کدخبر : 6085
پنج‌شنبه 10 آگوست 2017 - 13:24
فاقددیدگاه

جایگاهی که قدر دانسته نشد

آیا فرهنگ جامعه ایرانی در حال سقوط است؟این همه هزینه بخش فرهنگ می شود و عملاً حال فرهنگ ما نه تنها بهتر نمی شود بلکه بدتر هم می شود.آیاشرایط کنونی فرهنگی ما فقط به خاطر هجمه ی فرهنگی بیگانگان است؟ وضعیت اقتصاد هم از فرهنگ بدتر است. چرا اقتصاد ما شفاف نیست؟ چرا اختلاس فروان رخ می دهد؟

اختصاصی جامک/ علی دوستی

در حاشیه ی مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دیدن خانم موگرینی ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در اقدامی خارج از شان نمایندگی اقدام به گرفتن عکس سلفی کردندکه خود بازتاب گسترده ای در جامعه داشته است.
مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم با حضور مقامات داخلی و مهمانان خارجی برگزار شد.اما در حاشیه این مراسم اقدام برخی نمایندگان برای گرفتن عکس سلفی، سئوالات زیادی را در ذهن مردم و دلسوزان این مرزو بوم ایجاد کرد.
در این بین ،برخی گفتند مشکل فرهنگی است و نه سیاسی پس اصولا فرهنگ چیست؟ آیا متولی مشخصی دارد؟ آیا جامعه ایرانی در حال سقوط فرهنگی است؟
سکانس اول ،پدری فریاد می زند و از سارق اتومبیلش عاجزانه می خواهد خودرو را سرقت نکند یا حداقل کودک را جا بگذار، ولی برخلاف التماس وی ،خودرو دزدیه شده و نوزاد به علت گرمای شدید و نبود آب و غذا در خودروی حبس شده می میرد.سکانس دوم،جوانی به دختر هفت ساله تجاوز می کند و وی را می کشد و در جامعه انعکاس شدیدی پیدا می کند.سکانس سوم ،مردی زن ونوزاد خود را به طرز وحشیانه به قتل می رساند. سکانس چهارم، پلاسکو فرو می ریزد و مردم در حال گرفتن سلفی هستند.سکانس پنجم، تصادفی رخ می دهد و بیشتر حاضرین مشغول گرفتن عکس و فیلم هستند. ودر جدیدترین سکانس، نمایندگان یک ملت که زمانی جایگاه مدرس، ملک الشعرای بهار و سایر خردورزان و دلسوزان بوده است ،با دیدن یک زن خارجی چنان صحنه های بی نظیری خلق می کنند.جامعه ما پر از این سکانسها شده است.چرا؟
آیا فرهنگ جامعه ایرانی در حال سقوط است؟این همه هزینه بخش فرهنگ می شود و عملاً حال فرهنگ ما نه تنها بهتر نمی شود بلکه بدتر هم می شود.آیاشرایط کنونی فرهنگی ما فقط به خاطر هجمه ی فرهنگی بیگانگان است؟
وضعیت اقتصاد هم از فرهنگ بدتر است. چرا اقتصاد ما شفاف نیست؟
چرا اختلاس فروان رخ می دهد؟
بیکاری جوانان را زمین گیر کرده است، بیکاری که خود باعث اعتیاد و فساداخلاقی می شود
چرا فرهنگ ما پر از تناقض شده است؟
ما کشوری دینی هستیم و ملتی دیندار که ادعای حرکت به سمت مدینه ی فاضله داریم؟چرا چنین شده ایم.
تاریخ را باید دید. در طول تاریخ تمام سلسله ها و جامعه های که از بین رفته اند در یک چیز مشترک بوده اند، فساد داخلی در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، و فرهنگی.
کسینجر معتقد است که بعد از سالها امپراطوری ایرانی در حال زنده شدن است، اما به اعتقاد یکی از فرماندهان سپاه پاسداران ، بدون شک بیشترین ضربه را ایران از داخل دریافت خواهد کرد و نه از خارج. شاید این ضربه فرهنگی باشد.
هم فرهنگ ما بی سرو سامان است و هم اقتصاد ما. از طرف دیگر مرز بین دین و خرافات مرز بسیار کوچک و نامحسوسی است که متاسفانه برخی ها به غلط یا درست با نام ترویج کمالات اخلاقی در حال ترویج خرافات هستند. خرافاتی که عملا باعث گریز برخی جوانان از دین می شود. نه روشنفکر ما دیندار شده است و نه دیندار ما روشنفکر.
این جامعه ایرانی، این معجونی صفویان، قاجاریان، یادگارهای از پهلوی و حکومت جمهوریت و دیانت، دست به گریبان مشکلات زیادی شده است، از اقتصاد بیمارش گرفته، تا فرهنگ بی سروسامانش.که همه حاصل یک عامل واحد نیست، در طول تاریخ این مشکلات و این فرهنگ غلط شکل گرفته است.
آیا ما یرانیان قانون گریز هستیم؟برخی هم معتقدند بله،ما ایرانیان اصولا قانون گریز هستیم و به قولی در اثر وجود حکومت های پادشاهی در طول تاریخ امر و نهی شنیده ایم و متولی نیاز داشته ایم وافراد بر ما فرمان رانده اند و نه قانون بنابراین هرجا که ناظری نباشد روح قانون گریزی ما خودی نشان می دهد.از طرف دیگر جلال آل احمد معتقد است ایران بر سر راهی بوده که هر وقت خواسته از نظر سیاسی ،اقتصادی و فرهنگی شکل بگیرد یکی از بیرون آمده و اساس آن را ویران کرده است.
آیا بی سرو سامانی فرهنگی ما ریشه تاریخی دارد؟
از تاریخ به حال بر گردیم .برای استخدام در یک اداره از هفت خوان رستم باید عبور کرد، نماینده ای که از هفتصد خوان رستم عبور می کند تا ردای وکلات بر تن کند چگونه است با حرکات کوچه بازاری شان و جایگاه نمایندگی را به سخره می گیرد.
نکند ما در خواب غفلت هستیم و بیشتر مدیران ما هم از این دست افراد باشند که آب نبوده و گرنه شناگران قابلی هستند.و پتانسیل انجام حرکات جذاب تر از این را هم دارند.می توان گفت هرآدمی را نمی توان به فرض داشتن تنها التزام ،به عنوان نماینده انتخاب کرد .
هر از چندگاه شاهد سکانسهای فراوانی از این دست سکانسهای ذکر شده هستیم ،آنچه که مسلم است این است این سکانسها از بین نمی روند بلکه از شکلی به شکل دیگر تغییر می یابند.به امید روزی که جامعه ایرانی از سطحی نگری نجات یابد و به اصل برسد. و نه تنها مردم عادی بلکه مدیران و نمایندگان ما در حد شان و جایگاه خود عمل نمایند.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.