کدخبر : 4756
چهارشنبه 9 نوامبر 2016 - 23:12
فاقددیدگاه

این کلاه برای سر مردم ایلام گشاد است

باز هم در قلم فرسایی های روزانه به ضرب المثل های قدیمی و تعریف اجباری آن ها نیاز پیدا کرده ایم. ز گهواره تا گور دانش بجوی ولی مشروط. قسمت اول این ضرب المثل برای همگان کاملا آشنا بوده و بحثی در مورد آن وجود ندارد. ولی قسمت دوم که به تازگی اضافه شده جای بحث فراوان دارد. 

به گزارش تابناک ایلام: تعلیم و تربیت و نظام آموزشی در کنار نظام سلامت مهمترین ارکان خدمات همه حکومت ها به ملت خویش می باشند. در جوامع پیشرفته و در حال توسعه به آموزش و تعلیم و تربیت بیش از هر چیز دیگر توجه نشان داده شده و این مهم به خوبی درک شده که یک نظام آموزشی قوی می تواند قدرت کشور در آینده را تضمین کند.

ولی در کشور و استان ما این مهم تقریبا عملی نبوده و آن طور که باید به نظام آموزش توجه نمی شود. همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد برای تعلیم و تربیت در ایران آن هم از گهواره تا گور باید مشروط عمل کرد. دو شرط اساسی و اصلی تحقق این امر در کشور ما وابستگی نزدیک به مسئولین کشوری و استانی و داشتن تمکن مالی بسیار قوی می باشد. یعنی متاسفانه شرایطی فراهم شده که فرزندان این آب و خاک، خصوصا استان ایلام اگر تمکن مالی نداشته و آشنایی با هیچ مسئولی ندارند حداکثر تا مقطع دیپلم نمیتوانند بالاتر روند.

به زبان ساده تر در استان و کشورما در باب تحصیل و کسب مدارج علمی عالی به استعداد و علاقه شخصی چندان وابستگی نداشته و بیشتر به پول و تمکن مالی خانواده ها بستگی دارد.

چه بسیار هستند استعدادهایی که به همین دلیل سر به مهر مانده و بارور نشده اند. در ایلام ما برای کسب علم و دانش باید ساکن مرکز استان بوده یا حداقل در یکی از مراکز شهرستانها سکونت گزید. البته در مرکز استان و یا شهرستانها بودن به تنهایی ملاک نبوده و باید برای فراگیری کامل علم و دانش یکی از دو شرط ذکر شده را حتما دارا بود.

به هر حال در کشور و استان ما آنطور که باید به بحث تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش توجه نمی شود و این برای آینده کشور بسیار خطرناک است.

 

و اما کلاه گشاد و کله مردم ایلام  

در یکی دوسال گذشته آموزش و پرورش ایلام برای دور زدن قانون منع اخذ پول از اولیاء و دانش آموزان در مدارس دولتی دست به ترفندهای مختلفی زده است.

آخرین روشی که این روزها آموزش و پرورش برای گرفتن پول از اولیاء دانش آموزان به کار گرفته اند، استفاده از کلاه شرعی هیات امنایی کردن مدارس است. قانون به صورت صریح عنوان کرده که مدارس دولتی حق دریافت وجه از اولیاء دانش آموزان را ندارند.

 

آموزش و پرورش هم برای دور زدن این قانون در اقدامی جالب بسیاری از مدارس را از دولتی به هیات امنایی تبدیل وضعیت داده و به مدارس اجازه داده است که بین ۷۰ تا ۲۰۰ هزار تومان در مقاطع مختلف از اولیاء دانش آموزان دریافت کنند.

اداره مدارس به صورت هیات امنایی قوانین خاص خود را داشته و وقتی مدارس به این صورت اداره شوند باید همه آن قوانین رعایت شود.

در مرحله اول مدیر مدارس را هیات امنا باید انتخاب کرده و آموزش و پرورش نباید در این امر دخالتی داشته باشند.

دوما مبالغی که از اولیاء گرفته می شود باید صرف کلاس های فوق برنامه و تقویتی،اردوهای دانش آموزی و رفاه حال دانش آموزان شود. نکته سوم اینکه پرداخت شهریه توسط اولیاء یکی از محل های بودجه مدارس امنایی بوده و آموزش و پرورش هم باید به این مدارس کمک کند. در ماده ۱۰ قانون مدارس هیات امنایی این مهم به خوبی ذکر شده است.

ولی متاسفانه ۸۱ مدرسه ای که در حال حاضر در کل استان هیات امنایی هستند فقط از هیات امنایی بودن دریافت پول از اولیاء را اجرا کرده اند و بقیه قوانین را نادیده گرفته اند.

از کلاس های آموزشی و فوق برنامه و انتخاب مدیر توسط هیات امنا و کمک های مالی آموزش و پرورش خبری نبوده و تنها مردم را مجبور به پرداخت شهریه از بابت آموزش می کنند که کمترین سطح کیفیت را ندارد. البته تعداد ۸۱ مدرسه هیات امنایی استان آمار کنونی بوده و یقینا در سال جاری این آمار بیشتر هم خواهد شد.

آموزش و پرورش در شورای داخلی خود تصمیم می گیرد که فلان مدرسه را هیات امنایی کرده تا بتواند از زیر بار هزینه های آن مدرسه شانه خالی کند.

در استان ایلام عملا مدرسه هیات امنایی تعریف کاربردی نداشته و تنها یک ابزار برای دور زدن قانون و گرفتن شهریه از اولیای دانش آموزان است.

اولیاء دانش آموزان باید متوجه باشند که هیچ مدرسه ی دولتی حق دریافت وجه از آنها را ندارد. مدارس هیات امنایی هم که پول از ولی دانش آموزان دریافت می کنند باید در قبال دریافت آن پول خدماتی را به دانش آموزان ارائه نمایند.

منبع: تابناک ایلام

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.