کدخبر : 3004
شنبه 2 جولای 2016 - 20:32
فاقددیدگاه

عامل انسانی علت اصلی آتش سوزی جنگل ها است

مدیرکل بحران استانداری ایلام گفت: تجربه نشان داده است که در فصل بهار و تابستان علت اصلی آتش سوزی جنگل ها و منابع طبیعی استان عامل انسانی (آگاهانه و غیرآگاهانه) است و عامل طبیعی نقش بسیار کمتری دارد.

 به گزارش جامک به نقل از ایرنا: احمد کرمی اظهار کرد: اگر مردم و تشکل ها نباشند حفاظت از جنگل ها در قالب یگان حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست حتی اگر مدرن ترین تجهیزات هم را در اختیار داشته باشند امکان پذیر نیست و تاثیر چندانی در مهار آتش سوزی ها نخواهد داشت.

وی با اشاره به نقش مردم در حراست از جنگل ها و مراتع بر لزوم جلب مشارکت مردم به منظور حفاظت از عرصه های طبیعی استان تاکید کرد و افزود: موثرترین راه حفظ و نگهداری جنگل ها و مراتع این است که در فصل گرما (تابستان) که سطح جنگل پوشیده از برگ های خشک است، مردم آتش روشن نکنند چرا که هر جرقه ای می تواند جنگل را به آتش بکشد.
کرمی گفت: پیشگیری بهتر از درمان نه تنها ضرب المثل درستی در بهداشت و درمان است بلکه در سایر بخش های زندگی فردی و اجتماعی نیز کارگشا است بدون تردید در این موضوع نیز پیشگیری مهمتر و مطلوب تر از مقابله با آتش سوزی است.
مدیرکل بحران استانداری ایلام با اشاره به تجربه حوادث آتش سوزی های سال گذشته گفت: در حوادث مختلف سال های گذشته استان تجربه های مختلفی به دست آمد، اگرچه کمبود منابع مالی وجود داشت اما این مهم همواره وجود داشته است.
وی اضافه کرد: در مجموعه مدیریت بحران اگر مدیریت ریسک را به درستی انجام ندهیم، نمی توانیم موفق عمل کنیم، در مدیریت ریسک همه مسئول هستند، در صورت وقوع آتش سوزی در سطح جنگل ها، تنها همان ساعت های اولیه آتش سوزی بسیار مهم است و به یقین می توان با مدیریتی درست در همان ابتدا بحران را مدیریت کرد.
کرمی تاکید کرد: امسال در بخش های مختلف نرم افزاری و سخت افزاری در راستای مهار آتش سوزی فعالیت ها و اقدام های مناسب و خوبی چون شناسایی مناطق مستعد، ارتقا مهارت اطفای حریق انجام شده که در مکاتبه به همه دستگاه های اجرایی استان اعلام شده که هر دستگاه اجرایی یک گروه سه نفره با تجهیزات تهیه و آمادگی کامل را در خصوص موارد احتمالی آتش سوزی داشته باشد.
وی افزود: باید ذهنیت مردم در بحث آموزش های مربوطه چون آتش زدن پس چر (کاه و کلش) زمین های زراعی دگرگون شود، چرا که این اقدام کاری بدون فایده و خسارت زا است و با توجه به این که مراتع و محصولات کشاورزی استان به هم متصل هستند انجام دادن این اقدام کاری غلط و خطر آفرین است.
کرمی تاکید کرد: حفظ و حراست از جنگل ها و مراتع نیازمند برنامه ریزی جامع و واقع بینانه و با تلاش در جهت جلب مشارکت گسترده مردم و همکاری همه دستگاه های اجرایی امکان پذیر است.
مدیرکل بحران استانداری ایلام افزود: مردم باید جنگل ها و مراتع را سرمایه خود بداند و آن را به عنوان یک امانت ارزشمند و حیاتی به نسل های آینده بسپارند و این نیازمند فرهنگ سازی، تدوین قانون و برنامه ریزی جامع است.
وی به نقش تاثیرگذار و کلیدی رسانه ها در مهار آتش سوزی جنگل ها اشاره کرد و یادآور شد: رسانه ها می توانند در مدیریت بحران نقش مدیریتی ایفا کنند.
کرمی با اشاره به بخش اعتبارهای مصوب در خصوص مدیریت بحران استان گفت: در حوادث ۲ سال گذشته هفت میلیارد ریال اعتبار مصوب به استان ابلاغ شد که تا کنون ۵۰ درصد آن محقق نشده است.
مدیرکل بحران استانداری ایلام همچنین از ساخت پایگاه امداد و نجات هوایی و محل استقرار بالگرد (آشیانه) در استان پس از پایان ماه رمضان خبر داد و افزود: محل پایگاه امداد و نجات هوایی در محدوده و ضلع شمال غربی فرودگاه ایلام تعیین شده و ساخت آن پس از رفع موانع اجرای کار و موافقت دستگاه ها و تعیین کاربری زمین آغاز می شود.
کرمی اعلام کرد: ۹ میلیارد ریال برای ساخت پایگاه امداد و نجات هوایی و آشیانه بالگرد پیش بینی و اختصاص یافته است.
در سال گذشته ۷۱ فقره آتش سوزی بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ هکتار در عرصه های طبیعی دچار خسارت شده است.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.