کدخبر : 2949
پنج‌شنبه 30 ژوئن 2016 - 12:33
فاقددیدگاه

اولویت ما به سرانجام رساندن پروژه‌های در دست اجراست

رضا نجفی: مهندس «یاراله نصیری» در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان که در صداوسیمای مرکز ایلام برگزار شد، اظهار کرد: هر ساله از یکم تا دهم تیر ماه به نام دهه تولید نامگذاری شده که یکم تیرماه به نام روز اصناف و دهم تیرماه به نام روز صنعت و معدن نامگذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه صنعت، معدن و تجارت می‌تواند محور توسعه استان باشد، افزود: توسعه صنعت در استان با پتانسیل‌های نفت و گاز می‌تواند رونق و پویایی منطقه را به همراه داشته باشد و نباید فراموش کرد که در بخش نفت و گاز باید ظرفیت را به فعل برسانیم تا زمینه اشتغال فراهم شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اضافه کرد: در سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری شده باید با روحیه جهادی و تلاش مضاعف کار کنیم که لبیکی به فرموده رهبری معظم انقلاب باشد که در این راستا از سوی وزارت صنعت و معدن برنامه‌هایی تدوین و ابلاغ شده است که از جمله آنها می‌توان به جهت‌گیری‌ به سمت جذب سرمایه‌گذاری در زمینه پتانسیل‌های بالقوه استان اشاره کرد.

نصیری با بیان اینکه در این حوزه چندین طرح بزرگ را در سطح استان در نظر گرفته‌ایم، که اگر اجرایی شوند شاهد اتفاقات بزرگی در صنعت استان خواهیم بود، خاطرنشان کرد: از جمله این طرح‌ها پتروشیمی مهران، پالایشگاه گاز ایلام، پالایشگاه نفت مهران و دهلران، فعال‌سازی پتروشیمی دهلران که زیرساخت‌های آماده شده و طرح NGL دهلران که خوراک پتروشیمی این شهرستان را فراهم می‌کند و طرح تولید تایر با مشارکت بنیاد مستضعفان خواهد بود.

وی ادامه داد: مذاکرات این طرح‌ها از سال گذشته آغاز شده که هفته‌های آینده به نتیجه نهایی خواهند رسید که البته روال معمول سرمایه‌گذاری با درخواست متقاضی وارد فاز اجرایی می‌شود که در سال گذشته روند رجوع سرمایه‌گذاران به سازمان صنعت و معدن استان نسبت به سال ماقبل آن ۲ برابر شده است چرا که رویکرد ما بر توسعه صنعتی استان است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به اینکه رویکرد ما در جریان اقتصاد مقاومتی بر به سرانجام رساندن پروژه‌های در دست اجراست، عنوان کرد: نزدیک به ۷ طرح بزرگ در استان برای سال جاری در نظر گرفته شده که سرمایه و اشتغال قابل توجهی را به همراه داشته که نزدیک به ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را در استان رقم خواهد زد که این طرح‌ها به تنهایی به اندازه همه طرح‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری شده تاریخ صنعت استان است.

نصیری تصریح کرد: بحث بررسی وضعیت واحدهای موجود از دیگر حوزه‌های فعالیت ماست که برخی از آنها تعطیل و یا زمین‌‎گیر شده‌اند و واحدهایی که با کمتر از ظرفیت کار می‌کنند باید زمینه‌های رفع موانع آنها بررسی شده که در همین راستا ۷۳ واحد از طرح‌های صنعتی استان به بانک‌های عامل جهت دریافت تسهیلات تکمیلی و یا سرمایه در گردش معرفی شده‌اند.

وی با بیان اینکه در بحث تولید فرش به دنبال تکمیل حلقه‌ها و خوشه‌های این حوزه هستیم، تاکید کرد: حمایت از تک باف‌ها و کارگاه‌های بافندگی فرش را در دستور کار داریم تا حلقه‌های مفقوده فرش استان تکمیل شوند و بتوانیم از برند فرش استان استفاده کنیم چرا که فرش استان در سنوات گذشته به خاطر مشکلاتی که وجود داشته دچار رکود شده که به تدریج به دنبال تولید رقابت‌پذیر و کیفی هستیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به پتانسیل مرز بین‌المللی مهران و اینکه این مرز می‌تواند دریچه‌ اثربخشی برای توسعه استان باشد اشاره و اظهار کرد: ایجاد منطقه آزاد مهران می‌تواند صنعت استان را با تکنولوژی‌های روز جهان آشنا کرده و رونق اقتصادی استان را به همراه داشته باشد.

نصیری یادآور شد: در حوزه اصناف سرانه ما پایین است که اگر جمعیت استان را ۵۷۰ هزار نفر در نظر بگیریم به ۳۰ نفر به ازای هر واحد صنفی رسیده است که با استاندارهای جهانی فاصله داریم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته رشد بسیار خوبی در زمینه صادرات از مرز بین‌المللی مهران داشتیم، گفت: در سال گذشته ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار صادرات از مرز بین‌المللی مهران صورت گرفت که ۶۰۰ میلیون دلار صادرات اظهار شده سایر استان‌ها نیز از مرز مهران ثبت شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم همانند یک مغازه به یک بنگاه اقتصادی نگاه کنیم، اضافه کرد: مدیریت واحد صنعتی باید به رقبا و سایر بنگاه‌ها نگاه ویژه داشته باشد و محیط اطراف خود را به درستی پایش کند این در حالی است که باید بهره ورانه به فکر ارتقاء باشیم چراکه فضای کسب و کار دگرگون شده است.

نصیری با اشاره به اینکه ظرفیت فعال سرمایه‌گذاری و اشتغال در استان ۸۵ درصد است، اضافه کرد: در سه سال گذشته فشار زیادی بر فضای کسب و کار کشور بوده که در استان ۲۳ واحد صنعتی فعال سازی و ۵ واحد نیز تعطیل شدند.

وی در پایان به وجود ۱۰۰ معدن در سطح استان اشاره و عنوان کرد: در سال ۹۳ میزان استخراج از معادن استان ۱۰ میلیون تن بوده است که به نوبه خود رقم قابل توجهی است.

منبع: ایسنا منطقه ایلام

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.