کدخبر : 3007
شنبه 2 جولای 2016 - 20:45
فاقددیدگاه

دولت عملکرد رسانه‌ای خود را تقویت کند

محمدحسین شاوردی : اعتدال گفتمانی است که هم‌ریشه دینی و هم عقلانی دارد و ضروری است جهت به ثمر رسیدن اعتدال دولت به‌گونه‌ای تلاش کند که بهانه‌ای به دست رادیکال‌های دو جریان اصلی کشور ندهد. وقتی مواضع رییس‌جمهور و مثلاً تیم اقتصادی دولت دوگانه است این امر می‌تواند دلیلی بر ضعف عملکرد رسانه‌ای دولت باشد.

این از جمله مباحثی بود که که با حضور دو تن از روزنامه‌نگاران اصولگرا و اصلا‌ح‌طلب ایلام در ایسنا، مطرح شد.

«نصرت‌الله حیدری» – روزنامه‌نگار اصولگرا و مدیرمسئول نشریه «باختر امروز» – در میزگرد بررسی کارنامه سه‌ساله دولت یازدهم در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، با اشاره به طرح شعار اعتدال از سوی دولت یازدهم، مخالفت برخی گروه‌های جریان اصولگرایی با برنامه‌های دولت را طبیعی دانست و گفت: در جریان اصولگرایی طیف‌های مختلفی وجود دارند و طبیعی است که برخی از این جریان با شعار دولت که همان اعتدال گرایی است مخالفت کنند و سر سازگاری نداشته باشند با این حال و به صورت کلی اعتدال گفتمانی است که هم‌ریشه دینی و هم عقلانی دارد و ضروری است جهت به ثمر رسیدن اعتدال دولت به‌گونه‌ای تلاش کند که بهانه‌ای به دست رادیکال‌های دو جریان اصلی کشور ندهد.

وی با بیان اینکه من نمی‌پذیرم تنها تندورهای جریان اصولگرا با دولت سر ناسازگاری دارند، تصریح کرد: چهره‌های رادیکال جریان اصلاح‌طلب نیز منتقد جدی دولت هستند و گاها شعار عبور از روحانی را سر می‌دهند.

این فعال سیاسی با اشاره به اهمیت انتقاد در بهبود مدیریت جامعه، افزایش سعه‌صدر از جانب دولت در برخورد با انتقادها را لازم دانست و گفت: دولت باید از نقد دلسوزانه استقبال کند و برای باورمند نمودن گفتمان اعتدال در ساخت قدرت سعه‌صدر خود را افزایش دهد و هرگز نباید حمایت از دولت را با پرهیز از انتقاد و سکوت اشتباه گرفت و نقد دلسوزانه و اصلاح‌گرایانه بهترین هدیه به دولت است. چنانچه مقام معظم رهبری هم بر نقد مشفقانه تأکید دارند برخی گروه‌ها اما متأسفانه به این نکته مهم دقت نمی‌کنند و چنان دولت را نقد می‌کنند که گویی این دولت، دولت جمهوری اسلامی ایران نیست درحالی‌که عملکرد دولت فعلی به نام نظام ثبت می‌شود و درنتیجه باید همه ارکان نظام ازجمله جریانات و گروه‌های سیاسی برای موفقیت این دولت همراهی و تلاش و در راستای حل معضلاتی که عواقب آن به‌کل نظام و جامعه و کشور برمی‌گردد کمک کنند.

«منیژه زیبایی» – روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب و مدیرمسئول نشریه شکوه آزادی نیز با اشاره به اهمیت ایستادگی دولت بر شعار اعتدال و تلاش در راستای جلوگیری از انجام برخی حرکات غیرقانونی توسط تندروها، در پاسخ به سؤالی در خصوص دلایل مخالفت جریان اصولگرا با برنامه‌های دولت یازدهم تصریح کرد: نباید به خطا رفت و صدای گروه‌های مخالف دولت را صدای کل جریان اصولگرایی تعبیر کرد. صدای مخالفت با اعتدال صدای اقلیتی تندرو و منزوی است که در برخی ساختارهای رسمی یا غیررسمی حاضرند و به مخالفت با دولت از طریق جریان سازی رسانه‌ای یا کارشکنی در اموری همچون لغو مجوز کنسرت‌های موسیقی می‌پردازند.

وی با تأکید بر اینکه رگه‌های قوی‌تر این مخالفت‌ها در حوزه فرهنگ و مثلاً لغو کنسرت‌ها، اخلال در اکران فیلم‌ها و یا توقیف برخی از نشریات کاملاً قابل‌مشاهده است، گفت: عمده این مخالفت‌ها از جانب نشریات تندرویی سازمان‌دهی می‌گردد که نمی‌توان آن‌ها را در قالب یا چارچوب خاصی از جریان اصولگرایی گنجاند. بااینحال عمده جریان اصولگرایی عقلانی عمل می‌کند و اتفاقاً حامی و همراه دولت است و در راستای اهداف مشترک با دولت گام برمی‌دارد که نشانه بارز این ادعا نیز رأی نمایندگان مجلس جدید به ماندگاری علی لاریجانی در سمت ریاست مجلس شورای اسلامی است که به عنوان چهره‌ای که حامی دولت یازدهم است شناخته می‌شود.

