کدخبر : 4536
دوشنبه 24 اکتبر 2016 - 15:01
فاقددیدگاه

انقطاع از گذشته هویت فرهنگی را از بین می برد

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام با تاکید بر اینکه شکاف نسل ها جامعه را از خلاقیت و تکاپو باز می دارد، گفت: انقطاع و بریدن از گذشته باعث می شود داشته ها و هویت فرهنگی و تاریخی خود را فراموش و در گذر زمان این ارزش ها به ورطه نابودی سپرده شوند.

انقطاع از گذشته هویت فرهنگی را از بین می برد

حجت الاسلام حشمت الله رستمی اظهار کرد: یکی از چالش های فرهنگی و اجتماعی در جامعه کنونی ما و شاید بتوان گفت در اکثر کشورها شکاف نسل هاست.
به گفته وی، اولین مساله که به ذهن می رسد اختلافات فرهنگی بین والدین و فرزندان است هر چند این موضوع صحیح است ولی این مساله بسیار فراتر بوده و شکاف نسل ها اختلافات چشمگیر روانی، فرهنگی، اجتماعی و تفاوت در باورها و رفتارهای اجتماعی میان ۲ نسل در یک مقطع زمانی و در یک جامعه را بدنبال دارد.
وی افزود: تغییر امری اجتناب ناپذیر است و در گذر زمان ذائقه های فرهنگی و اجتماعی مردم نیز متفاوت می شوند در کشور سیستمی فعال برای مدیریت این تغییرات وجود ندارد و از طرفی نارسایی هایی در سیستم تعلیم و تربیت مشاهده می شود که نه محیط های آموزشی و نه والدین، فرزندان خود را برای زندگی در آینده آماده نمی کنند.
این کارشناس فرهنگی تاکید کرد: والدین و مربیان بیشتر تلاش می کنند دانش آموزان و فرزندان را با معیارهایی که خود می پسندند، پرورش دهند که این پرورش نوعا ناظر به گذشته است.
رستمی گفت: در صورتی که باید آموزش ها با اقتباس از گذشته ولی ناظر به آینده سامان داده شود که اگر این موضوع اتفاق بیافتد، جوان در حال رشد ضمن حفظ ساختارهای ارزشی و سنت ها، شرایط جدید را براحتی می پذیرد و میان گذشته و آینده یک وحدت منطقی و منسجم ایجاد می شود.
وی ادامه داد: اما بخاطر عدم پذیرش تفاوت دیدگاه ها، محدودیت های نابجا بخاطر طرز تلقی مختلف از دین، فرهنگ و جامعه این ارتباط منطقی بخوبی شکل نمی گیرد و نسلی در جامعه به بلوغ می رسد و در یک مقطع زمانی قرار می گیرد که هیچگونه مهارتی برای زندگی ندارد و این مساله زمینه را برای شکاف نسلی فراهم می کند.
وی یادآور شد: شکاف نسل ها جامعه را از تکاپو و خلاقیت باز می دارد و انسجام فکری و اتحاد را در جامعه بر هم می زند، متولیان فرهنگی و آموزشی رسالتی بسیار خطیر و بزرگ بر عهده دارند که با استفاده از تمامی مهارت های آموزشی زمینه را برای ابراز وجود نوجوانان و جوانان فراهم آورده و با سعه صدر و دانش اقناع کننده، تمامی سوال های ذهنی آنها را پاسخ دهند و هنجارها و ارزش ها را سدی در مقابل آنها قرار ندهند.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام اضافه کرد: نباید اعمال سلیقه فردی را بعنوان دین و ارزش ها در جامعه حاکم کنیم و در مقابل با استفاده از ابزار هنر و رسانه تمام داشته های فرهنگی را بصورت روزآمد در اختیار نسل جدید قرار دهیم تا در کنار گذر زمان و بوجود آمدن شرایط جدید، فرد ایجاد انقطاع از گذشته خود نکند که اگر اینگونه شد جامعه شروع به تغییر کرده، ارزش های جدید حاکم می شوند، فرهنگ تغییر می یابد و در مجموع هویت از آن جامعه رخت بر می بندد که ممکن است هیچگاه نتوان آن را دوباره باز یافت.
حجت الاسلام رستمی گفت: امروز در جامعه کنونی ایران رگه هایی از شکاف نسل ها مشاهده می شود، نسل کنونی در عصر ارتباطات قرار گرفته و لیکن از پیش هیچ آمادگی برای این رویارویی نداشته، مدل های رفتاری، سبک های گفتاری، نوع پوشش و مدل آرایش رنگ و بوی تازه ای گرفته و به جرات می توان گفت متولیان فرهنگی منفعلانه در تلاش برای مقابله با این موضوع هستند البته کار را باید بسیار زودتر آغاز می کردیم، که انجام نشده است.

منبع: ایرنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.