کدخبر : 5827
یکشنبه 21 می 2017 - 9:31
فاقددیدگاه

۱۲ نکته در مورد نتایج انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم

پایگاه خبری جامک/ دکتر بهزاد مهکی*: مردم نشان دادند از انحصار، ممنوعیت، حبس، حصر، بستن دهان‌ها، شکستن قلم‌ها، حاکمیت کوتوله‌ها، رانت، فساد، دروغ، بدعهدی، سوء مدیریت و ... بیزارند! در دولت یازدهم به دلایلی از نیروهایی استفاده شد که به چنین صفاتی شناخته شده بودند! همین مسئله از دلایل سخت شدن کار برای جلب نظر مرددین و منتقدین دولت بود. دولت دوازدهم به هیچ بهانه‌ای اجازه ندارد از نیروهایی که سال‌ها خون به دل دوست‌داران دین و میهن کردند، استفاده کند.

۱. ارزشمندتر ین نکته ی انتخابات، بلوغ اجتماعی، تعهد و انسجام ملی مردم ایران زمین بود. ایرانیان با وجود انتقادات فراوان به علمکرد دولت یازدهم، خطر بازگشت به قبل را بسیار جدی گرفته و با تمام توان به میدان آمدند. چه بسیار کسانی که بدون هیچ نگاهی به نام و نان شخصی، تنها و تنها برای آینده‌ی ایران، روزها و هفته‌ها تمام توان خود را صرف کردند که تعداد بیشتری را مجاب به راءی دادن به روحانی کنند.

 

۲. دولت و اصلاح‌طلبان باید بپذیرند گرچه می توان گفت پیروزی روحانی، پیروزی خردورزی، کارآمدی و تنش‌زدایی بر عوام‌فریبی، ناکارآمدی و تنش‌آفرینی بود، اما این به معنای رضایت از همه ی کارنامه ی دولت یازدهم نیست. از نوشته‌های نخبگان در دعوت به راءی دادن به روحانی هم می‌توان دریافت که انتقادات زیادی به دولت کنونی، وارد است و تکرار آن در دولت دوازدهم، پذیرفتنی نیست.

 

۳. در این انتخابات شاهد ورود برخی نهادهای قدرتمند مخالف دولت و استفاده ی ایشان از همه‌ی ابزارها بودیم. جنجال بی پایه در مورد سند ۲۰۳۰، استفاده‌ ی ابزاری از دین، در اختیار گرفتن تریبون‌های مذهبی، سوء استفاده از نام ائمه‌ی معصومین، توهین و تهمت به اعضای دولت، نقض بی‌طرفی توسط رسانه‌ی ملی و ورود همه‌جانبه و سوء استفاده‌ی رسانه‌‌های وابسته به بودجه‌ی عمومی از جمله این موارد بود.

 

۴. نتایج انتخابات نشان داد در حال حاضر هیچ قدرتی رقیب جریان اصلاحات نیست مگر عملکرد این جریان!  بدون شک فساد اداری و مالی، خویشاوندسالای، استفاده از نیروهای ناکارآمد، فرصت‌سوزی، بی‌توجهی به خواسته‌های عمومی، تندوری و کندروی‌های غیرضروری، خودخواهی، معامله‌های آن‌چنانی، عدم استفاده از نیروهای جوان متعهد، عدم ایستادگی در برابر اقلیت تمامیت‌خواه و … سرمایه‌ی اجتماعی اصلاحات را به شدت تحلیل می‌برد.

 

۵. نظارت عمومی مهم‌ترین ضامن کارکرد مثبت دولت است. مردم و به ویژه نخبگان گمان نکنند با راءی دیروز، کار پایان یافته، ما در آغاز راه هستیم. باید رویکرد پشتیبانی مطالبه‌محور و منتقدانه به طور جدی دنبال شود تا دولت با کمترین اشتباه، مسیر را طی کند.

