کدخبر : 4627
یکشنبه 30 اکتبر 2016 - 8:59
فاقددیدگاه

نبض منابع طبیعی ایلام خوب نمی زند؟!!!

جامک: مهدی کاکاخانی

بعد از پدیده خشکسالی های پی درپی و همچنین خسارت های وارده به دلیل آتش سوزی های متوالی در طی سال های اخیر، بلای خانمان سوز دیگری به نام «شوکه» از راه رسید و به نظر می رسد قرار نیست درختان بلوط نفس راحتی بکشند.

 

%d8%b4%d9%88%d9%83%d9%87

 

آتش سوزی جنگل های «شَلم» در خرداد ۹۴ که اخبار، عکس ها و نوشته های احساسی آن از طریق کانال های مجازی در سطح گسترده ای منتشر شد، فضای عمومی جامعه را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد.

فضا سازی های رسانه ای باعث شد ابتدا فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری از سمت خود برکنار شود و سپس مدیر کل این اداره که عمر مدیریتی او به شش ماه قد نکشیده بود به جایگاه کارشناسی اش برگشت داده شد.

در ادامه اثرات این حادثه، “رضا احمدی” مدیر کل سابق این دستگاه به صندلی خود بازگشت. با شروع دور دوم مدیریت دکتر احمدی و بعد از سپری شدن تجربه ناخوشایند آتش سوزی جنگل های استان، کلیدواژه های جدیدی وارد مصاحبه های مدیریت و معاونان این مجموعه شد.

استقرار بالگردهای آب پاش، ایجاد پایگاه های اطفاء حریق در مناطق مستعد آتش سوزی و این اواخر هم خرید ۱۲ پهباد برای پایش جنگل های استان با هدف شناسایی نقاط حادثه خیز و انجام واکنش سریع در مقابل حوادث و ….، تنها بخشی از وعده های تیم مدیریتی جدید برای حراست از سرمایه های ارزشمند استان بود.

اما واقعیت این است که در این مدت تنها نوع ادبیات و مصاحبه های مدیران این اداره تغییر کرده و در عمل اتفاق خاصی رخ نداده است؟!

این که چهار روز متوالی قسمت اعظمی از مناطق بخش چوار در آتش سوخت و خاکسترگردید. یا در طی تابستان اخیر نقاط متعددی دچار حریق شد اما گزارش خسارت و محدوده های آسیب دیده هیچگاه به دست رسانه ها نرسید؟! این که گروه های تولید ذغال در بیشتر مناطق جسورانه فعال شده اند و بدون ترس از یگان حفاظت به تهیه و فروش ذغال مبادرت می کنند؟! و از همه مهمتر قلع و قمع درختان توسط افراد سودجو برای تهیه فرآورده «شوکه» هیچگاه نتوانسته است یکبار دیگر احساسات فعالان محیط زیست و کاربران بی شمار شبکه های مجازی را همانند آتش سوزی های سال ۹۴ جریحه دارد کند!!!

 

%d8%b4%d9%88%d9%83%d9%87-1

 

به راستی چه قدرت و نیرویی در این حوزه توانسته است فضای افکار عمومی جامعه را مدیریت کند تا نسبت به خسارت های وارده به جنگل ها و مراتع استان واکنشی دیده نشود؟!

بدون شک راه اندازی ساختمانی شیک در منطقه تفریحی چقاسبز و اسکان و پذیرایی مهمانان ویژه در آن محل، برجسته نمودن تولید نهال بلوط در نهالستان های استان و فضاسازی گسترده در حین کاشت آنها برای ایجاد دلخوشی در مردم در صورتی که تاکنون از هر نهال یکی به نتیجه نرسیده است؟! فاخر صحبت کردن و استفاده از اصطلاحات علمی در مصاحبه های رسانه ای و ….  تاحدودی توانسته است حساسیت های افکار عمومی و نگرانی های دلسوزان منابع طبیعی و محیط زیست استان را تعدیل کند اما بایستی بپذیریم خروجی این اقدامات منجر به بهبود شرایط حاکم بر منابع طبیعی و جنگل های در حال موت استان نشده است.

برای دست یابی به نتایج بهتر و پرهیز از هرگونه قضاوت های غیر کارشناسانه؛ در آینده سعی خواهیم کرد نظرات و دیدگاه های کارشناسان این حوزه را بیشتر انعکاس دهیم.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.