل شده اند.
وی تاکید کرد: تداوم این رویه موجب ورشکستگی صنعت کشتارگاه استان و بیکاری کارگران این کشتارگاه می شود به همین دلیل باید اقدام جدی صورت گیرد.
به گزارش ایرنا،این در حالی است که بر اساس شنیده ها چندی پیش به دلیل کاهش میزان کشتار در کشتارگاه صنعتی شهر ایلام این کشتارگاه در معرض تعطیلی قرار داشته است.غیرز مجاز کشتار دام های سبک در هر تفریحی و مهمانی صورت می گیرد.
استفاده بیش از اندازه وفراتر از متوسط کشوری گوشت قرمز در سبد خانوارهای استان ۵۸۰ هزار نفری ایلام که متوسط آن بیش از میانگین کشوری است موجب رونق واحدهای غیر مجاز گوشت شده است.
بر اساس آمار سالانه در استان سالانه ۲۴ هزار تن گوشت قرمز و ۳۲ هزار تن گوشت سفید تولید می‌شود که بیش از ۵۰ درصد آن به استان‌های همجوار و مرکز صادر می‌شود.

منبع : ایرنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.