کدخبر : 4608
شنبه 29 اکتبر 2016 - 7:50
فاقددیدگاه

راهکارها و پیشنهادات استانداران سابق ایلام برای توسعه همه جانبه این استان

۱۲ نفر از استانداران ایلام در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی از روز پنجشنبه بمدت ۲ روزبه دعوت و میزبانی محمدرضا مروارید استاندار فعلی ایلام گرد هم آمدند تا راه های توسعه همه جانبه این استان را بررسی کنند.

راهکارها و پیشنهادات استانداران سابق ایلام برای توسعه همه جانبه این استان

به گزارش ایرنا، این نشست عصر جمعه با برگزاری جلسه مشترک استانداران سابق با مدیران کل دستگاه های اجرایی استان ایلام به پایان رسید و شرکت کنندگان در این گردهمایی ۲ روزه متفق القول بر تبدیل ظرفیت های استان به فرصت تاکید کردند.
در میان مدعوین شرکت کننده در این گردهمایی یک نفر مشاور رئیس جمهوری، سه نفر استانداران فعلی سیستان و بلوچستان، کردستان و مرکزی بودند و هشت نفر دیگر که هر کدام برای مدتی سکاندار اجرایی استان ایلام بوده اند، اکنون در حوزه های مختلف اجرایی و فرهنگی کشور مشغول خدمت هستند.
استاندار ایلام در دولت یازدهم معتقد است برگزاری این قبیل نشست ها موجب تبادل تجربیات و ارائه راهکارهای مناسب برای حل مشکلات استان می شود.
محمدرضا مروارید با بیان اینکه این استان ظرفیت های زیادی برای توسعه در بخش های مختلف دارد، گفت: برای شکوفایی این ظرفیت ها و توسعه همه جانبه استان از پیشنهادهای سازنده و موثر مسئولان پیشین استان (استانداران) استفاده می کنیم.
وی با اشاره به اینکه استانداران پیشین ایلام کماکان مسائل این استان را پیگیری می کنند و این جای بسی امیدواری دارد، افزود: تمایل زیادی داریم که پیشنهادهای ایشان در جهت رفع مشکلات استان استفاده کنیم.

** دستگاه های اجرایی باید برای تحقق سند چشم انداز توسعه کشور راهبرد داشته باشند
استاندار سابق ایلام در دوران دفاع مقدس و مشاور فعلی رئیس جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور هم در این نشست مشترک گفت: دستگاه های اجرایی استان ها باید برای تحقق سند چشم انداز توسعه ۱۴۰۴ کشور راهبرد و برنامه داشته باشند تا به اهداف سند دست پیدا کنیم.
اکبر ترکان اظهار کرد: در سند چشم انداز توسعه آمده است که ایران باید کشوری توسعه یافته و قدرت نخست اقتصادی و تولید علم و دانش در منطقه باشد.
وی افزود: تحقق این راهبرد نیازمند برنامه ریزی، داشتن راهبرد و کوشش استانداران و مدیران دستگاه های اجرایی کشور است

** تشکیل اتاق های فکر برای استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و رسانه ها برای تحقق برنامه های توسعه ای استان
مجتبی اعلایی استاندار ایلام در دولت نهم و دهم نیز در این نشست گفت: در هر منطقه ای اتکا به ظرفیت های آن منطقه، استفاده از قدرت اجرایی دولت، توان مردم و نقش خطیر و حساس رسانه ها و نیز تشکیل اتاق فکر لازم و اجتناب ناپذیر است.
وی اظهار کرد: استان ایلام دارای ظرفیت هایی چون جنگل، منابع طبیعی و گردشگری است باید با ورود مسئولان اجرایی به این بخش ها و استفاده از توان و مشارکت سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی از این پتانسیل ها برای توسعه استان استفاده بهینه کنند.
اعلایی افزود: یکی از قابلیت های گردشگری در استان ایلام مساله کاروان های راهیان نور و زائران عتبات عالیات است که به خوبی از این ظرفیت استفاده نشده است.
به گفته وی، این استان دارای آثار تاریخی و مناطق باستانی زیادی است که مغفول مانده ولی قابلیت مطالعه و کاوش های باستان شناسی یا جذب گردشگر را دارند.
وی یادآور شد: در مقطعی پپیشنهاد کریدور گردشگری دفاع مقدس و آثار باستانی در این استان مطرح شد بطوری که از عموم گردشگران از جمله کاروان های راهیان نور در قبال حضورشان در این مناطق هزینه دریافت شود و حتی در این خصوص یک شورای راهبردی با مشارکت دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی تشکیل شد.
اعلایی تاکید کرد: استفاده از این گونه طرح ها همراه با مطالعه و برنامه ریزی و نیز افزایش و ارتقای سطح مسئولیت پذیری مردم و مسئولان تا حدود زیادی می تواند به رشد همه جانبه استان ایلام کمک کند.