 

۶. از دولت یازدهم که وارث یک ویرانه‌ بود، توقع چندانی نداشتیم و بسیاری از مشکلات و عدم وفا به عهدها را به دلیل فراهم آمدن امکان تثبیت دولت به جان خریدیم، اما در دولت دوازدهم -که با هزینه‌ی آبروی همه‌ی نخبگان کشور تشکیل شده است- دیگر نمی‌توانیم وعده‌های اساسی را فراموش و از بدعهدی‌ها، اشکالات و نابسامانی‌های آشکار، چشم‌پوشی کنیم.

 

۷. مردم نشان دادند از انحصار، ممنوعیت، حبس، حصر، بستن دهان‌ها، شکستن قلم‌ها، حاکمیت کوتوله‌ها، رانت، فساد، دروغ، بدعهدی، سوء مدیریت و … بیزارند! در دولت یازدهم به دلایلی از نیروهایی استفاده شد که به چنین  صفاتی شناخته شده بودند! همین مسئله از دلایل سخت شدن کار برای جلب نظر مرددین و منتقدین دولت بود. دولت دوازدهم به هیچ بهانه‌ای اجازه ندارد از نیروهایی که سال‌ها خون به دل دوست‌داران دین و میهن کردند، استفاده کند.

 

۸. متاءسفانه از هم‌اکنون و حتی پیش از اعلام نتایج، سهم‌خواهی‌های غیراخلاقی آغاز شده است. برخی که تنها هنرشان، فراری دادن هواداران اصلاحات و کاستن از آبروی اصلاحات است، برای عهده‌دار شدن مسئولیت‌ها، دندان تیز کرده و در این راه از حذف و کنار گذاشتن دلسوزان واقعی دولت هم ابایی ندارند. اجازه ندهیم معامله‌گران بر صندلی متعهدین دلسوز توانمند، بنشینند.

 

۹. هیچ جناح، حزب و دسته‌ای مصون از وجود نیروهای فاسد نیست. فساد از هیچ‌کسی پذیرفته نیست. بهترین خدمت این است که هم ما راءی‌دهندگان و هم دولت باید مراقب باشیم کمترین فساد ممکن در دولت شکل بگیرد.

۱۰. پیروزی در این انتخابات، به معنای حل مشکلات اخلاقی و اجتماعی فراوان ما نیست. تلاش کنیم و بخواهیم که دولت دوازدهم با در اولویت قرار دادن آموزش و مسائل اجتماعی و فرهنگی، در کاهش این مشکلات، اقدام کند.

 

۱۱. هنوز از نتیجه‌ ی انتخابات شوراها، خبر چندانی نداریم، اما باید بگوییم نحوه‌ی گزینش لیست مورد تاءیید اصلاح‌طلبان دچار اشکالات اساسی بود. حضرات شورای هماهنگی و سیاست‌گذاری اصلاحات بدانند مردم به ایشان چک سفید امضاء نداده‌اند. حذف کسانی که برای مبارزه با فساد و تبعیض، هزینه‌های سنگین داده‌اند، به هیچ عنوان اخلاقی نبود. روا نیست چنین افرادی از هر دو طرف، سیلی بخورند. امیدواریم در ادوار بعد و در دولت دوازدهم، شاهد قدردانی عملی از ایشان باشیم.

 

۱۲. اگر می‌خواهیم در انتخابات بعد، بدون نیاز به خواهش و تلاش فراوان و زحمت مضاعف، پیروز باشیم باید دولتی کارآمد، مبتنی بر خواست عمومی و رویکرد مثبت اصلاح‌طلبانه، تداوم پیدا کند. رویکردی که بتواند نگاه‌های بیشتری را به خود جلب کند، همان‌گونه که روحانی، ناطق، مطهری، حافظی و … را به سمت خود کشاند.

 


* بهزاد مهکی، دانشیاردانشگاه علوم پرشکی اصفهان و از نخبگان استان ایلام.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.