کدخبر : 4184
دوشنبه 3 اکتبر 2016 - 9:40
فاقددیدگاه

آغاز به کار «پلاسما فرزیس» درمانی در ایلام

ایسنا: مدیر پایگاه انتقال خون ایلام، از آغاز به کار دستگاه «پلاسما فرزیس» درمانی در بیمارستان امام خمینی(ره)، شهر ایلام خبر داد.

«مهدی  اکبری‌دهبالایی» اظهار کرد: برای اولین بار در مراکز درمانی امام خمینی(ره)، شهر ایلام بخش ارائه خدمات پلاسما فرزیس درمانی آغاز به کارکرده و از روش پلاسما فرزیس جهت خارج کردن مواد زیان‌بار در برخی موارد مانند خانم‌های حساس به گروه خون Rh، افراد واجد مهارکننده فاکتور VII، مبتلایان به بیماری‌هایی مانند مولتی پل میلوما و ماکروگلوبولینمی والدن اشتروماشتروم و ده‌ها مورد دیگر استفاده می‌شود.

اکبری خاطرنشان کرد: در بیماری‌های خود ایمنی‏، سیستم ایمنی بدن به‌اشتباه بافت‌های خودی را غیرخودی تشخیص داده و علیه آن‌ها فعال می‌شود که به دنبال آن تخریب بافتی و بروز نشانه‌های بیماری رخ می‌دهد که در این حالت می‌تواند با پلاسمافرزیس درمانی جهت خارج ساختن آنتی‌بادی‌های زیان‌بار یا مواد مضر در خون بیمار به روند بهبودی کمک شایانی کرد.

 

مدیر پایگاه انتقال خون استان ایلام بابیان اینکه کل فرایند پلاسمافرزیس در یک سیستم بسته و در شرایط استریل انجام می‌شود و حدود یک ساعت طول می‌کشد، تصریح کرد: تمامی‌ سوزن‌ها، کیسه‌ها، لوله‌های رابط و کیت مصرفی در پلاسما فرزیس استریل و یک‌بارمصرف برای هر اهداکننده هستند و خون در هیچ مرحله‌ای با دستگاه تماس ندارد، بنابراین انتقال عفونت از طریق دستگاه ویژه پلاسما فرزیس به اهداکنندگان غیرممکن است.

 

وی با اشاره به اینکه روند پلاسمافرزیس درمانی طولانی بوده و بر اساس تجویز پزشک معالج نیاز به دوره‌های متعدد دارد، افزود: در حین پلاسمافرزیس درمانی، مقداری از پلاسمای بیمار خارج‌شده و بقایای سلولی خون به همراه مایعات تزریقی مناسب (مانند آلبومین ۵ درصد انسانی) به وی برگردانده می‌شود.

اکبری دهبالایی ادامه داد: از مجموع ۵ لیتر خون در یک فرد بالغ ۲ ممیز ۸ دهم لیتر آن را پلاسما تشکیل می‌دهد که در عمل ۵۶% از حجم خون را شامل می‌شود که جهت استفاده از پلاسما ملزم به جدا کردن آن هستیم که برای نیل به این هدف از روش پلاسما فرزیس استفاده می‌شود.

مدیر پایگاه انتقال خون استان بابیان اینکه در شش‌ماهه اول امسال ۷ هزار و ۲۸۷ مورد خون‌گیری انجام‌شده است، افزود: از این تعداد ۵۲ درصد اهداءکننده مستمر، ۳۰ درصد اهداءکننده باسابقه و ۱۱ درصد اهداءکننده بار اولی هستند.

وی اضافه کرد: بیشترین مصرف خون استان گلبول قرمز است که صدر صد نیاز استان از خون‌های اهدایی مردم برآورده می‌شود و مازاد بر مصرف استان به دیگر استان‌های هم‌جوار ارسال می‌شود.

اکبری دهبالایی خواستار مشارکت بیشتر زنان استان در اهداء خون شد و تصریح کرد: قبلاً استان ایلام در حوزه اهداء خون توسط بانوان جزء سه استان برتر کشور بودکه در حال حاضر کاهش‌یافته است.

مدیر پایگاه انتقال خون استان از استقرار اتوبوس خون‌گیری در استان خبر داد و گفت: این واحد سیار خون‌گیری از تمام استانداردهای لازم برخوردار است و به نوبت به شهرستان‌های مختلف استان اعزام می‌شود.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.