زیبایی در ادامه با اشاره به اهمیت نمود یافتن شعارها و برنامه‌های دولت یازدهم در جامعه اظهار کرد: اگر قرار بود برنامه‌ها و اعمال طیف تندروی اصولگرا به کار خود در رأس مدیریت کشور ادامه می‌داد چه دلیلی برای انتخاب دولت تدبیر و امید بود. مردم تمایل دارند نمودهای عینی رأی خود را با پافشاری دولت بر روندها عقلانی ببینند و ازاین‌رو لازم دولت یازدهم بر مواضع ملی و عالیه خود ایستادگی کند.

وی ضمن تشریح مفهوم اصلاحات به عنوان یک گفتمان مقدس که در کشور به ظهور آن نیاز مبرم وجود دارد، تصریح کرد: در ایران امروز برخی بر روی کلمه اصلاحات حساسیت دارند بااینحال این حساسیت نمی‌تواند باعث پرهیز و دوری از این امر حیاتی و گفتمان راهبردی شود چراکه. اصلاحات به معنی سامان دادن برگرفته از رسالت انبیا الهی و لازمه و نیاز اساسی کشور است اما این گفتمان متأسفانه در زیر بار تبلیغات و فشارهای سیاسی که در مقام مخالفت با دولت اصلاحات که حامل پیام اصلاحات و اجرای برخی تغییرات مثبت بود، گم‌شده و مغفول مانده است

وی با اشاره به فردی نبودن گفتمان اصلاحات، به حساسیت برخی بر روی رییس دولت اصلاحات اشاره و تأکید کرد: معتقدم جریان اصلاحات وابسته به شخص نبوده و نیست و برخاسته از بطن جامعه و مبتنی بر نیازهای جمعی ملت بود و رییس آن دولت نیز تنها نماینده این خواست و نیاز برای سامان دادن به امور بود. حالا و در این دولت نیز با وصف اینکه به لحاظ سیاسی کاملاً برآمده از یک جریان نیست اما لازم است با قرار دادن رویه‌ای اصلاح‌طلبانه در حوزه‌های مالی، پولی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و سیاست خارجی به تصحیح روندهای غلط موجود و سامان دادن به امور کشور بپردازد و امروز دولت یازدهم را عامل به این خصیصه نیکو در بسیاری از امور می‌بینم.

زیبایی تأکید کرد: البته شایسته‌سالاری باید در دولت فعلی سرلوحه کار قرار گیرد و مدیرانی توانا، سالم و دانا با هر طیف و مشرب سیاسی اعم از اصولگرا یا اصلاح‌طلب به تدبیر امور بپردازند تا هم بدنه حامیان دولت گسترده‌تر گردد و هم مردم از همه ظرفیت مدیریتی کشور سود برند.

وی با اشاره به اهمیت ادامه روند اصلاحگرایانه دولت یازدهم در اداره امور کشور و تأکید بر نقش بزرگان جریان اصلاحات در پیروزی دولت تدبیر و امید گفت: واژه ها و کلمات نباید این مقدار با حساسیت مواجه شوند به عنوان نمونه برخی گروه ها بیش از اندازه بر کلمه اصلاحات حساس هستند. در حالیکه مهم فرایندها و به موقع اجرا شدن آنهاست مثلا در امپراتوری عثمانی از واژه «تنظیمات» استفاده کرد که مورد تأکید دولت عثمانی بود و البته هرگز کارساز نشد چراکه به وقت و موقع لازم در این امپراتوری بزرگ اصلاحات صورت نگرفت و وقتی باب شد که دیگر کار از کار گذشته بود. در نهایت گرچه چهره‌های اصلی جریان اصلاحات را در دولت فعلی حضور ندارند، اما راه دولت راه اصلاح‌طلبی مبتنی بر خواسته عمومی ملت است و انشااله در این مسیر بتواند گام‌های بعدی را بهتر و محکم‌تر بردارد. دولت لازم است از نیروهایی استفاده کند که دارای تفکر اصلاح‌گرایانه و موردقبول جامعه باشند و مردم در انتخابات خرداد ۹۲ به تفکری رأی دادند که دارای پشتوانه اصلاح‌طلبی و متفاوت از تفکر دولت نهم و دهم بود.

