زنده یاد مهندس «حسن بیگی» از فرزندان استان ایلام و بنیانگذار پتروشیمی «جم» که منشأ تحولات بزرگ در این صنعت بود برازنده عنوان سردار پتروشیمی ایران است.

زنده یاد مهندس بیگی متولد ۱۳۳۰ شهرستان چوار استان ایلام است. مهندسی شیمی را از دانشگاه شریف و دکترای مدیریت را از آلمان گرفت.

زندگی مهندس بیگی با ۷ دهه سخت گوشی و اراده بالا معنی می‌شود، او بیش از ۵۰ سال در صنعت پتروشیمی کشور خدمت کرد و منشا تحولات بزرگی در این صنعت بود.

آوازه نام او نه برای ساخت و راه‌اندازی ده‌ها پروژه و طرح مهم کشوری، بلکه حسن خلق و وطن‌دوستی و خستگی ناپذیری در کار کردن بود.

او در طول این سال‌ها ۴ مجتمع بزرگ پتروشیمی را از احداث تا راه‌اندازی مدیریت کرد و هرگز دست از کار نکشید مگر آنکه کارش به نتیجه رسیده باشد.

 مهندس بیگی سال ۱۳۶۰ مدیر عامل شرکت پتروشیمی ایران نیپون (فارابی) شد و با وجود سختی‌های فراوان و هجوم هواپیماها و موشک‌های عراقی دست از تلاش و ساختن برنداشت و منطقه را ترک نکرد.

پس از دوران جنگ تحمیلی، شور آبادانی و توسعه ایران اسلامی در وجود وی نهادینه شد، به همین منظور تمام توان خود را برای ساخت و راه‌اندازی مجتمع‌های پتروشیمی به کار گرفت.

در سال ۱۳۷۰ برای آموختن آخرین فنون تولید و ساخت صنایع پتروشیمی به ایتالیا رفت و پس از بازگشت به کشور با عهده‌دار شدن مسئولیت‌های خطیر در پتروشیمی اراک و به ثمر رساندن پروژه‌های مختلف که تا پیش از آن با حضور متخصصان خارجی انجام می‌شد، برگ زرین دیگری در تاریخ افتخارات خود و صنعت پتروشیمی رقم زد.

در سال ۱۳۸۰ مدیریت شرکت پتروشیمی «جم» در عسلویه را که یکی از بزرگترین واحدهای تولید الفین در جهان است عهده‌دار شد از کلنگ‌زنی تا بهره‌برداری دوشادوش کارگران و متخصصان کوشید تا جم پس از راه‌اندازی به رکورد تولید الفین در جهان دست یابد.

بیگی در سال ۱۳۸۹ به عنوان مدیرعامل شرکت پتروشیمی «مرجان» مسئولیت سنگین دیگری را پذیرفت تا طرح متانول هفتم کشور را به عنوان یکی از طرح‌های پیشرو صنایع پتروشیمی به سرانجام برساند، ایشان این بار دست به کاری بزرگتری زد و در حالی که کشور زیر فشار تحریم‌های سنگین بین المللی قرار داشت، ۸۰ درصد مجتمع را با به کارگیری توان داخلی راه‌اندازی و بالای ۹۰ درصد تجهیزات کمیاب آن را از داخل تامین کرد.

وی به موازات مدیر عاملی پتروشیمی مرجان عضویت در هیات مدیره پتروشیمی ایلام را نیز بر عهده داشت و با تلاش‌های شبانه‌روزی و رهنمودهای ارزنده خود نقش بسیار کلیدی در راه‌اندازی واحد پلی اتیلن سنگین این مجموعه در سال ۹۲ داشت.

همچنین آغاز عملیات اجرایی واحد الفین ایلام نیز مرهون و مدیون این شخصیت ارزشمند و خستگی ناپذیر است.

وی همچنان خستگی ناپذیر چشم به راه‌اندازی پروژه‌های مختلف پتروشیمی داشت و در حالی که دوران بازنشستگی‌اش آغاز شده بود، دست از تلاش و کوشش برنداشت و مسئولیت‌های متعدد دیگری را از عسلویه تا ایلام و مکران و سایر نقاط کشور بر عهده گرفت.

 رئیس هیئت مدیره شرکت پتروشیمی ایلام و تاثیر مستقیم در راه‌اندازی واحدهای مختلف آن، آغاز اقدامات برای راه‌اندازی پتروشیمی دهلران و عضویت در چندین شرکت مرتبط در این صنعت که همگی با هدف استفاده از توان و تخصص او صورت می‌گرفت. از زنده یاد بیگی این فرزند استان ایلام به دلیل تلاش‌های بی‌وقفه در صنعت پتروشیمی کشور به عنوان سردار پتروشیمی ایران یاد می‌شود. ایشان در بهمن ماه ۱۳۹۹ بر اثر بیماری منحوس کرونا درگذشت.