کدخبر : 19600
سه‌شنبه 6 فوریه 2024 - 14:26
فاقددیدگاه

فاز اول سامانه گرمسیری ایلام در آستانه‌ی بهره‌برداری است

استاندار ایلام با بیان اینکه ابرپروژه‌ی سامانه‌ی گرمسیری یکی از پروژه‌های مهم استان است که در صورت افتتاح، ۱۸ هزار هکتار از اراضی استان مشروب می‌شود، گفت: فاز اول آن در آستانه‌ی افتتاح است و با بهره‌برداری از فاز نخست این پروژه، ۴۳۰۰ هکتار از اراضی استان مشروب می‌شود.

دکتر «حسن بهرام‌نیا» امروز سه‌شنبه ۱۷ بهمن‌، در همایش هادیان سیاسی سپاه و بسیج استان، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره‌ی امام‌خمینی(ره) و شهدای والامقام کشور، اظهار کرد: پس از انقلاب وقتی جبهه‌ی استکبار در جنگ سرد با شکست مواجه شد به جنگ نرم متوسل شد و همه‌ی تلاش خود را برای سرنگونی نظام به‌کار گرفت ولی بازهم با شکست مواجه شد.

نماینده‌ی عالی دولت در استان ایلام با بیان این‌که جبهه‌ی استکبار در جنگ سخت و نرم مغلوب نظام اسلامی شد، گفت: اکنون جنگ ترکیبی و ادراکی حربه‌ی جدید جبهه‌ی استکبار برای مقابله با نظام اسلامی است که راه مقابله با این حربه، تبیین دستاوردها و جهاد تبیین است.

بهرام‌نیا با اشاره به پیشرفت‌های نظام اسلامی، گفت: امروز با وجود همه‌ی تحریم‌ها، کشور در همه‌ی حوزه‌ها از جمله علوم فضایی، سلول‌های بنیادی، پزشکی، صنعت و اقتصاد به پیشرفت رسیده است.

وی با بیان این‌که توسعه‌ی راه‌ها، بستر مهم برای توسعه در هر استان است، گفت: امروز تحولی در حوزه‌ی راه‌های استان صورت گرفته است، در سالیان گذشته در ایام اربعین مردم ۱۵ ساعت در ترافیک بودند ولی در اربعین امسال ترافیک وجود نداشت.

استاندار ایلام با بیان اینکه در حوزه‌ی زیرساخت‌های استان، ۶۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شد که ۵۰۰۰ میلیارد تومان فقط در حوزه‌ی راه‌ها بود، ادامه داد: ابرپروژه‌ی سامانه‌ی گرمسیری یکی از پروژه‌های مهم استان است که در صورت افتتاح، ۱۸ هزار هکتار از اراضی استان مشروب می‌شود که فاز اول آن در آستانه‌ی افتتاح است و در صورت بهره‌برداری از فاز نخست این پروژه، ۴ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی استان مشروب می‌شود.

بهرام‌نیا با تاکید بر اینکه از مجموع اعتبارات اختصاص یافته(حدود ۱۰ هزار میلیاردتومان) برای سامانه‌ی گرمسیری، ۲۹۰۰ میلیارد در این دولت هزینه شده است، تصریح کرد: برای این پروژه از نقطه‌ی صفر مرزی استان تا سد کنجانچم به طول ۸۵ کیلومتر دو لوله‌ی ۲ متر و ۴۰‌سانتی‌متری لوله‌گذاری شده و هم‌اکنون آب در لوله‌ها جریان دارد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون از «سومار» تا سد «کنجان‌چم» آب در لوله‌هایی به قطر ۲ متر و ۴۰ سانتیمتر جریان دارد و از سد کنجان‌چم تا دهلران هم از ۱۵۰ کیلومتر عملیات لوله‌گذاری، ۹۰ کیلومتر انجام شده است

استاندار ایلام ادامه داد: یکی دیگر از پروژه‌های مهم استان در کنار سامانه‌ی گرمسیری، تونل کبیرکوه به‌طول ۷ کیلومتر است که فقط در این دولت ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

وی تصریح کرد: در حوزه‌ی نفت و گاز نیز استان ظرفیت‌های بسیاری دارد. ان‌جی. ال ۳۱۰۰ و صبا انرژی در آستانه‌ی بهره‌برداری است و پتروشیمی دره‌شهر مجوز آن صادر و پتروشیمی هلیلان نیز در حال اجرا و ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فاز دوم پالایشگاه ایلام نیز سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار ایلام با اشاره به پروژه‌های دهه فجر، گفت: در ایام‌الله دهه‌ی فجر ۳۲۶ طرح و پروژه‌ی عمرانی و اقتصادی با اعتبار ۳هزار و ۷۹۴ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ۲هزار و ۸۵۷ نفر به‌صورت(مستقیم و غیرمستقیم) در استان ایلام کلنگ‌زنی و یا افتتاح می‌شود.

بهرام‌نیا ادامه داد: ایلام سال‌ها نگین تورم کشور بود و اکنون به میانگین کشوری رسیده است و رتبه‌ی ۵ کشور از نظر اشتغال را دارد.

وی  با بیان این‌که در آینده‌ای نه چندان دوره این استان در ردیف استان‌های برخوردار کشور قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: پتروشیمی ارغوان‌گستر در مرحله‌ی بهره‌برداری و عملیات اجرایی پارک پلی‌پروپیلن در مهران به زودی آغاز و حدود ۹۲ کارخانه در آن راه‌اندازی و برای بیش از ۲۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

نماینده‌ی عالی دولت در استان ایلام خاطرنشان کرد: تصفیه‌خانه‌ی ایوان با ۱۷۰ میلیارد تومان و نیز سالن فرودگاه ایلام نیز در آستانه‌ی بهره‌برداری هستند.

استاندار ایلام از خرید چهار فروند هواپیمای امبرائر ۱۴۵ برای پرواز در خطوط هوایی ایلام خبر داد و گفت: با این اقدام امید است بخشی از مشکل سفر هوایی مردم استان برطرف شود.

وی تصریح کرد: کارخانه‌ی سیمان دهلران با اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و پس از سال‌ها مهم‌ترین مطالبه‌ی مردم، یعنی انتقال پرونده‌ی مالیاتی نفت و گاز به استان محقق شد.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.