نقش رسانه های استان ایلام در سلامت روان جامعه
عبدالشریف ولدبیگی
دکترا علوم سیاسی و مدرس دانشگاه
مقدمه
در این مقاله سعی میشود ضمن تعریفی از سلامت روان جامعه و اهمیت آن، به تاثیر مثبت و منفی اخبار سایتهای استان بر سلامت روان جامعه ایلام پرداخته شود.
اخبار در ماهیت خود به عنوان یک پیام میتواند تاثیر مثبت یا منفی بر روحیه مخاطبان داشته باشد. به همین علت هر چه میزان انتخاب سوژه ها و نحوه پردازش آن به ارزشهای انسانی نزدیکتر باشد به همان میزان روح و سلامت افراد جامعه را نوازش میدهد و هر اندازه که تنشها و اختلافات در تیتر و سوتیتر اخبار خودنمایی کند به همان میزان نیز میتواند سلامت روان جامعه را به مخاطره اندازد و امید و اخلاق را در جامعه کمرنگ کند. در این مقاله قصد نداریم ارزش اطلاع رسانی و تبیین رخدادهای مهم استان که از سوی سایتهای پرتلاش ایلام انجام میشود کم ارزش جلوه دهیم اما میخواهیم تاثیر منفی یا مثبت رویکردهای خبری را در ایجاد نگاه مثبت و منفی شهروندان ایلامی مورد بررسی قرار دهیم. چرا که نگاه مثبت و منفی شهروندان میتواند در رفتارهای اجتماعی و قضاوتهای آنان نیز تاثیر داشته باشد. رسانه ها هم در شکلدهی به رفتارهای اجتماعی مخاطبان اهمیت زیادی دارند.
سلامت روان و اهمیت آن: تاکنون تعاریف متعددی از «سلامت روان» ارائه شده که همگی بر اهمیت تمامیت و یکپارچگی شخصیت تاکید ورزیده اند. گلدشتاین GOLDSTEIN K، سلامت روانی را تعادل بین اعضا و محیط در رسیدن به خود شکوفایی میداند. چاهن (CHAUHANSS 1991) نیز سلامت روانی را وضعیتی از بلوغ روان شناختی تعبیر میکند که عبارت است از حداکثر اثربخشی و رضایت به دست آمده از تقابل فردی و اجتماعی که شامل احساسات و بازخوردهای مثبت نسبت به خود و دیگران میشود.
چاهن پنج الگوی رفتاری را در ارتباط با سلامت روان مهم میداند که عبارتند از: حس مسئولیت پذیری، حس اعتماد به خود، هدف مداری، ارزش های شخصی و فردیت و یگانگی.
ملاک های سلامت روان: ونتیز (.VENTIS LW 5991) سلامت روان را وابسته به هفت ملاک میداند که عبارتند از: رفتار اجتماعی مناسب، رهایی از نگرانی و گناه، فقدان بیماری روانی، کفایت فردی و خودمهارگری، خویشتن پذیری و خودشکوفایی و سازماندهی شخصیت، گشاده نگری و انعطاف پذیری.۱
همچنین سلامت روان به معنای تعادل و انسجام فراگیر در همه ابعاد جسمانی و نفسانی انسان است که تعقل و اندیشیدن، آگاهی، هدف داری، انصاف، عدالت، امانت داری، حقیقت جویی و تسلیم در برابر آن، رشد مستمر و آرامش از جمله علایم آن است و در مقابل، بیماری روانی خارج شدن از حد اعتدال است که نادانی، عصیان، دنیاطلبی، ظلم و تعدی، ضعف اراده و سستی، اضطراب، ترس، خودپسندی، حسد و کینه وزی از نشانه های آن میباشد. قرآن کریم هم جهالت را به عنوان پایه و اساس بیماریهای دل و روان معرفی میکند و درمان آن را به نیز بر کسب آگاهی و دانش به ویژه علوم توحیدی استوار میداند.۲
اهمیت رسانه های ایلام در سلامت روان مردم
یک اصل مهم در سازمانهای خبری این است که در فراگرد اطلاعرسانی اصل آرامش بخشی مخاطب و امیدآفرینی برای او در نظر گرفته شود. درست است که بخش زیادی از اخبار امروز رسانه ها به ارزش خبری برخورد اختصاص دارد و اصطلاح bad news good news در امر اطلاعرسانی رایج شده است، اما باید در این امر از افراط پرهیز کرد و مراقب سلامت روان جامعه و مخاطب نیز بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها در بیانات و دیدارهای خود بر اصل اخلاق و امیدآفرینی در پوشش اخبار تاکید میفرمایند. ایشان حتی در حکم عزت ا… ضرغامی به عنوان ریاست سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی بر ترویج چهار اصل دین، اخلاق، امید و آگاهی تاکید کردند.۳
بنابر این مخاطب بعد از دریافت اخبار نباید دچار آسیب روحی و درگیری فکری شود. فراگیر شدن اخبار ناامید کننده و منفی در رسانه ها علاوه بر اینکه باعث رنجش خاطر مخاطب میشود بلکه رویگردانی او از رسانه را نیز در پی دارد.