** استان ایلام نیازمند کارهای زیربنایی ماندگار و پایدار است
حجت الاسلام صحبت الله رحمانی که برای مدتی سرپرست استانداری ایلام بوده است، نیز در این نشست گفت: هر چند در سال های اخیر اقدام های ارزنده ای برای رفع محرومیت های این استان انجام شده ولی ایلام همچنان نیازمند پروژه های ماندگار به ویژه طرح های عمرانی و زیربنایی مرتبط با مرز مهران است.
وی افزود: هم اکنون مرز مهران به یک فرصت و ظرفیت برای استان ایلام تبدیل شده که با ارتقای سطح فرهنگ مردم استان و ترغیب آنها به مشارکت اجتماعی، علاوه بر توسعه عمرانی و زیرساختی به پیشرفت فرهنگی هم دست پیدا می کند.

** نشاط و سر زندگی نیاز اصلی مردم استان ایلام
میرمحمد غراوی نیز که چند صباحی بر مسند استانداری ایلام تکیه زده و مدیر ارشد این استان بود، در سخنانی گفت: با وجود رشد استان ایلام در زمینه های مختلف در طول این سال ها، اما مردم نیازمند انگیزه، نشاط و امیدواری بیشتر هستند.
وی یادآور شد: این استان برای دستیابی به توسعه هدفمند و پایدار باید یک سند توسعه در قالب سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت هم جهت با سند توسعه ملی و نزدیک به شاخص های کشور داشته باشد.
غراوی تاکید کرد: نباید در اجرای طرح های توسعه ای استان تاخیر و وقفه ایجاد شود چرا که تاخیر در اجرای طرح های توسعه ای مانند نفت و گاز و کشاورزی که منفعت همگانی زیادی دارد موجب افزایش مهاجرت و کوچ و ایجاد نامیدی مردم می شود چرا که این تاخیرها استان و حتی کشور را دچار مشکل و چالش می کند.

** ایلام یک استان ملی است
دیگر مهمان این نشست علی اوسط هاشمی استاندار فعلی سیستان و بلوچستان و استاندار سال های ابتدایی دهه ۸۰ ایلام بود که معتقد است: استان ایلام به واسطه مرز مهران و عبور زائران از این مرز بویژه مساله اربعین با خروج از محرومیت و مهجوریت به یک نام ملی و حتی فرا ملی تبدیل شده است.
وی اظهار کرد: مرز مهران فرصتی را ایجاد کرده که استان ایلام به دیگر نقاط کشور و حتی دنیا شناسانده شود لذا با استفاده از این ظرفیت می توان اعتبارهای زیادی برای توسعه زیربخش های این استان جذب کرد.
هاشمی افزود: در این راستا حتی می توان از رهنمون ها و اعتبارهای اختصاصی از سوی رهبر معظم انقلاب و نیز صندوق توسعه ملی کمک گرفت.
وی در مورد ایجاد منطقه آزاد تجاری در مهران هم گفت: شکل گیری منطقه آزاد مهران بعنوان یک ضرورت متاسفانه از سوی دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کشور و همچنین رسانه ملی مورد هجمه و بی مهری قرار گرفته و ادبیات ها در خصوص این موضوع نامناسب بود.
استاندار اسبق ایلام یادآور شد: این در حالیست که مردم استان ایلام امید زیادی به تصویب منطقه آزاد مهران و آثار مثبت آن دارند و اکنون مسئولان همه استان هایی که لایحه ایجاد منطقه آزاد در مجلس دارند باید از تصویب نهایی آن بعنوان یک ضرورت ملی حمایت کنند.

