کدخبر : 5435
چهارشنبه 8 فوریه 2017 - 14:46
فاقددیدگاه
مدیرکل استاندارد ایلام در ایسنا:

در برابر استانداردسازی‌ها مقاومت صورت می‌گیرد

مدیرکل استاندارد ایلام گفت: متاسفانه گاها مقاومت‌هایی در برابر استانداردسازی صورت می‌گیرد که این رویکرد وظیفه‌ی رسانه‌ها را به عنوان متولیان فرهنگسازی در جامعه بیشتر می‌کند.
«مهناز همتی» اظهار کرد: از دهه‌ی فجر ۱۳۹۴ تا امسال فعالیت‌هایی در راستای وظایف ذاتی استاندارد انجام گرفته که امیدواریم ره‌آورد آن ایمنی برای جامعه و خانواده‌ها باشد.
وی با بیان اینکه هدف استاندارد کیفیت‌بخشی لازم به تولید و خدمات است، تصریح کرد: رسانه‌ها می‌توانند در استانداردسازی و استانداردپذیری بیشترین کمک را به استاندارد کنند.

مدیرکل استاندارد ایلام با اشاره به بند ۲۴ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، گفت: «افزایش پوشش استاندارد برای کلیه‌ی محصولات داخلی و ترویج آن» نه‌تنها وظایف ذاتی استاندارد را گوش‌زد می‌کند بلکه در موضوع ترویج، رسانه‌ها باید پیشگام باشند و با فرهنگ‌سازی برخی مقاومت‌هایی که معمولا در برابر استانداردسازی می‌شود را از ببرند و شاهد جامعه‌ای سالم و ایمن باشیم.

تدوین ۱۰ مورد استاندارد ملی در ایلام

همتی در تشریح عملکرد استاندارد ایلام از دهه‌فجر ۱۳۹۴ تا دهه‌ی فجر امسال، تصریح کرد: ۱۰ مورد تدوین و تجدید نظر استاندارد ملی، ۴۲۰۰ نفرساعت آموزش مسولین کنترل کیفیت، صدور ۲۵ پروانه کاربرد علامت استاندارد و ۵۰ مورد تمدید، تعلیق و ابطال، ۱۵۰۰ مورد بازرسی از نازل‌های عرضه سوخت مایع از جمله‌ی این فعالیت‌ها بوده است.

انجام ۴۹۰ بازرسی فنی از سال گذشته

وی بازرسی فنی از واحدها را یکی از وظایف ذاتی استاندارد عنوان کرد و گفت: در این راستا ۴۰۰ مورد بازرسی از واحدهای تولیدی تحت پوشش ، ۳۰ مورد بازرسی از تاسیسات گازپرکنی و ۶۰ مورد بازرسی از واحدهای خدماتی انجام شده است.
مدیرکل استاندارد ایلام ۸۰ مورد آزمون انگ فلزات گرانبها، ۴۰۰ نمونه برداری ، ۳۰۰ نمونه مورد آزمون، ۵۳۰۰ بازرسی طرح طاها، ۲۵۰ نمونه برداری طرح طاها و ۲۰۰ آزمون طرح طاها را از جمله فعالیت‌های این دستگاه برشمرد.

همتی با بیان اینکه در مجموع ۱۲ آزمایشگاه همکار در طول سال گذشته تایید و تمدید شده است، گفت: در این مدت ۹۰ مورد آزمون باسکول ثابت همکف  و ۳۲۰۰ آزمون بر روی سایر وسایل سنجش انجام شده است.

پیمانکاران طرح‌های مهم و عمده و نیز پروژه‌های ملی ملزم به استفاده از مواد و مصالح ساختمانی استاندارد هستند

وی در بخش دیگر این گفت‌وگو اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۸۳ فقره بازرسی از واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی استان ،۲۰۳فقره بازرسی از مراکز عرضه مصالح ساختمانی و۱۵۰  مورد نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی و مراکز عرضه صنایع ساختمانی انجام شده است.

مدیرکل استاندارد با بیان اینکه با تصویب شورای فنی استان ایلام کلیه پیمانکاران طرح‌های مهم و عمده و نیز پروژه‌های ملی ملزم به استفاده از مواد و مصالح ساختمانی استاندارد هستند، تصریح کرد:«طبق تصویب هیئت دولت، اغلب مواد و مصالح ساختمانی مشمول استاندارد اجباری شده و در صورت عدم دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد توسط این واحدها پروانه بهره‌برداری آنان لغو و سهمیه سوخت آن‌ها نیز قطع خواهد شد و اقدامات حقوقی از قبیل لاک و مهر واحدها و معرفی به مراجع قضایی صورت خواهد گرفت.

همتی گفت: ۷۵ مورد آزمون مصالح ساختمانی،۴۸ گشت مشترک در قالب کمیته مصالح ساختمانی،صدور ۲۰پروانه و مجوز کاربرد علامت استاندارد محصولات صنایع ساختمانی، بالغ‌بر ۲۰ مکاتبه با دستگاه‌های مربوطه در خصوص استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد ،توقیف و پلمپ ۱۰واحد تولیدی،۵۴مورد توقیف،معدوم و تعهد جمع‌آوری کالا در مراکز عرضه مصالح ساختمانی و معرفی ۴۱ واحد تولیدی جهت قطع تسهیلات دولتی و سوخت به دستگاه‌های دولتی از مهم‌ترین فعالیت‌های این اداره کل از ابتدای سال ۹۵ تاکنون بوده است.

استاندارد بودن کالاها حق مردم است / رسانه‌ها کمک کنند

همتی گفت: رسانه‌ها می‌توانند با تبلیغ کالاهای باکیفیت ایرانی و تشویق مردم به استفاده از محصولات داخلی و آموزش و اطلاع‌رسانی در این زمینه وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند چون کالاهای تولیدشده باکیفیت داخلی نیاز به معرفی دارند.

وی ادامه داد: فرهنگ‌سازی رسانه‌ها ازجمله مطبوعات به‌صورت نوشتاری برای مخاطبان خاص خود و صداوسیما برای تمام گروه‌های سنی بسیار مؤثر است و با تشویق مردم به استفاده از کالاهای تولیدی باکیفیت ایرانی نقش مهمی در حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی در کشورمان دارند.

مدیرکل استاندارد ایلام با تأکید بر اینکه رسانه‌ها به‌عنوان کانون مهم نظام ارتباطی و اطلاع‌رسانی نقش تعیین‌کننده‌ای در ترویج فرهنگ استاندارد نیز دارند، تصریح کرد: رسانه‌ها می‌توانند با ترویج فرهنگ استفاده از کالاهای استاندارد، فضای جامعه را به این سمت هدایت کنند، زیرا استانداردسازی کالاها در کشورمان به کار فرهنگی و اطلاع‌رسانی نیاز دارد و به همین دلیل مطبوعات می‌توانند با فراهم کردن زمینه تفکر استانداردسازی در جامعه باعث ترغیب مردم به سمت استفاده از کالاهای استاندارد شوند.

همتی ادامه داد: استاندارد بودن کالاها حق مردم است و مردم باید به‌درستی از حقوق خودآگاهی داشته باشند و در همین راستا خبرنگاران در آگاهی بخشی عمومی و آگاه‌سازی مصرف‌کنندگان از حقوق خود در قبال محصولات تولیدی و نهادینه‌سازی و ارتقاء سطح دانش و آگاهی مردم درزمینهٔ استفاده از کالاهای استاندارد، نقش راهبردی دارند.

منبع: ایسنا منطقه ایلام

 

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.