امروزه بخش زیادی از اخبار رسانه ها به رویدادهای تلخ، منفی و ناامیدکننده اختصاص دارد. خواندن حجم زیادی از این گونه اخبار در طول شبانه روز، طبیعتا ذهن و روح مخاطب را آزار میدهد. بنابراین برای پوشش اخبار به خصوص اخبار منفی و سخت باید دارای راهبرد و شگرد رسانه ای بود. برای مثال در رسانه ها معمولا اخبار منفی را در ابتدای روز که همزمان با آغاز فعالیت مردم است، منتشر نمیکنند. حتی برخی رسانه های حرفه ای در انتهای شب که مخاطب نیاز به آرامش قبل از استراحت دارند، اخبار منفی را منتشر نمیکنند یا در صورت اجتناب ناپذیر بودن پخش اخبار منفی، پردازش و انتشار این گونه اخبار را با ظرافت و مهارت انجام میدهند تا کمترین آسیب روانی متوجه مخاطب شود. برخی رسانه های حرفه ای در صورتی که تعداد اخبار منفی زیاد باشد سعی میکنند با مهندسی کنداکتور پخش اخبار، در لابلای اخبار سخت، اخبار نرم و مثبت گنجانده تا آثار زیانبار اخبار منفی کاهش یافته و فضای رسانه ای منعطف گردد.
اما به نظر میرسد در رسانه های ایلام این مهارت کمتر دیده میشود. زیرا حجم زیادی از اخبار تولیدی و سفارشی سایتها و هفته نامه ها به اخبار منفی و سخت اختصاص دارد. به گونه ای میتوان گفت ارزش خبری برخورد اصلیترین و محوریترین ارزش نهفته شده در اخبار این رسانه هاست.
واقعیت این است که امروزه مردم خود با مشکلات زیادی دست به گریبان اند. اگر رسانه ها هم اخبار منفی و ناامید کننده را به صورت مکرر و پی در پی انتشار دهند، استرس، یاس و ناامیدی مخاطب نیز مضاعف میشود.
رسانه ها باید برای تقویت و ترویج روحیه امیدآفرینی و اخلاقمداری در جامعه دست به کار شوند و مردم را به آینده خود امیدوار کنند. در این راستا حتی میتوان اخبار منفی و سخت را با سبکهایی همچون «سبک تشریحی»، «سبک تاریخی» و «سبک پایان شگفت انگیز» ملایم کرد و شرایط را برای تقویت سلامت روانی جامعه مهیا کرد.
امروزه در سایتهای خبری ایلام بر نگارش خبر با شیوه سبک هرم وارونه اصرار زیادی وجود دارد. طبیعتا در این سبک که مهمترین قسمت خبر و مصاحبه به ترتیب اولویت نوشته میشود، ذهن مخاطب درگیر موضوع اصلی خبر که معمولا منفیترین بخش خبر است، میشود.
تنظیم مطالب خبری با سبک هرم وارونه و غفلت از سایر سبکها علاوه بر اینکه رویکردی سنتی است که تقریبا در دنیا در حال منسوخ شدن است، میتواند حس مسئولیتپذیری، حس اعتماد به خود و هدفمداری و همچنین خودشکوفایی را نیز در جامعه کمرنگ کند. همانگونه که گفته شد تنظیم مطالب خبری به این سبک باعث میشود مطالب به ترتیب اهمیت نوشته شود. یعنی با اهمیتترین قسمت خبر در ابتدای خبر و کم اهمیتترین آن در انتهای خبر نوشته میشود.
در خصوص ارزشهای خبری هم باید گفت برجسته کردن هر یک از ارزشهای خبری تاثیرات خاص خود را بر مخاطب خواهد داشت. در مطالعات روزنامه نگاری عمده ترین ارزشهای خبری به ۷ ارزش ختم میشود که عبارتند از:
۱) شهرت (Prominency)
۲) کشمکش و برخورد (Conflict)
۳) استثناء شگفتی و غیرعادی بودن (Oddity)
۴) بزرگی و فراوانی تعداد و مقدار (Magnitude)
۵) مجاورت و نزدیک بودن (Proximity)
۶) فراگیری یا دربرگیری (Impact)
۷) تازگی (Timelyness)4
نباید در تعادل میان ارزشهای خبری دچار افراط و تفریط شد. آنچه مهم است توجه به نیاز مخاطب است که در ارزشهای مجاورت، فراگیری و بزرگی و فراوانی متمرکز است.
در ادامه به یافته های پژوهش و تاثیر اخبار سایتهای ایلام بر سلامت روان مخاطب پرداخته میشود.
