کدخبر : 5957
یکشنبه 2 جولای 2017 - 13:38
فاقددیدگاه

نظرسنجی های تلگرامی و تلاش ها برای کسب مشروعیت

پایگاه خبری جامک/ مهدی کاکاخانی: رقابت معنادار مدیران کانال های تلگرامی برای جذب اعضاء از طریق راه اندازی نظرسنجی های تحریک آمیز و کشاندن امور مدیریتی استان به سمت زورآزمایی ایلی و طایفه ای و یا پررنگ نمودن مرزهای بی معنی "شمال" و "جنوب" استان باعث شکل گیری رفتارهای جالب توجه ای در بین مردم شده است.

هرچند نظرسنجی های تلگرامی با موضوعاتی مانند “بررسی میزان رضایت مندی مدیران ادارات و نهادهای دولتی” فاقد ارزش فنی و تخصصی بوده و نمی تواند مبنایی محکم و علمی برای تصمیم گیری ها باشند؛ اما متاسفانه نتایج همین نظرسنجی ها به عنوان ابزاری برای کارآمدی و یا ناکارآمدی شخص مدیر در محافل خصوصی و یا جمع های غیر رسمی به کارگیری می شوند و بعضی ها نیز از این حربه در جهت تضعیف مدیران بهره گیری می نمایند.

بنابراین همین امر کافی است تا برخی از این مدیران به صورت غیر مستقیم دست به دامان اطرافیان شده و با فراخوان عمومی در بین اقوام، ارسال لینک کانال ها برای نزدیکان و دوستان در اقداماتی غیر قابل باور، تقاضای تایید عملکردی و کسب رای برای خود حتی به سطح کودکان رسانده و یا مجبور به فعال سازی چندین خط تلفن همراه برای باقی ماندن در صدر جدول کذایی  و جا نماندن از رقبا می شوند.

تردیدی نیست انگیزه اول و آخر مدیران کانال های تلگرامی در راه انداختن این گونه نظرسنجی ها تنها و تنها برای جذب مخاطب و بالا بردن تعداد اعضاء می باشد. اما از سوی دیگر کاربران هم از مدیران کانال ها زرنگ تر شده و در فراخوان ها اعلام می کنند « لطفا وارد لینک زیر شوید و به فلان …. رای بدهید و زود خارج شوید» و نتیجه همان می شود که این افراد پس از رای گیری در کسری از ثانیه کانال مربوطه را ترک می کنند.

جالب توجه این که این چند روز گذشته همزمان دو کانال تلگرامی “ایلام پویا” و “ایلام رسانه”  اقدام به راه اندازی  نظرسنجی مشابه با موضوع میزان رضایت مندی از عملکرد مدیران و ادارات نموده اند و نکته قابل توجه و البته بسیار مهم این که؛ برخی افراد در نظر سنجی کانال ایلام پویا آرا بالایی کسب نمودند و همزمان در کانال ایلام رسانه توفیق قابل قبولی نداشته و این بدان معناست که اطرافیان این فرد انرژی خود را تنها صرف رای گیری در کانال ایلام پویا نموده و از نظرسنجی ایلام رسانه غافل شده اند!!!

به راستی مگر می توان سازمان های مختلف با شرح وظایف اختصاصی و جامعه هدف ناهمگن را با همدیگر مقایسه نمود؟! بدون شک ماموریتی که یک سازمان فرهنگی دارد با اداره و یا مجموعه ای که در حوزه سیاسی و یا اقتصاد فعالیت دارند کاملا متفاوت بوده و مقایسه عملکردی مدیران این سازمان ها نسبت به همدیگر، خطای آشکار و اجحاف بزرگ درحق مدیریت و کارکنان آن مجموعه می باشد.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که نه آن مدیر محترم که در صدر قرار دارد بایستی به خود ببالد و نه آن فردی که در پایین دیده می شود دچار نگرانی شود. از همه مهمتر این که این نظرسنجی ها از سوی هیچ مرجع رسمی و نظارتی ملاک ارزیابی و مبنای تصمیم گیری ها قرار نمی گیرند.

نکته پایانی و اساسی این که؛ سازمان ها و نهادهای دولتی به شدت نیازمند بررسی و سنجش عملکردی می باشند و پیشنهاد می شود از طریق سازمان برنامه و بودجه یا نهادهای بی طرف، میزان رضایت مندی مراجعین، عملکرد کیفی و کمی دستگاه ها دولتی از طریق پرسشنامه های استاندارد با بهره گیری از توان پژوهشگران دانشگاهی بررسی و نتایج حاصله از طریق رسانه ها در اختیار افکار عمومی قرار داده شود و اگر هم قرار است تغییر و تحولاتی در حوزه مدیریت ها صورت گیرد، نتایج این نظرسنجی ها نیز به سایر شاخص های مورد نظر افزوده شود.

(اضافه می شود؛ هم اکنون به صورت سالیانه ارزیابی عملکرد دستگاه های دولتی انجام می شود اما بنا به دلایلی که در حوصله این نوشته نیست، عموما نتایج حاصله غیر واقعی می باشند. در این گونه ارزیابی ها بخش های مرتبط بیشتر به دنبال مستند سازی های صوری بوده و رد پای دخالت های افراد و دستکاری آمارها در نتایج کسب شده کاملا مشهود و قابل لمس می باشند)

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.