کدخبر : 5354
چهارشنبه 25 ژانویه 2017 - 14:26
فاقددیدگاه
استاد برجسته‌ی ارتباطات:

جامعه دچار انحطاط اخلاقی شده است

استاد برجسته‌ی ارتباطات گفت: نمی‌توانیم خواهان اقتصاد مقاومتی باشیم اما آزادی رسانه‌ها را تامین نکنیم و مهمتر اینکه اقتصاد درون‌زا، مردمی و عدالت‌محور جز با مدد رسانه‌ها اتفاق نمی‌افتد.
دکتر «محمدمهدی فرقانی» در سمینار تبیین نقش و جایگاه رسانه در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی در دانشگاه ایلام اظهار کرد: اقتصاد باید شفاف باشد به این مفهوم که منابع از کجا می‌آیند، به کجا می‌روند، تخصیص‌ها چگونه است؟ چرا یک‌شبه صادرات فلان کالا آزاد و یا ممنوع می‌شود؟ هر چند بخشی به دلیل مصالح عمومی است اما رسالت رسانه‌ها شفاف سازی است و مسئولیت روزنامه‌نگاری حکم می‌کند که همیشه افشاگری چاره‌ی راه نیست و نشر اطلاعات شرط و شروط خاص خود را دارد.
وی با تاکید بر اینکه شفاف‌‌سازی و سالم‌سازی از محورهای اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: رسانه‌ها می‌توانند چشم ناظر و همیشه حاضر جامعه باشند و نمی‌توانیم خواهان اقتصاد مقاومتی باشیم اما آزادی رسانه‌ها را تامین نکنیم و مهمتر اینکه اقتصاد درون‌زا، مردمی و عدالت‌محور جز با مدد رسانه‌ها اتفاق نمی‌افتد.
این استاد ارتباطات مسئولیت‌پذیری را وظیفه‌ی تمام رسانه‌ها دانست و گفت: رسانه به اقتضای رفتار حرفه‌ای باید خیر و صلاح عمومی را ببیند که این خیر و صلاح عمومی را دیدن به تمام حرفه‌ها مربوط می‌شود مثلا یک مهندس ناظر نمی‌تواند خود را نسبت به آینده‌ی یک ساختمان و مردمی که در آن ساکن می‌شوند را نادیده بگیرند.
این استاد دانشگاه از هدیه دادن و هدیه گرفتن بین روابط عمومی و رسانه‌ها انتقاد کرد و گفت: این رویه بسیار متفاوت شده و هم رسانه‌ها و هم روابط عمومی‌ها را آلوده کرده و مذمومی اخلاقی است اما مجازات قانونی ندارد مگر اینکه به رشوه تبدیل شود.
فرقانی با تاکید بر اینکه اصلی به نام احساس مسئولیت  همه‌ی ما به عنوان رسانه و روابط عمومی می‌گوید باید وجدان حرفه‌ای داشته باشیم، ادامه داد: الگو یا رهیافت پزشکی، رهیافت روشنگرانه، رهیافت جبرانی و رهیافت اخلاقی ۴ الگوی مسئولیت پذیری هستند.
وی ادامه داد: روزنامه‌نگار و مسئول روابط عمومی ما باید آن چنان مسئولیتی احساس کنند که ضعف‌ها، سوء عملکردها و سوء مدیریت‌ها را فریاد بکشند و در برابر نارسایی‌ها چشم بیدار جامعه باشد.
این استاد دانشگاه با طرح تعاریفی از اخلاق، گفت:  جامعه‌ی ما به شدت دچار انحطاط ، ریزش و ضعف اخلاقی است و همه منفعت‌جو شده‌ایم یعنی به راحتی منافع خود را بر دیگران ترجیح می‌دهیم، مثلا در حادثه‌ی پلاسکو همه در کنار ساختمان عکس سلفی گرفتند، یا مردم به جای اینکه فلان مصدوم تصادفی را به نزدیکترین بیمارستان منتقل کنند از صحنه‌ی تصادف عکس می‌گیرند، بنابراین نیازمند نهضت اخلاقی در عرصه‌های فردی، اجتماعی و حرفه‌ای هستیم.
فرقانی با تاکید بر اینکه شغل جلوه‌ی مادی حرفه است، ادامه داد: حرفه اصول اخلاقی و مسئولیت ، مرامنامه‌ی و میثاق اخلاقی دارد و  شان و قداست و عزت و احترام یک حرفه در گرو مجهز بودن به اصول اخلاقی است که عدول از آن تخلف شناخته می‌شود.
وی از دگر خواهی، مسئولیت‌پذیری، کمال‌گرایی، شرافت شخصی و احترام به دیگران به عنوان عناصر حرفه‌گرایی نام برد و گفت: روزنامه‌نگار ما باید حریم حرفه‌ی خود را تحت هیچ شرایطی خدشه‌دار نکند.
این استاد دانشگاه کمک کردن به مردم برای رسیدن به زندگی مطلوب، آموزش پذیری، وجود سازمان‌های نظارتی، دارا بودن منزلت اجتماعی و میثاق اخلاقی را از جمله شاخص‌های هر حرفه عنوان کرد و گفت: امیدواریم با حرفه‌ای عمل کردن رسانه‌ها  و روابط عمومی‌ها شاهد از بین رفتن بسیاری از مشکلات باشیم.
سمینار تبیین نقش و جایگاه رسانه در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی با همکاری دانشگاه ایلام و اداره‌ی‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در حال برگزاری است.
منبع: ایسنا منطقه ایلام

 

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.