یافته های پژوهش
برای اینکه میزان به کارگیری ارزشهای خبری در رسانه های ایلام و به دنبال آن تاثیر آن در سلامت روان مردم مشخص شود جدیدترین اخبار سایتهای استان مورد بررسی قرار گرفت. بدین معنا که ۲۴۰ خبر از ۱۲ سایت خبری تحلیلی استان ایلام انتخاب و ارزیابی شد که به ترتیب دو ارزش خبری شهرت و برخورد و کشمکش در این خبرها برجسته بود. همچنین از تعداد ۲۴۰ مطلب خبری ارزیابی شده، مشخص شد که بیش از ۷۰ درصد اخبار، دارای ارزش خبری شهرت و ۶۸ درصد دارای ارزش خبری برخورد بوده اند.
بدین ترتیب ارزش خبری فراگیری و دربرگیری که از مهمترین ارزشهای خبری است، در پایینترین جایگاه قرار دارد. بدین معنا که از مطالب خبری انتشار یافته در رسانه های استان، تنها ۱۲ درصد از آن ارزش خبری دربرگیری داشته است. این امر نشان دهنده آن است که سردبیران و خبرنگاران از نیازهای واقعی مردم غافل هستند و بیشتر به دروازه بانی و انتشار اخبار شهرتمدار و کشمکش محور تمایل دارند.
از آنجایی که اخبار دارای ارزش شهرت و برخورد کمترین توجه مردم را به خود جلب میکند و از طرفی ماهیت این گونه اخبار، سخت خبر هستند، این اخبار نه تنها مورد توجه و رغبت مردم واقع نمیشوند بلکه به دلیل خشن بودن ماهیت آن، به سلامت روان مخاطب نیز در درازمدت آسیب میرساند.
همچنین بررسی سایتهای خبری ایلام نشان داد که عمده ترین سبک خبرنویسی در این سایتها سبک هرم وارونه است. به طوری که بیش از ۹۰ درصد مطالب خبری با سبک هرم وارونه تنظیم میشوند. پس از آن سبک تاریخی در اولویت دوم قرار دارد. یکی از نتایج این تحقیق این است که تنظیم مطالب خبری به سبک «پایان شگفتانگیز» و «سبک تشریحی» در این سایتها دیده نمیشود.
نتیجه گیری
همانگونه که اشاره شد، بیشترین میزان اخبار انتشار یافته در سایتهای ایلام به برجسته شدن ارزش های خبری شهرت و برخورد مربوط است که این موضوع میتواند به شکاف خبری و دوری مردم از این رسانه ها منجر شود. بدین معنی که مخاطبان از دریافت اخباری که نیاز واقعی آنها را مرتفع میکند محروم هستند. برجسته شدن سخت خبرها و اخبار منفی در سایتهای ایلام تاثیر بلندمدت در سلامت روان مردم نیز خواهد داشت و میتوان گفت تا حدود زیادی رفتارهای شهروندان بازخوردی از فضای خبری رسانه ها است. وقتی به صورت مداوم اخبار منفی در معرض دید مخاطب قرار گرفته شود، متون اخبار منفی در ذهن آنها نقش میبندد و در درازمدت در رفتار آنها متجلی میشود. ضمن اینکه این رویکرد خبری برای سایتهای ایلام نیز تبعات منفی دارد. اولین اثر منفی آن رویگردانی مخاطب و مهاجرت او به رسانه های رقیب است. بدین ترتیب سایتهایی که اخبار منفی منتشر میکنند، به تدریج مخاطبان خود را از دست میدهند.
به نظر میرسد که مدیران، سردبیران و خبرنگاران سایتهای استان ایلام برای امیدوار کردن مردم بهتر است به ارزشهای خبری فراگیری و مجاورت روی آورند و از تمرکز بر اخبار منفی و برجسته کردن ارزشهای خبری برخورد و همچنین شهرتمداری رویدادها پرهیز کنند. رویکرد فعلی نه تنها به سلامت روان جامعه آسیب میرساند، بلکه باعث از ریزش مخاطبان میشود. باید بدانیم که تنوع و تکثر رسانه ای دست مخاطب را برای انتخاب رسانه مطلوب خود بسیار بازتر کرده است. امروز مخاطب با انبوهی از رسانه های حرفه ای مواجه است و علاوه بر اینکه میتواند رسانه خود را گزینش کند، خود نیز میتواند رسانه شود و در شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای موبایلی محتوا تولید کند.
هر چند این فضا نیز آسیبهای زیادی دارد و برشمردن آن از حوصله این یادداشت خارج است، اما اگر سایتهای ایلام به صورت حرفه ای و به دور از رویکردهای سنتی به انتشار مطالب خبری بپردازند میتوانند با اقبال مخاطبان مواجه و جامعه را به سرمنزل مقصود هدایت کنند.
پی نوشت
۱- مژگان آذرخش، سایت معاونت دانشجویی دانشگاه الزهرا (س)، تعریف و علائم سلامت روان، ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
۲- پایگاه اطلاع رسانی حوزه.
۳- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، « نامه انتصاب مهندس عزت االله ضرغامی »۱۳۸۸/۸/۱۶
۴- یونس شکرخواه، «خبر»، تهران: انتشارات دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها، چاپ یازدهم، ۱۳۹۲