«حیدری» در ادامه با اشاره به ضرورت ایجاد گفتمان اعتدال در سطح ملی بر رگه‌های قوی قرابت دولت تدبیر و امید با جریان اصلاحات تأکید کرد و گفت: کفه سنگین ترازو در این دولت به نفع جریان اصلاحات است و بخش عمده‌ای از مدیران دولت یازدهم را چهره‌های جریان اصلاح‌طلب تشکیل می‌دهند گرچه اصولگرایان نیز به‌طور نسبی در دولت حاضرند. بااینهمه جریان اعتدال را باید ورای این تقسیم‌بندی‌ها تحلیل کرد. من اعتقاددارم که وزن جریان اصلاحات در انتخابات خرداد ۹۲ بالا اما ناکافی بود وگرنه چرا کاندیدای این جریان از انتخابات کنار کشید؟ البته لازم است در این تحلیل شرایط و چارچوب انتخابات را نیز در نظر گرفت اما به هر حال نمی‌توان منکر حمایت ستادی و معنوی جریان اصلاحات از آقای روحانی در انتخابات ۹۲ شد. این حمایت البته اجتناب‌ناپذیر بود و به واسطه ساخت غیرحزبی سیاست در ایران، ائتلاف نیروهای هم‌راستا در دو جریان مختلف می‌تواند پیامدهای مثبتی داشته باشد. در کلیت قضیه و فارغ از اصلاح‌طلب یا اصولگرا بودن دولت فعلی، باید به رییس‌جمهور در انتخاب همکاران و هیئت دولت و مدیران عالی آزادی عمل داد تا برای محقق ساختن برنامه‌های خود که مردم به آن‌ها رأی داده‌اند یارگیری کند.

مدیرمسئول نشریه باختر امروز با اشاره فرصت‌های متعدد و متنوع پیش روی دولت جهت اطلاع‌رسانی خدمات خود به آحاد ملت گفت: ناهماهنگی موجود در تیم رسانه‌ای دولت به خود دولت برمی‌گردد وگرنه دولت امکانات گسترده‌ای دارد که از شبکه‌های صداوسیما تا روزنامه رسمی، خبرگزاری ایرنا، نشریات تحت مدیریت و سایت‌های مختلف را شامل می‌شود و می‌تواند به خوبی اقدامات خود را برای مردم تبیین نماید اما وقتی مواضع رییس‌جمهور و مثلاً تیم اقتصادی دولت دوگانه است این امر می‌تواند دلیلی بر ضعف عملکرد رسانه‌ای دولت باشد.

حیدری در پاسخ به سؤالی مبنی بر پرهیز صداوسیما به عنوان رسانه ملی از پوشش گسترده خدمات دولت تصریح کرد: به هر حال صداوسیما گرچه استراتژی خود را به پیش می‌برد ولی زمینه را نیز برای ارائه مناسب اخبار خدمات دولت به مردم فراهم کرده و با توجه به تغییر و تحول اخیر در صداوسیما، قطعاً زمینه برای تبیین خدمات دولت مهیاتر از همیشه است.

«زیبایی» در ادامه با انتقاد از عملکرد صداوسیما در نحوه پوشش و ارائه خدمات و فعالیت‌های مربوط به دولت گفت: مطبوعات و خبرگزاری‌ها می‌توانند به خوبی اقدامات دولت را تبیین و پوشش دهند و لازم است دولت در یک همکاری دوسویه با مدیران این حوزه به انتقال بی‌واسطه خدمات‌رسانی به جامعه اقدام کند. بااینحال عملکرد صداوسیما در این حوزه محل سؤال است و کمتر شاهد برخورد منصفانه صداوسیما با دولت هستیم.

وی ادامه داد: در موضوع برجام هم برخورد صداوسیما جای تامل دارد. در این راستا پیشنهاد می‌دهم شبکه‌ای تحت مدیریت نیروهای مورد وثوق رییس‌جمهور تشکیل و عملکرد دولت بی‌واسطه برای مردم تشریح شود.

«نصرت حیدری» در پایان با تأکید بر اهمیت انجام گفتگوهای ملی بین دو جناح عمده و اصلی کشور، این گفتگوها را عامل ایجاد زمینه همدلی، همراهی و انسجام ملی دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه تاکنون کار خاصی در خصوص گفتگوهای بین جناحی صورت نگرفته است و این فقدان کاملاً احساس می‌شود. لازم است جریانات سیاسی کشور بر چند مورد به عنوان محور وحدت توجه کنند و پس از گفتگو بر سر آن‌ها اجماع شود تا در این حوزه‌ها مناقشه‌ پایان پذیرد. مرحوم عسگراولادی یکی از چهره‌هایی بود که همواره برای گفتگوهای دوجانبه میان احزاب تلاش کرد. من اعتقاددارم این گفتگوها باید هرچه زودتر و به‌طور وسیع در سطح کلان شکل گیرند و مجلس دهم نیز به عنوان نماد عقلانیت، زمینه همکاری هرچه بیشتر دو جناح کشور را فراهم آورد. ما ساکنان یک کشتی هستیم و طبیعتاً سرنوشت مشترکی داریم و در این راستا دو جناح کشور باید باهم به طرح مسائل مختلف و گفتگو درباره آن‌ها بپردازند.

منبع: ایسنا منطقه ایلام

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.