کدخبر : 3674
دوشنبه 5 سپتامبر 2016 - 8:18
فاقددیدگاه

خشکیدگی بلوطستان های ایلام بیشتر از دیگر مناطق زاگرس است

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: بیش از۵۰ درصد جنگل های استان ایلام در جریان خشکیدگی این درختان طی سال های اخیراز آسیب جدی تر و بیشتری در مقایسه با جنگل های بلوط دیگر استان های منطقه زاگرس مواجه شد.

خشکیدگی بلوطستان های ایلام بیشتر از دیگر مناطق زاگرس است

روز یکشنبه ادوارد هوخ بیشلر مشاور بین المللی مدیریت جنگل پروژه خشکیدگی بلوط فائو (سازمان خوار وبار جهانی) از برخی عرصه ها و درختان بلوط استان ایلام بازدید کرد.
حجت الله فتحی در حاشیه این بازدید در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این درختان به علت کهنسال، دیر زیست و دانه زاد بودن و نیز همجواری با مرز عراق و وجود ریزگردها بیشتر از درختان سایر استان ها که جوان تر از درختان ایلام هستند بیشتر در معرض آسیب و آفت قرار دارند.
وی افزود: اقدام های اداره کل منابع طبیعی در مقابل عرصه های وسیع جنگلی استان اندک است و هم اکنون ۵۰ درصد جنگل های استان نیازمند اجرای عملیات به سازی و پرورشی است که اجرای این عملیات ها به تخصیص اعتبار و هزینه نیاز دارد.
فتحی با بیان اینکه ماحصل بازدیدهای مکرر و متناوب کارشناسان و مشاوران فائو از درختان بلوط استان ایلام و رایزنی و مذاکره های متعدد با این کارشناسان باعث انتخاب استان ایلام به عنوان پایلوت طرح خشکیدگی درختان بلوط شد، افزود: ارائه گزارش های نهای از سوی کارشناسان و مشاوران فائو منتج به ارائه پروژه های تکمیلی جف یا یو تی اف در استان ایلام می شود.
وی یادآور شد: هدف و تلاش ما اجرای طرح جف در استان ایلام است که در این طرح علاوه بر منابع داخلی بخشی از هزینه ها نیز از سوی سازمان های بین المللی نیز تامین می شود اما در طرح یو تی اف کارشناسان تنها در سمت و نقش مشاور هستند و کل اعتبارات طرح ها از منابع داخلی تامین می شود و روند تدوین و اجرای طرح ها باید براساس چارچوب های سازمان فائو باشد.
وی در باره برخی دیگر از اهداف سفر کارشناسان فائو به ایران نیز اظهار کرد: استفاده از تجارب و اقدام های عملی و علمی انجام گرفته در ایران و تلفیق و تطبیق این تجارب و دستاوردها با تجارب و اقدام های موفق کشورهای اروپایی چون پرتغال، اسپانیا و فرانسه که با مشکل مشابه خشکیدگی درختان مواجه شدند است در دستور کار است که با تلفیق و تطبیق این تجارب بهترین شیوه و راهکار برای احیای جنگل ها در نظر گرفته و ارائه می شود.
فتحی با اشاره به اینکه و رویکرد و تخصص سفر آقای ادواردهوخ بیشلر بررسی مشکلات اقتصادی و اجتماعی جوامع محلی است، تاکید کرد: هدف وی ارائه راهکارهای مدون برای جوامع محلی (روستاییان و عشایر) به منظور همگام و همراه سازی این جوامع با طرح های احیایی و توسعه ای جنگل های بلوط در استان های آسیب دیده است.
وی زراعت در زیراشکوب درختان جنگلی و نیز چرای بی رویه دام را ۲ معضل مهم و اساسی دانست که از سوی بهره برداران انجام می پذیرد و تداوم این موضوع در دراز مدت باعث کاهش تجدید حیات در عرصه های جنگلی و مرتعی، کوبیدگی و فرسایش خاک و خورده شدن نهال یا بذر توسط احشام می شود.
فتحی اضافه کرد: رفع این موانع نیازمند ارائه راهکارها و طرح های حفاظتی به جوامع محلی است که با جایگزین کردن این طرح های حفاظتی جوامع محلی از منابع طبیعی و عرصه های جنگلی حفاظت کنند.
ادوارد هوخ بیشلر مشاور بین المللی مدیریت جنگل پروژه خشکیدگی بلوط فائو در طول سفر ۲ روزه خود به استان ایلام از درختان جنگلی مناطق مختلف استان ایلام در چغاسبز، دالاب و نهالستان سردسیری ایوان بازدید کرد.

منبع: ایرنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.