کدخبر : 19813
یکشنبه 17 مارس 2024 - 14:26
فاقددیدگاه

اسرار سروهای ۳۳۰۰ ساله «بان‌سرو» ایلام

سروهای ۳ هزار و ۳۰۰ ساله «بان‌سرو» ایلام اسرار تاریخ را با گردشگران واگویه می‌کنند.

 ۱۸ درخت سرو کهنسال برجای مانده از دوران باستان در حاشیه رودخانه «گلال کاو» و در کنار روستای بان‌سرو شهرستان چوار در استان ایلام، هنگام غروب خورشید در حالی صدای اسرارآمیز باد را در لابلای شاخ و برگ خود می‌پیچانند که این صدا، اسرار ۳ هزار , ۳۰۰ ساله را واگویه می‌کند.

این گونه جنگلی بر فراز بلندی‌های مشرف بر روستا که از لایه‌های سنگ رسوبی تشکیل شده است، همچنان در برابر عوامل فرسایش، مقاوم و پایدار مانده است، بر روی بعضی درختان آثار سوختگی، تخریب و برش مشاهده می‌شود، به دلیل فرسایش خاک قسمت عمده ریشه اصلی درختان نمایان است.

عامل ماندگاری این گونه جنگلی، طول ریشه‌ها در لایه‌های سنگ رسوبی و چشمه آب دائمی است.

دکتر «حبیب‌الله محمودیان» عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام که در خصوص این درختان تحقیقات جامعی انجام داده است به ایسنا اظهار کرد: سرو، به عنوان یکی از نمادهای مهم ایران باستان شناخته می‌شود، وجود این اثر تاریخ طبیعی، پوشش جنگلی متراکم منطقه و دیگر جلوه‌های طبیعی، شرایط گردشگری آن را افزایش داده است.

وی بیان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، این اثر طبیعی را در فهرست آثار ملی کشور ثبت کرده است.

این باستان‌شناس ایلامی افزود: تک درخت کهنسال دیگری در میان روستا وجود دارد که کارشناسان اداره‌کل منابع طبیعی استان ایلام عمر این درخت را ۳۳۰۰ سال گاه‌نگاری کرده‌اند.

محمودیان ادامه داد: رودخانه دائمی «حاجی بختیار» در فاصله سه کیلومتری بخش غربی و جنوب‌غربی منطقه جریان دارد  و چشمه دائمی در حاشیه غربی و شمال محدوده درختان واقع است.

وی گفت: با توجه به قرار گرفتن این محوطه در زمین‌های کشاورزی، سطح خاک مضطرب شده و قطعات سفالی تراکم زیادی دارند و نقوش روی سفال‌ها به‌صورت برجسته و افزوده مشاهده می‌شود و گاه‌نگاری اولیه نشانگر استقرار در دوره اول تاریخ است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام اضافه کرد: نام این روستا برگرفته از نام درختان سرو است که در اصطلاح محلی «سوول» گفته می‌شود، این درختان سرو، درختان بومی کوهستان زاگرس نیستند که در دوران باستان توسط کاروانیان در این منطقه که در مسیر جاده باستانی نواحی غربی زاگرس با میان رودان واقع شده است، کاشته شده‌اند.

وی از میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی خواست برای حفظ این درختان اقدام مشترک انجام دهند.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.