** توانمندی مردم باید در فعالیت های عمرانی لحاظ شود
دیگر مدعو این گردهمایی و استاندار سابق ایلام که هم اکنون استاندار کردستان است، عبدالمحمد زاهدی است که او هم در این نشست گفت: به علت برخی اقدام های اشتباه کشور در گذشته، فعالیت ها و توانمندی های مردم در مشارکت های اجتماعی، عمرانی و اقتصادی یا کاهش یافت و یا به حد صفر رسید.
وی یادآور شد: مشارکت مردم در امور مختلف موجب افزایش نشاط اجتماعی در آنها، کاهش بیکاری و در نتیجه کاهش مهاجرت مردم به دیگر مناطق کشور با هدف بدست آوردن شغل، رفاه و دیگر نیازهای اجتماعی می شود.
استاندار ایلام در سال های ۷۶ تا ۷۹ تاکید کرد: یکی دیگر از نکات مهم برای رسیدن به توسعه همه جانبه، ظرفیت سازی های جدید است و اینکه مسئولان به جای تکیه به پتانسیل های فعلی باید در حوزه های جدید ظرفیت سازی کنند.

** مرز مهران راهی به سوی اشتغال پایدار ایلام
دیگر فردی که سکان استانداری ایلام را در گذشته در دست داشته، سید محسن خردمند است که او هم در این نشست اظهار کرد: هر چند استان ایلام و مرز مهران از گذشته های بسیار دور محل تردد زائران عتبات عالیات بوده اما جایگاه و اعتبار کنونی را نداشته است و اکنون با عنایت خداوند متعال، مهران به دروازه امن عتبات عالیات تبدیل شده است.
وی تاکید کرد: اکنون که مهران محور کلیدی استان ایلام است باید از این ظرفیت ارزنده در جهات توسعه اقتصادی، سیاسی، مذهبی و اجتماعی استفاده کرد تا این مرز بعنوان دریچه ای بسوی اشتغال و توسعه پایدار برای استان باشد.

** تشکیل تعاونی دانشجویی یک ضرورت اشتغال زا
یکی دیگر از استانداران سابق ایلام محمد اصغرنیا است که او هم معتقد است: استانی که بر اساس آمارها ۵۰ هزار فارغ التحصیل بیکار دارد با تلاش مسئولان و ترغیب این افراد به تشکیل تعاونی های دانش بنیان می تواند در ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری استان گام اساسی بردارد.

** باید فرصت ها را به رقابت سالم در مسیر توسعه تبدیل کرد
نصرت اله تاجیک هم که مدتی استاندار ایلام بوده است، در این نشست گفت: با توجه به تعاریف و شاخصه های جهانی توسعه مسئولان ما ضمن شناسایی این شاخص ها و ظرفیت ها آنها را برای دستیابی به توسعه پایدار به فضایی رقابتی تبدیل کنند.
وی افزود: موفقیت یک برنامه مستلزم داشتن فاکتورهایی چون برنامه ریزی منسجم، طرح و پروژه مشخص و هدف مند همراه با مطالعه مدون با تمرکز و شناخت منابع و کمبودها است.
وی تاکید کرد: اگر از منابع و ظرفیت های طبیعی و انسانی درست استفاده نشود همان ظرفیت به یک خطر و چالش تبدیل می شود و البته توسعه نیز باید متناسب با نیاز جامعه باشد.
۱۲ نفر از استانداران ایلام از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، روز پنجشنبه به دعوت محمدرضا مروارید استاندار فعلی ایلام به این استان سفر کردند.
حضور در آرامستان بهشت رضا (ع) و ادای احترام به مقام شامخ شهدا، بازدید از چند طرح عمرانی بزرگ و مهم شهرستان مرزی و همچنین پایانه مرزی مهران و برگزاری نشست مشترک با مسئولان اجرایی این استان از جمله برنامه های در نظر گرفته شده برای این سفر ۲ روزه بود.

منبع: ایرنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.