کدخبر : 3855
سه‌شنبه 13 سپتامبر 2016 - 12:34
فاقددیدگاه

پزشکان ایلامی شغل دوم ندارند

پزشکی و طبابت یکی از خطیرترین و حساس ترین مشاغل در جهان است چرا که بخش عمده ای از سلامت و حفظ جان بیمار به عملکرد و سرعت عمل این قشر بستگی دارد.

پزشکان ایلامی شغل دوم ندارند

طیف پزشکان و میزان درآمد و نیز چگونگی کارکرد آنها همواره زیر تیغ ذره بین اجتماع قرار دارد و این گروه از مهمترین اقشاری هستند که جامعه نسبت به آنها حساسیت ویژه ای دارد.
پزشکی و طبابت نیز همچون بسیاری از حرفه ها با سختی ها و چالش های زیادی برخوردار است و با توجه به اینکه سلامت و بقای جان آدمی به نوعی در دستان پزشک است، این سختی ها نمود بیشتری دارد.
شاید اگر بیمار یا فرد مجروحی به هر علتی در فرایند معالجه و درمان بیمار بمیرد یا دچار آسیب دیدگی شود اولین فکر و تصور اطرافیان و بازماندگانش خطای پزشکی و اهمال کاری باشد در حالیکه بیشتر این قشر نسبت به وظیفه خطیر خود تعهد دارند.
البته پزشکان هم مثل بسیاری از صاحبان مشاغل دارای دغدغه ها و معضل های متعددی هستند که از جمله این دغدغه ها وضعیت معیشتی و اقتصادی آنهاست که بخش دولتی نسبت به حوزه خصوصی با مشکلات بیشتری مواجه هستند.
البته هستند پزشکانی که از درآمد خوب و مناسبی برخودارند و برخلاف برخی از همکاران خود موقعیت مالی مناسبی دارند و با ورود به حوزه سرمایه گذاری بخشی از درآمد خود را در پروژه ها و طرح های سودآور سرمایه گذاری می کنند.
در مقابل هم عده ایی از پزشکان به ویژه پزشکان عمومی به علت کمبود درآمد و دستمزد پایین برای جبران این هزینه های اندک علاوه بر حرفه طبابت و پزشکی شغل های دومی هم دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام می گوید: پزشکان شاغل در بخش دولتی این استان با وجود مشکلات مالی و کمبود امکانات رفاهی بویژه برای پزشکان غیر بومی، باز هم تنها به شغل طبابت مشغولند و شغل دوم ندارند.
دکتر علی دل پیشه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پزشکانی که در این استان و در بخش دولتی فعالیت می کنند با مشکلات مختلفی مواجه اند که عمده ترین آن عدم پرداخت مطالبات بیمارستانی از سوی بیمه ها است که بخشی از این هزینه مربوط به کارانه و دریافتی پزشکان است.
وی یادآور شد: عدم پرداخت این مطالبه ها از طرف بیمه گزاران باعث می شود پزشکان بخش دولتی که تنها محل درآمد آنها همین حقوق ماهیانه است بتدریج دلسرد شده و با مشکلات درآمدی بیشتری مواجه شوند.
رئیس سازمان پزشکی استان ایلام هم در خصوص اشتغال پزشکان ایلامی به حرفه هایی غیر از پیشه پزشکی اظهار کرد: در این استان عمده پزشکان تنها به شغل طبابت و پزشکی مشغولند و شغل دوم هم ندارند.
دکتر مالک علی محمدی افزود: عمده پزشکانی که به شغل دوم روی می آورند فارغ التحصیلانی هستند که پس از فراغت از تحصیل بدلایلی نمی توانند به این حرفه روی بیاورند و به حرفه ای غیر از طبابت می پردازند.
وی یادآور شد: یکی دیگر از علل اینکه پزشکان بویژه پزشکان عمومی به شغل دوم روی می آورند نیاز مالی و برآورده نشدن نیازهای آنها است و بطور معمول به شغل های هم راستا با شغل اصلی شان می پردازند.
دکتر علی محمدی گفت: این پزشکان در شغل دوم خود معمولا در خرید و فروش یا تامین تجهیزات پزشکی و دارویی به فعالیت می پردازند که در استان ایلام به علت اینکه هنوز حرفه پزشکی اشباع نشده تاکنون گزارشی مبنی بر فعالیت پزشکان به دیگر شغل ها نداشته ایم.
وی عمده ترین مشکلات پزشکان بویژه پزشکان عمومی را حقوق و میزان دریافتی اندک آنها برشمرد و مورد بعدی هم تجهیزات و امکانات مورد نیاز پزشکان و کادر درمانی و پزشکی است که تامین این تجهیزات نیازمند اعتبار کلان است.
استان ایلام دارای بیش از ۵۰۰ پزشک دولتی و خصوصی شامل ۱۱۰ متخصص، ۲۰ فوق تخصص، ۲۰۰ پزشک عمومی، ۱۰۰ دندانپزشک عمومی، ۸۵ دارو ساز، ۱۵ دندانپزشک متخصص دارای پروانه مطب در بخش خصوصی است.
استان ایلام در زمینه پزشکان عمومی و بخشی از رشته های تخصصی مشکل خاصی ندارد و تنها در تعدادی از رشته های فوق تخصصی مشکل و کمبود پزشک در این استان احساس می شود.

منبع: ایرنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.